No. 30 (2023)
Articles

Formation of the Modern Geography Textbook Content: Integrative Aspects

Tetiana Nazarenko
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • content of education,
  • systematic approach,
  • knowledge system,
  • integration aspect,
  • integrative content of the textbook

How to Cite

Nazarenko Т. . (2023). Formation of the Modern Geography Textbook Content: Integrative Aspects. Problems of the Modern Textbook, (30), 102–111. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-102-111

Abstract

The article outlines the theoretical and methodological principles of the formation of the content of geographical education in institutions of general secondary education with regard to modern integration aspects. Scientific interpretations of the concepts of "content of education" and "content of learning" are considered. The importance of a systematic approach in the process of forming the content of geographic education in general and the construction of a knowledge system about integration in particular is substantiated. Attention is focused on the problem of forming a system of knowledge about the triad nature – population – economy.
Since the circle of problems lies in the plane of multifaceted types of connections in processes, objects, and phenomena, then, of course, in order to reduce these connections to a coherent theoretical picture, it is necessary to apply new approaches, while at the same time modernizing the content of geographical education, thus using the principle of a systematic approach. The systematic approach as a method of scientific knowledge enables the study of objects and processes, determining scientific, economic, social and educational practice.
Integration of educational content remains an important problem of didactics.
The author of the article reveals the meaning of the functions of integration of the natural cycle subjects, substantiates the peculiarities of the implementation of intrasubject connections by means of the school textbook of geography. Since the surrounding natural environment from a scientific point of view is a complex aspect of knowledge, it is advisable to consider it from two positions: in the natural-scientific and ecological-economic planes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Арцишевський, Р. А. (1997). Світ, людина, суспільство: хрестоматія. Київ: Перун.
  2. Величко, Л. П. (2007). Методологічні орієнтири відбору змісту шкільної хімічної освіти. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць до 15-річчя АПН України у 5-ти томах. Т. 2: Дидактика, методика, інформаційні технології. Київ: Педагогічна думка.
  3. Гончаренко, С. У. (2007). Наука і навчальний предмет. Педагогічна і психологічна науки в Україні: збірник наукових праць до 15-річчя АПН України у 5-ти томах. Т. 2: Дидактика, методика, інформаційні технології. Київ: Педагогічна думка.
  4. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/prodeyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  5. Засєкіна, Т.М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка. http://lib.iitta.gov.ua/722404/1.pdf
  6. Ільченко, В.Р. (2017). Психолого-педагогічні умови формування наукового мислення учнів загальноосвітньої школи під час вивчення природничих дисциплін. Педагогічні засади навчання природознавства в загальноосвітній школі. Вип. 7. Полтава: ПОІППО.
  7. Концепція географічної освіти. (2016). http://lib.iitta.gov.ua/714119/
  8. Капіруліна, С., Паламарчук, Л. (2002). Міжпредметні зв’язки на уроках географії в модульно-розвівальній системі навчання. Географія та основи економіки в школі. 2, 14‒17.
  9. Модельна навчальна програма. (2020) «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти https://drive.google.com/file/d/1fJuTRkedVRRsdaS6iVAu4yTWhE25sHp3/view?usp
  10. Назаренко, Т. (2022). Створення шкільного підручника географії на засадах інтегрованого навчання. Проблеми сучасного підручника, (28), 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89
  11. Савченко, О. Я. (2008). Зміст загальної середньої освіти. Енциклопедія освіти. Київ: ЮрінкомІнтер.
  12. Теоретико-методичні засади особистісно орієнтованого шкільного підручника. https://vseosvita.ua/library/embed/01009i94-d9e2.docx.html
  13. Топузов, О. М. (2008). Типи проблемних ситуацій та їх реалізація в підручниках з географії. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 4. 153‒159. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/22392/1/Topuzov.pdf
  14. Ярмаченко, М. Д. (2011) Міжпредметні зв’язки. Педагогічний словник. Київ: Педагогічна думка.
  15. Arcy`shevs`ky`j, R. A. (1997). Svit, lyudy`na, suspil`stvo: xrestomatiya. Ky`yiv: Perun. (in Ukrainian).
  16. Vely`chko, L. P. (2007). Metodologichni oriyenty`ry` vidboru zmistu shkil`noyi ximichnoyi osvity`. Pedagogichna i psy`xologichna nauky` v Ukrayini: zbirny`k naukovy`x pracz` do 15-richchya APN Ukrayiny` u 5-ty` tomax. T. 2: Dy`dakty`ka, metody`ka, informacijni texnologiyi. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
  17. Goncharenko, S. U. (2007). Nauka i navchal`ny`j predmet. Pedagogichna i psy`xologichna nauky` v Ukrayini: zbirny`k naukovy`x pracz` do 15-richchya APN Ukrayiny` u 5-ty` tomax. T. 2: Dy`dakty`ka, metody`ka, informacijni texnologiyi. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
  18. Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. (2020). https://www.kmu.gov.ua/npas/prodeyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
  19. Zasyekina, T.M. (2020). Integraciya v shkil`nij pry`rodny`chij osviti: teoriya i prakty`ka: monografiya. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. http://lib.iitta.gov.ua/722404/1.pdf (in Ukrainian).
  20. Il`chenko, V.R. (2017). Psy`xologo-pedagogichni umovy` formuvannya naukovogo my`slennya uchniv zagal`noosvitn`oyi shkoly` pid chas vy`vchennya pry`rodny`chy`x dy`scy`plin. Pedagogichni zasady` navchannya pry`rodoznavstva v zagal`noosvitnij shkoli. Vy`p. 7. Poltava: POIPPO. (in Ukrainian).
  21. Koncepciya geografichnoyi osvity`. (2016). http://lib.iitta.gov.ua/714119/ (in Ukrainian).
  22. Kapirulina, S., Palamarchuk, L. (2002). Mizhpredmetni zv'yazky` na urokax geografiyi v modul`no-rozvival`nij sy`stemi navchannya. Geografiya ta osnovy` ekonomiky` v shkoli. 2, 14‒17. (in Ukrainian).
  23. Model`na navchal`na programa. (2020) «Geografiya. 6-9 klasy`» dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` https://drive.google.com/file/d/1fJuTRkedVRRsdaS6iVAu4yTWhE25sHp3/view?usp (in Ukrainian).
  24. Nazarenko, T. (2022). Stvorennya shkil`nogo pidruchny`ka geografiyi na zasadax integrovanogo navchannya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. 28. 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89 (in Ukrainian).
  25. Savchenko, O. Ya. (2008). Zmist zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Ency`klopediya osvity`. Ky`yiv: YurinkomInter. (in Ukrainian).
  26. Teorety`ko-metody`chni zasady` osoby`stisno oriyentovanogo shkil`nogo pidruchny`ka. https://vseosvita.ua/library/embed/01009i94-d9e2.docx.html (in Ukrainian).
  27. Topuzov, O. M. (2008). Ty`py` problemny`x sy`tuacij ta yix realizaciya v pidruchny`kax z geografiyi. Naukovi zapy`sky`. Seriya: Pedagogika. 4. 153‒159. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/22392/1/Topuzov.pdf (in Ukrainian).
  28. Yarmachenko, M. D. (2011) Mizhpredmetni zv'yazky`. Pedagogichny`j slovny`k. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).