No. 27 (2021)
Articles

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL AND METHODOLOGICAL ORIENTATION OF FUTURE PRESCHOOL SPECIALISTS

Olena Sotska
South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky
Bio
Iryna Nepomniashcha
South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • psychological and pedagogical support,
  • preschool education,
  • professional and methodological orientation,
  • textbook

How to Cite

Sotska О., & Nepomniashcha І. (2021). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT FOR THE FORMATION OF PROFESSIONAL AND METHODOLOGICAL ORIENTATION OF FUTURE PRESCHOOL SPECIALISTS. Problems of the Modern Textbook, (27), 257–263. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-257-263

Abstract

The article notes that changing the goals and values ​​of education entails changes not only in the nature of the educational process, but also in the position and role of the future teacher of preschool education in this process. This involves changing the structure, content and style of pedagogical activities of the future teacher of preschool education. Peculiarities of psychological and pedagogical support of the formation of the professional and methodological orientation of future specialists of preschool education are noted. The main problems facing future specialists in preschool education are highlighted. It is proved that in modern conditions another organization of the educational process is needed: the creation of conditions for choosing subjects and courses, modular organization of education, varied educational and training programs, variety of types and forms of independent work, choice of educational literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бех, І. Д. (2003). Виховання особистості: навч.-метод. посібник: У 2 кн. Кн. 1. Особистісно орієнтований підхід: теоретико-­технологічні засади. Київ: Либідь.
  2. Биков, В. Ю. (2008). Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ: Атіка.
  3. Вембер, В.П. (2006). Навчально-­методичні вимоги до електронного підручника. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Комп’ютерно-­орієнтовані системи навчання. 4 (11). 50‒56. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6056/1/V_Vember_NPU_2006_IS.pdf
  4. Ломаковська, А. В. (2006). Інформаційно-­комунікаційні технології — нова якість навчання та послуг: практико зорієнтоване дослідження. Київ: Інком.
  5. Семиченко, В. А., Заслуженюк, В. С. (2001). Психологічна структура педагогічної діяльності. Ч. 2. Київ: ВПЦ «Київський університет».
  6. Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti: navch.-metod. posibnyk: U2 kn. Kn. 1. Osobystisno oriientovanyi pidkhid: teoretyko-­tekhnolohichni zasady. Kyiv: Lybid (іn Ukrainian).
  7. Bykov, V. Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity. Kyiv: Atika (іn Ukrainian).
  8. Vember, V.P. (2006). Navchalno-­metodychni vymohy do elektronnoho pidruchnyka. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Kompiuterno-­oriientovani systemy navchannia. 4 (11). 50‒56. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6056/1/V_Vember_NPU_2006_IS.pdf (іn Ukrainian).
  9. Lomakovska, A. V. (2006). Informatsiino-­komunikatsiini tekhnolohii — nova yakist navchannia ta posluh: praktyko zoriientovane doslidzhennia. Kyiv: Inkom (іn Ukrainian).
  10. Semychenko, V. A., Zasluzheniuk, V. S. (2001). Psykholohichna struktura pedahohichnoi diialnosti. Ch. 2. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» (іn Ukrainian).