No. 30 (2023)
Articles

Innovative Potential of Modern Textbook of Natural and Mathematical Disciplines

Tamara Pushkarova
Bio
Oleksandr Hrytsenko
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • innovation,
  • potential of the textbook,
  • information,
  • structure and task of creating a modern textbook

How to Cite

Pushkarova Т. ., & Hrytsenko О. . (2023). Innovative Potential of Modern Textbook of Natural and Mathematical Disciplines. Problems of the Modern Textbook, (30), 159–169. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-159-169

Abstract

The article discusses the problems of creating a modern textbook for primary school in the context of reforming the education system. The possibility of modernizing the school book due to the modernization of its structural construction and the introduction of the latest technologies during the transmission of symbolic or figurative information is considered. The prospect of increasing the effective return of a school textbook on natural and mathematical disciplines by dividing the general array of information into separately designed and independently functioning educational modules has been studied.
It was determined that the innovative potential of a modern textbook is a set of potentially existing or actually realized possibilities of a learning tool, which is used to acquire knowledge and accumulate experience in cognitive, creative and practical activities, shows the capacity for structural changes and innovative transformations, and is suitable for converting socially significant information into knowledge resource of a separate entity. In this way, today's textbook should perform the function of an adapter between the dynamically growing demands of society for the informative competence of schoolchildren and their ability to process and assimilate information flows. Ultimately, the textbook, which is characterized by innovative potential and the capacity for systemic transformations within the framework of the modern educational paradigm, should be considered an innovative textbook of the new generation.
In the status of conclusions and prospects for further research, it is noted that a modern (innovative) textbook is an educational tool (printed book, electronic site or game case) that is interesting and understandable, has an expressive and bright design, acquires a compact and accessible format, and is competitive compared to the creations of a television network or computer files. In this way, the creative search for innovative solutions in the collection, design and transmission of information becomes extremely relevant and urgent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Вашуленко, О.Я. (2021). Потенціал підручника з літературного читання для 3-го класу в реалізації вимог типової освітньої програми. Проблеми сучасного підручника. 26. 43‒57.
  2. Ващенко, Г.Г. (1997). Загальні методи навчання. Київ: Українська Видавнича Спілка.
  3. Гірняк, А.Н. (2002). Зміст, структура та оформлення розвивального підручника. Психологія і суспільство. 3‒4. 217‒241.
  4. Гончаренко, С.У. (2008). Дидактичні функції підручника. Професійно-технічна освіта. 2. 6‒8.
  5. Дичківська, І.М. (2004). Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ: Академвидав.
  6. Кремень, В.Г. (ред.). (2008). Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком-Інтер.
  7. Жосан, О.Е. (2009). Теорія і практика підручникотворення: історія та сучасний стан. Вісник післядипломної освіти. 12. 41‒51.
  8. Зайченко, І.В. (2008). Педагогіка. Київ: Освіта України.
  9. Кодлюк, Я.П. (2014). Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика: результати науково-дослідної роботи. Тернопіль: ТНПУ імені Володимира Гнатюка.
  10. Кодлюк, Я.П. (2015). Технологія аналізу підручника для початкової школи. Початкова школа. 2. 8‒10.
  11. Кодлюк, Я.П. (2016). Концептуальні основи побудови підручника для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 14. 284‒292.
  12. Кодлюк, Я.П. (2017a). Інновації у змісті підручників для початкової шкоди. Початкова школа. 12. 42‒46.
  13. Кодлюк, Я.П. (2017b). Якісні характеристики сучасної початкової освіти. Молодий вчений. 11 (51). 334‒338.
  14. Красовський, О.С. (2013). Дидактичні засади конструювання електронного підручника з природничих предметів для старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Київ.
  15. Методичні рекомендації щодо дизайну та поліграфічного виконання підручників для першого класу. (2018). Лист МОН України № 1/9-68 від 31.01.2018.
  16. Нова українська школа. (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: МОН України.
  17. Осова, О.О. (2017). Інноваційний потенціал сучасного підручника іноземної мови. Збірник наукових праць ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. 56. 274‒285.
  18. Пушкарьова, Т.О. (2022). Деякі особливості укладання модульно-інтегрованого навчального підручника в контексті осучаснення освітнього середовища. Проблеми сучасного підручника. 28. 145‒154.
  19. Савченко, О.Я. (2019). Інноваційний потенціал підручника з читання. Український педагогічний журнал. 3. 65‒71.
  20. Сковорода, Г. (2011). Повна академічна збірка творів. Харків-Едмонтон-Торонто: Вид-во Канадського Інституту Українських Студій.
  21. Стрілець, С.І. (2015). Інновації у вищий педагогічній освіті: теорія і практика: навчальний посібник. Чернігів: ФОП Лозовий В.М.
  22. Сучасний словник іншомовних слід. (2006). Київ: Видавництво «Довіра».
  23. Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти. (2014). Київ: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти».
  24. Уварова, Т.Ю. (2018). Інноваційний потенціал сучасного підручника з мови для іноземних студентів. Вісник Черкаського університету. 11. 80‒85.
  25. Фоменко, Н.А. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ: Видавничий Дім «Слово».
  26. Vashulenko, O.Ya. (2021). Potencial pidruchny`ka z literaturnogo chy`tannya dlya 3-go klasu v realizaciyi vy`mog ty`povoyi osvitn`oyi programy`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. 26. 43‒57. (in Ukrainian).
  27. Vashhenko, G.G. (1997). Zagal`ni metody` navchannya. Ky`yiv: Ukrayins`ka Vy`davny`cha Spilka. (in Ukrainian).
  28. Girnyak, A.N. (2002). Zmist, struktura ta oformlennya rozvy`val`nogo pidruchny`ka. Psy`xologiya i suspil`stvo. 3‒4. 217‒241. (in Ukrainian).
  29. Goncharenko, S.U. (2008). Dy`dakty`chni funkciyi pidruchny`ka. Profesijno-texnichna osvita. 2. 6‒8. (in Ukrainian).
  30. Dy`chkivs`ka, I.M. (2004). Innovacijni pedagogichni texnologiyi: navchal`ny`j posibny`k. Ky`yiv: Akademvy`dav. (in Ukrainian).
  31. Kremen`, V.G. (red.). (2008). Ency`klopediya osvity`. Ky`yiv: Yurinkom-Inter. (in Ukrainian).
  32. Zhosan, O.E. (2009). Teoriya i prakty`ka pidruchny`kotvorennya: istoriya ta suchasny`j stan. Visny`k pislyady`plomnoyi osvity`. 12. 41‒51. (in Ukrainian).
  33. Zajchenko, I.V. (2008). Pedagogika. Ky`yiv: Osvita Ukrayiny`. (in Ukrainian).
  34. Kodlyuk, Ya.P. (2014). Shkil`ny`j pidruchny`k yak model` procesu navchannya: istoriya, teoriya, prakty`ka: rezul`taty` naukovo-doslidnoyi roboty`. Ternopil`: TNPU imeni Volody`my`ra Gnatyuka. (in Ukrainian).
  35. Kodlyuk, Ya.P. (2015). Texnologiya analizu pidruchny`ka dlya pochatkovoyi shkoly`. Pochatkova shkola. 2. 8‒10. (in Ukrainian).
  36. Kodlyuk, Ya.P. (2016). Konceptual`ni osnovy` pobudovy` pidruchny`ka dlya pochatkovoyi shkoly`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. 14. 284‒292. (in Ukrainian).
  37. Kodlyuk, Ya.P. (2017a). Innovaciyi u zmisti pidruchny`kiv dlya pochatkovoyi shkody`. Pochatkova shkola. 12. 42‒46. (in Ukrainian).
  38. Kodlyuk, Ya.P. (2017b). Yakisni xaraktery`sty`ky` suchasnoyi pochatkovoyi osvity`. Molody`j vcheny`j. 11 (51). 334‒338. (in Ukrainian).
  39. Krasovs`ky`j, O.S. (2013). Dy`dakty`chni zasady` konstruyuvannya elektronnogo pidruchny`ka z pry`rodny`chy`x predmetiv dlya starshoyi shkoly` zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladiv: avtoreferat dy`sertaciyi na zdobuttya naukovogo stupenya kandy`data pedagogichny`x nauk. Ky`yiv. (in Ukrainian).
  40. Metody`chni rekomendaciyi shhodo dy`zajnu ta poligrafichnogo vy`konannya pidruchny`kiv dlya pershogo klasu. (2018). Ly`st MON Ukrayiny`, 1/9-68 vid 31.01.2018. (in Ukrainian).
  41. Nova ukrayins`ka shkola. (2016). Konceptual`ni zasady` reformuvannya seredn`oyi shkoly`. Ky`yiv: MON Ukrayiny`. (in Ukrainian).
  42. Osova, O.O. (2017). Innovacijny`j potencial suchasnogo pidruchny`ka inozemnoyi movy`. Zbirny`k naukovy`x pracz` XNPU im. G.S. Skovorody`. 56. 274‒285. (in Ukrainian).
  43. Pushkar`ova, T.O. (2022). Deyaki osobly`vosti ukladannya modul`no-integrovanogo navchal`nogo pidruchny`ka v konteksti osuchasnennya osvitn`ogo seredovy`shha. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka. 28. 145‒154. (in Ukrainian).
  44. Savchenko, O.Ya. (2019). Innovacijny`j potencial pidruchny`ka z chy`tannya. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal. 3. 65‒71. (in Ukrainian).
  45. Skovoroda, G. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv. Xarkiv-Edmonton-Toronto: Vy`d-vo Kanads`kogo Insty`tutu Ukrayins`ky`x Studij. (in Ukrainian).
  46. Strilecz`, S.I. (2015). Innovaciyi u vy`shhy`j pedagogichnij osviti: teoriya i prakty`ka: navchal`ny`j posibny`k. Chernigiv: FOP Lozovy`j V.M. (in Ukrainian).
  47. Suchasny`j slovny`k inshomovny`x slid. (2006). Ky`yiv: Vy`davny`cztvo «Dovira». (in Ukrainian).
  48. Terminologichny`j slovny`k z osnov pidgotovky` naukovy`x ta naukovo-pedagogichny`x kadriv pislyady`plomnoyi pedagogichnoyi osvity`. (2014). Ky`yiv: DVNZ «Universy`tet menedzhmentu osvity`». (in Ukrainian).
  49. Uvarova, T.Yu. (2018). Innovacijny`j potencial suchasnogo pidruchny`ka z movy` dlya inozemny`x studentiv. Visny`k Cherkas`kogo universy`tetu. 11. 80‒85. (in Ukrainian).
  50. Fomenko, N.A. (2014). Pedagogika vy`shhoyi shkoly`. Ky`yiv: Vy`davny`chy`j Dim «Slovo». (in Ukrainian).