No. 30 (2023)
Articles

Key Competences of Secondary General Education: Competence in the Field of Natural Sciences

Svіtlana Alіeksіeіeva
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • competence in the field of natural sciences,
  • educational fields,
  • key competencies,
  • natural science education,
  • scientific thinking,
  • STEM education
  • ...More
    Less

How to Cite

Alіeksіeіeva С. (2023). Key Competences of Secondary General Education: Competence in the Field of Natural Sciences. Problems of the Modern Textbook, (30), 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-3-5-11

Abstract

The article highlights the theoretical foundations of the formation of students' competence in the field of natural sciences, which is considered as an order of society to prepare school graduates with a scientific understanding of nature, modern technologies, capable of entrepreneurship and initiative. The normative-legal acts of the organization of the educational process at the level of basic secondary education, which determine the structure, content of basic secondary education, requirements for the mandatory learning outcomes of students, the total volume of the educational load, were considered.
The focus on the modernization of science and mathematics education, which is built on the principles of a personal approach, constant updating of the content of education in accordance with new achievements of science and the requirements of the labor market, is outlined. The significance of the introduction of a complete didactic system, the basis of which is the implementation of inter-subject, inter-branch and intra-subject integration of science subjects and the design of student learning outcomes, has been determined. Competence of students in the field of natural sciences is characterized as a desire to seek and propose new ideas, observe and research, formulate assumptions and draw conclusions based on conducted experiments, learn about oneself and the surrounding world through observation and research. It is important that basic secondary school students, based on the acquired knowledge in the field of natural sciences and cognitive experience, should be able to assess the possible consequences of human activity in nature, be aware of the integrity of the natural-scientific picture of the world, analyze the influence of natural sciences, techniques and technologies for the sustainable development of society.
It is substantiated that the support of students' curiosity, the development of their scientific thinking are cross-cutting content lines of the formation of competence in the field of natural sciences in secondary general education. It has been proven that the priority of the formation of key competencies of students is personal qualities, their social, cultural and educational experience; needs and interests that motivate learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєва С., Арістова Н, Малихін О., Попов Р. (2022) Дидактичні форми організації освітнього процесу сучасного закладу освіти. Актуальні питання у сучасній науці, 1 (1). 339-347. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733582
  2. Алєксєєва, С. (2021) Дидактика в умовах інформатизації освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». Луцьк: Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, 4. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730414
  3. Головко, М. (2021) Реалізація інтегративної функції освітнього стандарту природничої галузі. Розвиток сучасної науки та освіти: реалії, проблеми якості, інновації: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (Мелітополь, 25-27 травня 2021 р.) ТДАТУ, м. Мелітополь.
  4. Граматик, Н. (2019) Проблема підготовки майбутніх учителів природничих наук: аналітичний огляд. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 3 (128).
  5. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyato-novij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv.
  6. Засєкіна, Т. (2020) Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика :монографія. Київ: Педагогічна думка.
  7. Ляшенко, О. І. (2022) Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи: Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції. 26-27 травня 2022 р. ТНПУ ім. Володимира Гнатюка, м. Тернопіль.
  8. Малихін О., Арістова Н.(2021) Реалізація технологій профільного навчання в закладах загальної середньої освіти: методичний посібник. [Електронне видання]. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 197
  9. Плющ, В. (2020) Принципи організації освітнього середовища майбутніх учителів природничих дисциплін в умовах змішаного навчання. Проблеми підготовки вчителів природничих наук на засадах інтеграції: збірник матеріалів Всеукраїнського науково-методичного семінару(дистанційна форма проведення), м. Умань.
  10. Топузов, О. (2015) Забезпечення якості загальної середньої освіти: на шляху до європейських стандартів. Український педагогічний журнал, 1, 16 – 27.
  11. Топузов, О. (2016) Компетентнісний підхід – стрижень наукових інновацій у навчанні. Освіта України, 32.
  12. Alyeksyeyeva S., Aristova N, Maly`xin O., Popov R. (2022) Dy`dakty`chni formy` organizaciyi osvitn`ogo procesu suchasnogo zakladu osvity`. Aktual`ni py`tannya u suchasnij nauci, 1 (1). 339-347. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733582 (in Ukrainian).
  13. Alyeksyeyeva, S. (2021) Dy`dakty`ka v umovax informaty`zaciyi osvity`. Akademichni studiyi. Seriya «Pedagogika». Lucz`k: Komunal`ny`j zaklad vy`shhoyi osvity` «Lucz`ky`j pedagogichny`j koledzh» Voly`ns`koyi oblasnoyi rady`, 4. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730414 (in Ukrainian).
  14. Golovko, M. (2021) Realizaciya integraty`vnoyi funkciyi osvitn`ogo standartu pry`rodny`choyi galuzi. Rozvy`tok suchasnoyi nauky` ta osvity`: realiyi, problemy` yakosti, innovaciyi: materialy` II Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi internet-konferenciyi (Melitopol`, 25-27 travnya 2021 r.) TDATU, m. Melitopol`. (in Ukrainian).
  15. Gramaty`k, N. (2019) Problema pidgotovky` majbutnix uchy`teliv pry`rodny`chy`x nauk: anality`chny`j oglyad. Naukovy`j visny`k Pivdennoukrayins`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni K. D. Ushy`ns`kogo. 3 (128). (in Ukrainian).
  16. Zakon Ukrayiny` «Pro povnu zagal`nu serednyu osvitu» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyato-novij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv. (in Ukrainian).
  17. Zasyekina, T. (2020) Integraciya v shkil`nij pry`rodny`chij osviti: teoriya i prakty`ka :monografiya. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
  18. Lyashenko, O. I. (2022) Pidgotovka majbutnix uchy`teliv fizy`ky`, ximiyi, biologiyi ta pry`rodny`chy`x nauk u konteksti vy`mog Novoyi ukrayins`koyi shkoly`: Materialy` IV Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi. 26-27 travnya 2022 r. TNPU im. Volody`my`ra Gnatyuka, m. Ternopil`. (in Ukrainian).
  19. Maly`xin O., Aristova N.(2021) Realizaciya texnologij profil`nogo navchannya v zakladax zagal`noyi seredn`oyi osvity`: metody`chny`j posibny`k. [Elektronne vy`dannya]. Ky`yiv: KONVI PRINT, 197. (in Ukrainian).
  20. Plyushh, V. (2020) Pry`ncy`py` organizaciyi osvitn`ogo seredovy`shha majbutnix uchy`teliv pry`rodny`chy`x dy`scy`plin v umovax zmishanogo navchannya. Problemy` pidgotovky` vchy`teliv pry`rodny`chy`x nauk na zasadax integraciyi: zbirny`k materialiv Vseukrayins`kogo naukovo-metody`chnogo seminaru(dy`stancijna forma provedennya), m. Uman`. (in Ukrainian).
  21. Topuzov, O. (2015) Zabezpechennya yakosti zagal`noyi seredn`oyi osvity`: na shlyaxu do yevropejs`ky`x standartiv. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, 1, 16 – 27. (in Ukrainian).
  22. Topuzov, O. (2016) Kompetentnisny`j pidxid – stry`zhen` naukovy`x innovacij u navchanni. Osvita Ukrayiny`, 32. (in Ukrainian).