No. 27 (2021)
Articles

PARTNERSHIP PRINCIPLES OF PUBLIC ADMINISTRATION AS A SUBJECT OF CONSIDERATION IN THE TEXTBOOK FOR THE HEAD OF EDUCATION

Oleh Topuzov
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Liudmyla Kalinina
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Nataliia Lisova
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Anna Kalinina
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Mykola Maliuha
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • public administration,
  • social partnership,
  • partnership interaction,
  • terminology system,
  • partnership mechanisms,
  • competence paradigm,
  • educational process
  • ...More
    Less

How to Cite

Topuzov О., Kalinina Л., Lisova Н., Kalinina Г., & Maliuha М. (2021). PARTNERSHIP PRINCIPLES OF PUBLIC ADMINISTRATION AS A SUBJECT OF CONSIDERATION IN THE TEXTBOOK FOR THE HEAD OF EDUCATION. Problems of the Modern Textbook, (27), 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276

Abstract

The article deals with the problem of development of public administration based on partnership interaction in modern conditions of democratization of society, reform of education, development of the information society in Ukraine and proves that the mechanisms of social partnership require study, analysis and concretization as socio-­pedagogical phenomena.
Attention is focused on the strengthening of contradictions between the current principles of «partnership pedagogy» of management implementation and existing models of ineffective cooperation between educational institutions, families and communities; the growth of activity of citizens, communities, families of students and the preservation of the authoritarian position of educational institutions in their interaction and cooperation; the need to rethink traditional forms and methods of cooperation with all interested parties — students, parents, society, educational institution — in ensuring equal access to quality education and finding new effective forms, methods, technologies and mechanisms for effective partnership interaction.
It is proved that partnership, as a social phenomenon of a democratic society, determines socio-­labor, economic, educational relations, subject-­subject constructive interaction and non-confrontational way of their settlement on the basis of a balance of interests of interested parties, negotiations, conclusion of relevant agreements and collective agreements, programs and projects for making consolidated mutually acceptable decisions both among themselves and with the state, to achieve personal and public goals, and serves as a substrate for public-­private and public-­public partnership in the field of education. The essence of state-­public management of the development of general secondary education on the basis of partnership is revealed.
The types of partnership in the field of education on the subject basis of division are given; classification of socio-­pedagogical partnership; principles of state and public management of educational institutions based on partnership interaction; conditions for effective implementation and formation of partnership interaction in general secondary education, the region and at the level of educational institutions are determined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Закон України «Про освіту». (2018). Київ, Україна.
  2. Калініна, Л. (ред.). (2018). Управління загальноосвітніми навчальними закладами як активними системами: моделі та механізми. Київ, Педагогічна думка.
  3. Калініна, Л. М. (2005). Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом. Київ, Айлант.
  4. Калініна, Л. М. (2008). Інформаційне управління загальноосвітнім навчальним закладом: системи, процеси, технології. Київ, Інформатодор.
  5. Касьянова, О. М. (2012). Педагогічна експертиза розвитку загальної середньої освіти регіону: теорія і практика. Харків, Zeбра.
  6. Лісова, Н. І. (2016). Місце механізму соціального партнерства в державно-­громадському управлінні загальною середньою освітою в умовах малих міст України Матеріали міжнародної науково-­практичної конференції «Стан, проблеми та перспективи педагогічних досліджень і соціальної роботи», Сладковічево, Словацька Республіка, Університет Данубіус. 219‒222. https://lib.iitta.gov.ua/708747/
  7. Локшина, О. І. (2001). Про розвиток шкільної освіти Англії на сучасному етапі. Педагогіка і психологія. 2. 119–127.
  8. Локшина, О. І. (2007). Міжнародні порівняльні дослідження якості знань учнів як інструмент діагностики якості освітніх систем. Педагогіка і психологія. 2. 60–70.
  9. Локшина, О. І. (2015). Професіоналізація порівняльної педагогіки в Україні: здобутки і виклики у вимірі педагогічної компаративістики у зарубіжжі. Порівняльна педагогіка: методологічні орієнтири українських компаративістів. Київ, Педагогічна думка. 30‒39.
  10. Локшина, О. І. (ред). (2004). Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: рекомендації з освітньої політики. Київ, К.І.С.
  11. Магдач, З. (2012). Особливості фінкціонування шкільних рад у системі шкільної освіти Канади. Педагогіка і психологія професійної освіти. 5, 239–47. http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/23998/1/31–239–247.pdf
  12. Назаренко, Л. М. (2018). Теорія та практика управління інноваційним розвитком загальноосвітнього навчального закладу (автореф. дис. д-ра пед. наук). Черкаси, Черкаський нац. ун-т ім. Богдана Хмельницького.
  13. Нідзієва, В. (2020). Організаційна культура закладу загальної середньої освіти як об’єкт моделювання та змістова компонента підручника для керівника закладу освіти. Проблеми сучасного підручника. 24. 194‒205. https://lib.iitta.gov.ua/721229/1.pdf
  14. Топузов О. М. (2012) Теоретико-­методичні засади особистісно орієнтованого навчання предметів природничого циклу. Рідна школа. 1‒2. 13‒16.
  15. Топузов О. М. (2021). Освітнє партнерство системі загальної середньої освіти: теорія і методологія. Київ, Інститут педагогіки, Педагогічна думка.
  16. Топузов О. М., Малихін О. В., Опалюк Т. Л. (2018). Педагогічна майстерність: розвиток професійно-­педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя. Київ, Педагогічна думка.
  17. Топузов О., Калініна Л. (2017). Організаційні механізми управління закладами освіти: методології та теоретичні засади. Український педагогічний журнал. 4. 34–44.
  18. Топузов, О. М. (1998) Інтелектуальний розвиток учнів у проблемному навчанні. Рідна мова. 7–12. 6‒8.
  19. Топузов, О. М. (2008) Профільне навчання: проблеми формування змісту курсів за вибором та організація навчальної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах. Проблеми сучасного підручника. 8. 20‒27.
  20. Топузов, О. М. (2015) Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал. 1. 16–27.
  21. Kremen, V.H. (Ed.). (2017). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/706242/
  22. Lokshyna, O.; Topuzov, O. (2021). COVID‑19 and education in Ukraine: Responses from the authorities and opinions of educators. Perspect. Educ. 39, 207–230.
  23. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2018). Kyiv, Ukraina (in Ukrainian).
  24. Kalinina, L. (red.). (2018). Upravlinnia zahalnoosvitnimy navchalnymy zakladamy yak aktyvnymy systemamy: modeli ta mekhanizmy. Kyiv, Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  25. Kalinina, L. M. (2005). Systema informatsiinoho zabezpechennia upravlinnia zahalnoosvitnim navchalnym zakladom. Kyiv, Ailant (in Ukrainian).
  26. Kalinina, L. M. (2008). Informatsiine upravlinnia zahalnoosvitnim navchalnym zakladom: systemy, protsesy, tekhnolohii. Kyiv, Informatodor (in Ukrainian).
  27. Kasianova, O. M. (2012). Pedahohichna ekspertyza rozvytku zahalnoi serednoi osvity rehionu: teoriia i praktyka. Kharkiv, Zebra (in Ukrainian).
  28. Lisova, N. I. (2016). Mistse mekhanizmu sotsialnoho partnerstva v derzhavno-­hromadskomu upravlinni zahalnoiu serednoiu osvitoiu v umovakh malykh mist Ukrainy Materialy mizhnarodnoi naukovo-­praktychnoi konferentsii «Stan, problemy ta perspektyvy pedahohichnykh doslidzhen i sotsialnoi roboty», Sladkovichevo, Slovatska Respublika, Universytet Danubius. 219‒222. https://lib.iitta.gov.ua/708747/ (in Ukrainian).
  29. Lokshyna, O. I. (2001). Pro rozvytok shkilnoi osvity Anhlii na suchasnomu etapi. Pedahohika i psykholohiia. 2. 119–127 (in Ukrainian).
  30. Lokshyna, O. I. (2007). Mizhnarodni porivnialni doslidzhennia yakosti znan uchniv yak instrument diahnostyky yakosti osvitnikh system. Pedahohika i psykholohiia. 2. 60–70 (in Ukrainian).
  31. Lokshyna, O. I. (2015). Profesionalizatsiia porivnialnoi pedahohiky v Ukraini: zdobutky i vyklyky u vymiri pedahohichnoi komparatyvistyky u zarubizhzhi. Porivnialna pedahohika: metodolohichni oriientyry ukrainskykh komparatyvistiv. Kyiv, Pedahohichna dumka. 30‒39 (in Ukrainian).
  32. Lokshyna, O. I. (red). (2004). Monitorynh yakosti osvity: stanovlennia ta rozvytok v Ukraini: rekomendatsii z osvitnoi polityky. Kyiv, K.I.S. (in Ukrainian).
  33. Mahdach, Z. (2012). Osoblyvosti finktsionuvannia shkilnykh rad u systemi shkilnoi osvity Kanady. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 5, 239–47. http://ena.lp.edu.ua:8080/bitstream/ntb/23998/1/31–239–247.pdf (in Ukrainian).
  34. Nazarenko, L. M. (2018). Teoriia ta praktyka upravlinnia innovatsiinym rozvytkom zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu (avtoref. dys. d-ra ped. nauk). Cherkasy, Cherkaskyi nats. un-t im. Bohdana Khmelnytskoho (in Ukrainian).
  35. Nidziieva, V. (2020). Orhanizatsiina kultura zakladu zahalnoi serednoi osvity yak obiekt modeliuvannia ta zmistova komponenta pidruchnyka dlia kerivnyka zakladu osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 24. 194‒205. https://lib.iitta.gov.ua/721229/1.pdf (in Ukrainian).
  36. Topuzov O. M. (2012) Teoretyko-­metodychni zasady osobystisno oriientovanoho navchannia predmetiv pryrodnychoho tsyklu. Ridna shkola. 1‒2. 13‒16 (in Ukrainian).
  37. Topuzov O. M. (2021). Osvitnie partnerstvo systemi zahalnoi serednoi osvity: teoriia i metodolohiia. Kyiv, Instytut pedahohiky, Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  38. Topuzov O. M., Malykhin O. V., Opaliuk T. L. (2018). Pedahohichna maisternist: rozvytok profesiino-­pedahohichnoi adaptyvnosti ta sotsialnoi refleksii maibutnoho vchytelia. Kyiv, Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  39. Topuzov O., Kalinina L. (2017). Orhanizatsiini mekhanizmy upravlinnia zakladamy osvity: metodolohii ta teoretychni zasady. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 4. 34–44 (in Ukrainian).
  40. Topuzov, O. M. (1998) Intelektualnyi rozvytok uchniv u problemnomu navchanni. Ridna mova. 7–12. 6‒8 (in Ukrainian).
  41. Topuzov, O. M. (2008) Profilne navchannia: problemy formuvannia zmistu kursiv za vyborom ta orhanizatsiia navchalnoi diialnosti v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 8. 20‒27 (in Ukrainian).
  42. Topuzov, O. M. (2015) Zabezpechennia yakosti zahalnoi serednoi osvity: na shliakhu do yevropeiskykh standartiv. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. 1. 16–27.21 (in Ukrainian).
  43. Kremen, V.H. (Ed.). (2017). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/706242/ (in English).
  44. Lokshyna, O.; Topuzov, O. (2021). COVID‑19 and education in Ukraine: Responses from the authorities and opinions of educators. Perspect. Educ. 39, 207–230 (in English).