No. 30 (2023)
Articles

Scientific and Methodological Support for Training Teachers in Forecasting and Designing a Variable Component of Gymnasium/Lyceum Curriculum

Dmytro Puzikov
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • content of complete general secondary education,
  • variable component of gymnasium/lyceum curriculum,
  • pedagogical forecasting,
  • pedagogical design,
  • training of teachers,
  • scientific and methodological support,
  • model,
  • technique
  • ...More
    Less

How to Cite

Puzikov Д. . (2023). Scientific and Methodological Support for Training Teachers in Forecasting and Designing a Variable Component of Gymnasium/Lyceum Curriculum. Problems of the Modern Textbook, (30), 149–158. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-149-158

Abstract

The article outlines the component composition and presents the scientific and methodological support for training teachers in forecasting and designing a variable component of gymnasium/lyceum curriculum (the model and technique of the specified training). The concept "model of training teachers in forecasting and designing a variable component of gymnasium/lyceum curriculum" is defined – this is a conventional image (description) of the process of training teachers in the specified activity, developed and substantiated for approval and implementation in educational practice. The structural components of this model are disclosed and substantiated, namely: subject, object, target, substantive, methodical, evaluation-resultative. The technique of training teachers in forecasting and designing a variable component of gymnasium/lyceum curriculum has been developed and described, which is defined as a set of interconnected educational tools that ensure the achievement of a state of long-term readiness (preparedness) of teachers for the development of the project of a variable component of curriculum of a general institution secondary education of the appropriate level. The implementation of the technique involves the implementation of seven successive stages of this preparation, namely: organizational, diagnostic, theoretical, practical-training, implementation, control-resultative, corrective. The technique of training teachers in forecasting and designing a variable component of gymnasium/lyceum curriculum considered as a component (methodical component) of the above-mentioned training model. Prospects for further research on the problem of scientific and methodological support for training teachers in forecasting and designing a variable component of gymnasium/lyceum curriculum are related to an experimental testing and implementation of this model and technique in a process of intra-school scientific and methodological work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бусел, В. (ред.) (2005). Модель; Методика. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.). Київ; Ірпінь. Перун.
  2. Василенко, Н. (2013). Науково- методична робота в школі. Київ: Основи.
  3. Кокун, О. (2010). Зміст та структура, психологічної готовності фахівців до екстремальних видів діяльності. Проблеми екстремальної та кризової психології: збірник наукових праць, 7, 182–190. https://lib.iitta.gov.ua/1728/
  4. Кремень, В. (ред.) (2021). Моделювання в педагогіці. Енциклопедія освіти. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ. Юрінком Інтер.
  5. Прасол Д., Кучеренко А. (2021). Адаптація освітньої програми як засіб забезпечення інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Вересень, (4). 78–88. https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.08
  6. Пузіков, Д. (2021a). Методика проєктування варіативного складника освітньої програми гімназії як чинника розроблення нового навчально- методичного забезпечення. Проблеми сучасного підручника, (27), 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222
  7. Пузіков, Д. (2021b, Травень, 19). Прогнозування і проєктування змісту допрофільної підготовки учнів у контексті створення освітньої програми гімназії. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: Всеукраїнський науково- практичний семінар. Київ, Україна. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf.
  8. Цимбалару А. (2018). Освітня програма як інноваційний ресурс розвитку початкової освіти. Український педагогічний журнал, (3), 84–91. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2018-3-84-8
  9. Busel, V. (red.) (2005). Model; Metodyka. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.). Kyiv; Irpin. Perun. (in Ukrainian).
  10. Vasylenko, N. (2013). Naukovo-metodychna robota v shkoli. Kyiv: Osnovy (in Ukrainian).
  11. Kokun, O. (2010). Zmist ta struktura, psykholohichnoi hotovnosti fakhivtsiv do ekstremalnykh vydiv diialnosti. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii: zbirnyk naukovykh prats, 7, 182–190. https://lib.iitta.gov.ua/1728/ (in Ukrainian)
  12. Kremen, V. (red.) (2021). Modeliuvannia v pedahohitsi. Entsyklopediia osvity. 2-he vyd., dopov. ta pererob. Kyiv. Yurinkom Inter. (in Ukrainian).
  13. Prasol D., Kucherenko A. (2021). Adaptatsiia osvitnoi prohramy yak zasib zabezpechennia inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity. Veresen, (4). 78–88. https://doi.org/10.54662/veresen.4.2021.08 (in Ukrainian).
  14. Puzikov, D. (2021). Metodyka proiektuvannia variatyvnoho skladnyka osvitnoi prohramy himnazii yak chynnyka rozroblennia novoho navchalno-metodychnoho zabezpechennia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, (27), 205–222. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-205-222 (in Ukrainian).
  15. Puzikov, D. (2021, Traven, 19). Prohnozuvannia i proiektuvannia zmistu doprofilnoi pidhotovky uchniv u konteksti stvorennia osvitnoi prohramy himnazii. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy: Vseukrainskyi naukovo- praktychnyi seminar. Kyiv, Ukraina. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf (in Ukrainian).
  16. Tsymbalaru A. (2018). Osvitnia prohrama yak innovatsiinyi resurs rozvytku pochatkovoi osvity. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (3), 84–91. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2018-3-84-8 (in Ukrainian).