No. 30 (2023)
Articles

The Peculiarities of Textbook Usage in School Language Education Process: Trends and Prospects

Valentyna Novosolova
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • method of working with a textbook,
  • printed (paper) textbook,
  • electronic textbook,
  • Ukrainian language lesson

How to Cite

Novosolova В. . (2023). The Peculiarities of Textbook Usage in School Language Education Process: Trends and Prospects. Problems of the Modern Textbook, (30), 112–121. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-112-121

Abstract

The article is devoted to the problem of textbook usage in traditional printed (paper) and electronic formats in school language education process, taking into account the modern education trends and future prospects. The method of working with a textbook is characterized in the article, the usage of which in the educational process will enable students not only to acquire new knowledge and form the experience of mastering it but will also help applicants for education to get adapted to new conditions of life and learning, use their educational achievements in solving important issues in vital communicative situations, to prepare students for self-learning and self-development, motivate them to develop their skills of self-organization and self-control, analyze their own activities and present their own educational achievements. The article determines the techniques that form the structure of the method used in working with a textbook and their didactic possibilities. Since the model of teaching modern language education is supplemented and transformed in the context of the competency-based approach implementation, the conditions are investigated to successfully organize the work with a textbook and to achieve the educational results provided by the State Standard of Basic Secondary Education. The advantages of an electronic textbook and its usage regarding the clarity and diversity of the educational textbook are highlighted. The user can get acquainted with additional educational texts or media texts, get access to dictionaries, other reference information, watch presentations or video fragments, listen to audio material, etc. The factors influencing the quality of education with the use of e-learning tools are determined. It is noted that for the organization of the educational process in the realities of war, it is acceptable to supplement a printed (paper) textbook with its extended electronic version, which implements the use of a wide range of digital educational technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Біляєв, О. (2005). Лінгводидактика рідної мови. Генеза.
  2. Вакалюк, Т. (2019) Електронний підручник закладу загальної середньої освіти: основні поняття. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 53. https://lib.iitta.gov.ua/721394/1/%D0%92%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BA.pdf
  3. Воротникова, І. П. (2019) Досвід використання е-підручників і електронних засобів навчального призначення в умовах цифровізації загальної середньої освіти України. Інформаційні технології і засоби навчання, Т. 71. (3), 23–39. https://www.researchgate.net/publication/334164578.
  4. Голуб, Н. Б., & Горошкіна О. М.(2022) Трансформація методу роботи з підручником у контексті компетентнісного підходу. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 50, 145‒150.
  5. Горошкіна, О. М. (2010) Лінгводидактичні засади створення підручників з української мови для профільної школи. Вісник Львівського університету. Серія філологічна, 50, 73‒79.
  6. Джурило, А. П. (2019) До питання про електронний підручник як елемент освітнього середовища. Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції (14 травня 2019 р.). Київ: Педагогічна думка, 45‒46. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_12_tezy-na-sayt.pdf#page=46.
  7. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16.
  8. Ілійчук, Л. В. (2020) Електронні підручники для Нової української школи: досвід впровадження та пропозиції. Continuing Professional Education: Theoryand Practice, 4, 83–89. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.4.10. file:///C:/Users/admin/Downloads/220952-Article%20Text-499930-1-10-20201224.pdf.
  9. Кодлюк, Я. П., & Чекрій, І. І. (2021) Розробка і створення електронного підручника для закладів загальної середньої освіти (за матеріалами ЮНЕСКО). Інформацій-ні технології і засоби навчання. Т. 81. (1.), 46–59. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3495/1763.
  10. Кучерук, О. А.(2011). Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика [монографія]. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка.
  11. Малихін, О., & Рогова, В. . (2023). Сучасний підручник і його роль в умовах змішаного навчання. Проблеми сучасного підручника, 29, 117–124. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-117-124.
  12. Новосьолова, В. І. (2023). Рефлексійні вправи в компетентнісно орієнтованому підручникові української мови для 11 класу. https://lib.iitta.gov.ua/717075/1/Рефлексійні%20вправи.pdf).
  13. Пентилюк, М. (Ред.). (2015). Словник-довідник з української лінгводидактики. Ленвіт.
  14. Про затвердження Положення про електронний підручник від 02.05.2018 № 440. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text.).
  15. Романенко, Ю., & Балаховська, Ю. (2020). Вимоги до електронних підручників української мови та літератури в умовах дистанційного навчання. Українська мова і література в школі, 2, 2–9.
  16. Семенів, Н. Л. (2015) Лінгводидактичні аспекти створення електронного підручника з української мови для учнів 5-го класу. Науковий вісник Донбасу, 3. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2015_3_5.
  17. Чемеркін, С. Г., Єрмоленко, С. Я., Пономаренко, А. Ю., & Шляхова, В. В. (2010) Електронний підручник з української мови на українознавчій основі (концепція).
  18. Bilyayev, O. (2005). Lingvody`dakty`ka ridnoyi movy`. Geneza. (in Ukrainian).
  19. Vakalyuk, T. (2019) Elektronny`j pidruchny`k zakladu zagal`noyi seredn`oyi osvity`: osnovni ponyattya. Suchasni informacijni texnologiyi ta innovacijni metody`ky` navchannya v pidgotovci faxivciv: metodologiya, teoriya, dosvid, problemy`. Vy`p. 53. https://lib.iitta.gov.ua/721394/1/%D0%92%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%BA.pdf (in Ukrainian).
  20. Vorotny`kova, I. P. (2019) Dosvid vy`kory`stannya e-pidruchny`kiv i elektronny`x zasobiv navchal`nogo pry`znachennya v umovax cy`frovizaciyi zagal`noyi seredn`oyi osvity` Ukrayiny`. Informacijni texnologiyi i zasoby` navchannya, T. 71. (3), 23–39. https://www.researchgate.net/publication/334164578. (in Ukrainian).
  21. Golub, N. B., & Goroshkina O. M.(2022) Transformaciya metodu roboty` z pidruchny`kom u konteksti kompetentnisnogo pidxodu. Visny`k Gluxivs`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni Oleksandra Dovzhenka, 50, 145‒150. (in Ukrainian).
  22. Goroshkina, O. M. (2010) Lingvody`dakty`chni zasady` stvorennya pidruchny`kiv z ukrayins`koyi movy` dlya profil`noyi shkoly`. Visny`k L`vivs`kogo universy`tetu. Seriya filologichna, 50, 73‒79. (in Ukrainian).
  23. Dzhury`lo, A. P. (2019) Do py`tannya pro elektronny`j pidruchny`k yak element osvitn`ogo seredovy`shha. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka: zbirny`k tez Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi (14 travnya 2019 r.). Ky`yiv: Pedagogichna dumka, 45‒46. http://undip.org.ua/upload/files/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_12_tezy-na-sayt.pdf#page=46. (in Ukrainian).
  24. Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny` vid 30 veresnya 2020 r. # 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16. (in Ukrainian).
  25. Ilijchuk, L. V. (2020) Elektronni pidruchny`ky` dlya Novoyi ukrayins`koyi shkoly`: dosvid vprovadzhennya ta propozy`ciyi. Continuing Professional Education: Theoryand Practice, 4, 83–89. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2020.4.10. file:///C:/Users/admin/Downloads/220952-Article%20Text-499930-1-10-20201224.pdf. (in Ukrainian).
  26. Kodlyuk, Ya. P., & Chekrij, I. I. (2021) Rozrobka i stvorennya elektronnogo pidruchny`ka dlya zakladiv zagal`noyi seredn`oyi osvity` (za materialamy` YuNESKO). Informacij-ni texnologiyi i zasoby` navchannya. T. 81. (1.), 46–59. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3495/1763. (in Ukrainian).
  27. Kucheruk, O. A.(2011). Sy`stema metodiv navchannya ukrayins`koyi movy` v osnovnij shkoli: teoriya i prakty`ka [monografiya]. Zhy`tomy`r: ZhDU im. I. Franka. (in Ukrainian).
  28. Maly`xin, O., & Rogova, V. . (2023). Suchasny`j pidruchny`k i jogo rol` v umovax zmishanogo navchannya. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 29, 117–124. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-117-124. (in Ukrainian).
  29. Novos`olova, V. I. (2023). Refleksijni vpravy` v kompetentnisno oriyentovanomu pidruchny`kovi ukrayins`koyi movy` dlya 11 klasu. https://lib.iitta.gov.ua/717075/1/Refleksijni%20vpravy`.pdf). (in Ukrainian).
  30. Penty`lyuk, M. (Red.). (2015). Slovny`k-dovidny`k z ukrayins`koyi lingvody`dakty`ky`. Lenvit. (in Ukrainian).
  31. Pro zatverdzhennya Polozhennya pro elektronny`j pidruchny`k vid 02.05.2018 # 440. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text.). (in Ukrainian).
  32. Romanenko, Yu., & Balaxovs`ka, Yu. (2020). Vy`mogy` do elektronny`x pidruchny`kiv ukrayins`koyi movy` ta literatury` v umovax dy`stancijnogo navchannya. Ukrayins`ka mova i literatura v shkoli, 2, 2–9. (in Ukrainian).
  33. Semeniv, N. L. (2015) Lingvody`dakty`chni aspekty` stvorennya elektronnogo pidruchny`ka z ukrayins`koyi movy` dlya uchniv 5-go klasu. Naukovy`j visny`k Donbasu, 3. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2015_3_5. (in Ukrainian).
  34. Chemerkin, S. G., Yermolenko, S. Ya., Ponomarenko, A. Yu., & Shlyaxova, V. V. (2010) Elektronny`j pidruchny`k z ukrayins`koyi movy` na ukrayinoznavchij osnovi (koncepciya). (in Ukrainian).