No. 27 (2021)
Articles

TECHNIQUE FOR DESIGNING A VARIABLE COMPONENT OF GYMNASIUM CURRICULUM AS A FACTOR OF DEVELOPING NEW EDUCATIONAL AND METHODOLOGICAL SUPPORT

Dmytro Puzikov
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • content of basic secondary education,
  • content of basic secondary education’s variable component,
  • curriculum of gymnasium,
  • pedagogical design,
  • trade editions; training of teachers,
  • intraschool scientific and methodological work
  • ...More
    Less

How to Cite

Puzikov Д. (2021). TECHNIQUE FOR DESIGNING A VARIABLE COMPONENT OF GYMNASIUM CURRICULUM AS A FACTOR OF DEVELOPING NEW EDUCATIONAL AND METHODOLOGICAL SUPPORT. Problems of the Modern Textbook, (27), 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222

Abstract

The article presents the technique for designing a variable component of a gymnasium curriculum in the process of intra-­school scientific and methodological work. This technique is considered as an ordered set of methods of project activities, which determines the content and sequence of actions of teachers aimed at creating and implementing a project of the variable component of the gymnasium curriculum. Static and dynamic characteristics of this technique are determined. The static characteristics of the technique include a description of the subjects of design and implementation of this component in the gymnasium curriculum, its object, goals and objectives, process (stages), means, expected results. The dynamic characteristic includes a description of the stages of designing a variable component of the gymnasium curriculum, namely: organizational and preparatory, diagnostic, forecasting, design, implementation, regulatory, evaluative and diagnostic. The article defines the requirements for the presentation of the technique in trade editions for teachers.
The preparation of teachers for the application of this technique necessitates the selection of non-periodical editions that will best ensure the implementation of this task. Such non-periodical editions include trade editions. Among the trade editions for teachers, the pages of which can fully reflect the method of designing a variable component of the gymnasium curriculum in the process of in-school scientific and methodological work, create the necessary information and educational conditions to prepare teachers for the use of the technique.
Prospects for further research are related to the creation, experimental testing and implementation of curricula to prepare teachers to design a variable component of the gymnasium curriculum, as well as development and experimental testing of professional editions in the process of intra-­school scientific and methodological work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Василенко, Н.В. (2013). Науково-­методична робота в школі. Київ: Основи.
  2. Бусел, В. (2005). Методика. Великий тлумачний словник сучасної української мови. 664.
  3. ДСТУ 3017:2015. (2016). Національний стандарт України. Інформація та документація. Видання. Основні види. Терміни та визначення понять. Чин. від 2016–07–01. Київ, Україна: УкрНДНЦ.
  4. Максименко, С.Д. (2008). Готовність до діяльності. Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком-­Інтер.
  5. Кокун, О. М. (2010). Зміст та структура, психологічної готовності фахівців до екстремальних видів діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології: збірник наукових праць, 7, 182–190. https://lib.iitta.gov.ua/1728/.
  6. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типової освітня програми для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти», № 235, (2021). https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf.
  7. Пузіков, Д.О. (2021, Травень, 19). Прогнозування і проєктування змісту допрофільної підготовки учнів у контексті створення освітньої програми гімназії. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: Всеукраїнський науково-­практичний семінар. Київ, Україна. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf.
  8. Пузіков, Д. О. (2018). Прогнозування розвитку загальної середньої освіти: рівень учителя. Український педагогічний журнал, 3(15), 67–74. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2018–3–67–74.
  9. Редько, В.Г. (2017). Конструювання змісту підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  10. Топузов, О.М. (2015). Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1(1). 16–27. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_5.
  11. Топузов, О.М. (2008). Профільне навчання: проблеми формування змісту курсів за вибором та організація навчальної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, 8, 20–27.
  12. Топузов, О.М. (2012). Роль і місце підручника в реалізації компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника: збірник наукових праць, 12, 241–247. https://lib.iitta.gov.ua/3952/.
  13. Топузов, О.М., Калініна Л. М. (2017). Організаційні механізми управління закладами освіти: методології та теоретичні засади. Український педагогічний журнал, 4(12), 34–44. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_4_7.
  14. Топузов, О.М., Малихін, О.В., Опалюк, Т.Л. (2018). Педагогічна майстерність: розвиток професійно-­педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя: навчальний посібник. Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/713245/.
  15. Topuzov, O., end Puzikov, D. (2018). Development of content of general secondary education: analysis of forecast background. Education: Modern Discourses, 1(1), 142–150. https://doi.org/10.32405/2617–3107–2018–1–13.
  16. Vasylenko, N.V. (2013). Naukovo-­metodychna robota v shkoli. Kyiv: Osnovy (in Ukrainian).
  17. Busel, V. (2005). Metodyka. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy. 664 (in Ukrainian).
  18. Vydannia. Osnovni vydy. Terminy ta vyznachennia poniat. Chyn. vid 2016–07–01. Kyiv, Ukraina: UkrNDNTs (in Ukrainian).
  19. Maksymenko, S.D. (2008). Hotovnist do diialnosti. Entsyklopediia osvity. Kyiv: Yurinkom-­Inter (in Ukrainian).
  20. Kokun, O.M. (2010). Zmist ta struktura, psykholohichnoi hotovnosti fakhivtsiv do ekstremalnykh vydiv diialnosti. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats, 7, 182–190. https://lib.iitta.gov.ua/1728/ (in Ukrainian).
  21. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy «Pro zatverdzhennia typovoi osvitnia prohramy dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity», № 235, (2021). https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf (in Ukrainian).
  22. Puzikov, D.O. (2021, Traven, 19). Prohnozuvannia i proiektuvannia zmistu doprofilnoi pidhotovky uchniv u konteksti stvorennia osvitnoi prohramy himnazii. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy: Vseukrainskyi naukovo-­praktychnyi seminar. Kyiv, Ukraina. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_
  23. tez_seminaru.pdf (in Ukrainian).
  24. Puzikov, D.O. (2018). Prohnozuvannia rozvytku zahalnoi serednoi osvity: riven uchytelia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3(15), 67–74. https://doi.org/10.32405/2411–1317–2018–3–67–74 (in Ukrainian).
  25. Redko, V.H. (2017). Konstruiuvannia zmistu pidruchnykiv z inozemnykh mov: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  26. Topuzov, O.M. (2015). Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1(1). 16–27. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2015_1_5 (in Ukrainian).
  27. Topuzov, O.M. (2008). Profilne navchannia: problemy formuvannia zmistu kursiv za vyborom ta orhanizatsiia navchalnoi diialnosti v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk naukovykh prats, 8, 20–27 (in Ukrainian).
  28. Topuzov, O.M. (2012). Rol i mistse pidruchnyka v realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu do navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka: zbirnyk naukovykh prats, 12, 241–247. https://lib.iitta.gov.ua/3952/ (in Ukrainian).
  29. Topuzov, O.M., Kalinina L. M. (2017). Orhanizatsiini mekhanizmy upravlinnia zakladamy osvity: metodolohii ta teoretychni zasady. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4(12), 34–44. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_4_7 (in Ukrainian).
  30. Topuzov, O.M., Malykhin, O.V., Opaliuk, T.L. (2018). Pedahohichna maisternist: rozvytok profesiino-­pedahohichnoi adaptyvnosti ta sotsialnoi refleksii maibutnoho vchytelia: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/713245/ (in Ukrainian).
  31. Topuzov, O., end Puzikov, D. (2018). Development of content of general secondary education: analysis of forecast background. Education: Modern Discourses, 1(1), 142–150. https://doi.org/10.32405/2617–3107–2018–1–13 (in Ukrainian).