No. 30 (2023)
Articles

A Non-Standard Approach to the Organization of Partnership Interaction in the Educational Process of Educational Institutions in a Guide for Education Manager

Nataliia Sohan
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • visualization,
  • sketchnoting,
  • scribing,
  • creative synopsis,
  • sketchbooks,
  • partnership competence,
  • organization of partnership interaction,
  • educational process
  • ...More
    Less

How to Cite

Sohan Н. . (2023). A Non-Standard Approach to the Organization of Partnership Interaction in the Educational Process of Educational Institutions in a Guide for Education Manager. Problems of the Modern Textbook, (30), 170–185. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-170-185

Abstract

The article raises the problem of using a non-standard approach to the organization of partnership interaction in the educational process of educational institutions using sketchnoting as an effective visual technology.
Scientific works on the outlined problem were analyzed: the issue of partnership, the essence of the concept of "partnership interaction", a systematic analysis of the development of partnership relations between the student and the teacher and the organization of partnership interaction of participants in the educational process was carried out, the application of a non-standard approach to the use of innovative technologies in the educational process, in particular the innovative technology of sketchnoting, was investigated.
 There were researched possible variants of this technology as an effective tool for partnership interaction of participants in the educational process, a productive methodical tool for the intellectual development of education seekers, the formation of key competencies, end-to-end skills at various stages of the lesson have been studied.
It has been proven that the use of a non-standard approach to the organization of partnership interaction in the educational process and the introduction of sketchnoting as an effective visualization technology contributes to the formation of partnership interaction skills and the development of partnership competence, increases the motivation of education seekers, encourages the use of more effective strategies and promotes to the development of the most important skills, in particular, such as: critical, creative thinking, communication and interaction.
The methodology of use, advantages of sketchnotes, and features of the organization of partnership interaction during the educational process and in extracurricular time by creating a creative synopsis – sketchnoting, sketchnotes, with the possibility of involving not only participants in the educational process, but also all family members in joint work, are described. Recommendations are provided that implement the theoretical provisions for achieving the goals set in the process of implementing sketchnoting technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Андрощук, І. В., Андрощук, І. П. (2019) Скрайбінг-презентація як засіб підвищення ефективності освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 72. № 4. С. 67–80. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2602.
  2. Білоусова, Л. І., Житєньова Н.В. (2016). Візуалізація навчального матеріалу з використанням технології скрайбінг у професійній діяльності вчителя. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 1(7). С. 39–47.
  3. Бондар, Л. (2008) Система інтенсивного навчання педагога-новатора. Історико-педагогічний альманах. 2. С. 51–59. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2008_2_11
  4. Джевага, Г. (2020) Використання технології sketchnoting у навчальному процесі. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (23 квітня 2020 р., м. Київ): В 2-х т. Т. 2. Київ: КНУТД. С. 286–289.
  5. Закон України «Про освіту» (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text:
  6. Карпушкіна Н. Скетчноутинг: візуалізація ідей. 28.01.2019. Інформаційно-технологічний супровід сучасного уроку. https://280102022019.blogspot.com/2019/01/blog-post_28.html
  7. Коханова, О. П. Партнерство як засіб соціалізації особистості. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.pdf
  8. Мягкова, О. (2020). Використання технологій скрайбінгу і скетчноутингу в освітньому процесі. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. «Педагогічні науки»). 4 (65). С. 90–95.
  9. Онаць О. М. (2021) Підготовка учасників освітнього процесу до реалізації ідей партнерської взаємодії. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 21‒22 вересня 2021 р. Київ. С. 55 https://undip.org.ua/library/svit-dydaktyky-dydaktyka-v-suchasnomu-sviti-zbirnyk-materialiv-mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-internet-konferentsii/
  10. Онаць, О. М., Калініна Г.М., Малюга М.М., Мелешко В.В., Попович Л.М., Топузов М. О., Чижевський Б. Г. (2021). Економічно-правові умови державно-партнерської взаємодії суб’єктів управління опорних закладів освіти: практичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://undip.org.ua/library/ekonomichno-pravovi-umovy-derzhavno-partnerskoi-vzaiemodii-sub-iektiv-upravlinnia-opornykh-zakladiv-osvity-praktychny posybnyk (
  11. Побірченко, Н. А. (2018). Освітньо-практичні перспективи розвитку партнерської діяльності школи і сім’ї. Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС. С.14–20. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  12. Роде, М. (2016). Скетчноутинг. Посібник із візуалізації ідей. Харків: Клуб сімейного дозвілля. https://knygy.com.ua/index.php?productID=9786171215559
  13. Самойленко, Г.Е. (2018). Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС. С. 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  14. Сохань, Н. Ф. Скетчноутинг: креативний конспект. Партнерська взаємодія школи і сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС. С.109–116. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  15. Топузов, О. М. (2021). Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Topuzov_007_8.pdf
  16. Топузов, О., Калініна, Л., Лісова, Н., Калініна, Г., & Малюга, М. (2021). Партнерські засади державно-громадського управління як предмет розгляду в підручнику для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника, (27), 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276
  17. Фещук, І. «Скетчноутинг: фіксуємо ідеї швидко та яскраво». http://weloveua.com/ua/sketchnouting-fiksiruemidei-bystro-i-yarko
  18. Androshhuk, I. V., Androshhuk, I. P. (2019) Skrajbing-prezentaciya yak zasib pidvy`shhennya efekty`vnosti osvitn`ogo procesu v zakladax zagal`noyi seredn`oyi osvity`. Informacijni texnologiyi i zasoby` navchannya. Tom 72. № 4. S. 67–80. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2602. (in Ukrainian).
  19. Bilousova, L. I., Zhy`tyen`ova N.V. (2016). Vizualizaciya navchal`nogo materialu z vy`kory`stannyam texnologiyi skrajbing u profesijnij diyal`nosti vchy`telya. Fizy`ko-matematy`chna osvita: naukovy`j zhurnal. 1(7). S. 39–47. (in Ukrainian).
  20. Bondar, L. (2008) Sy`stema intensy`vnogo navchannya pedagoga-novatora. Istory`ko-pedagogichny`j al`manax. 2. S. 51–59. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2008_2_11 (in Ukrainian).
  21. Dzhevaga, G. (2020) Vy`kory`stannya texnologiyi sketchnoting u navchal`nomu procesi. Aktual`ni problemy` suchasnogo dy`zajnu: zbirny`k materialiv Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi konferenciyi (23 kvitnya 2020 r., m. Ky`yiv): V 2-x t. T. 2. Ky`yiv: KNUTD. S. 286–289. (in Ukrainian).
  22. Zakon Ukrayiny` «Pro osvitu» (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
  23. Karpushkina N. Sketchnouty`ng: vizualizaciya idej. 28.01.2019. Informacijno-texnologichny`j suprovid suchasnogo uroku. https://280102022019.blogspot.com/2019/01/blog-post_28.html (in Ukrainian).
  24. Koxanova, O. P. Partnerstvo yak zasib socializaciyi osoby`stosti. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.pdf (in Ukrainian).
  25. Myagkova, O. (2020). Vy`kory`stannya texnologij skrajbingu i sketchnouty`ngu v osvitn`omu procesi. Neperervna profesijna osvita: teoriya i prakty`ka. «Pedagogichni nauky`»). 4 (65). S. 90–95. (in Ukrainian).
  26. Onacz` O. M. (2021) Pidgotovka uchasny`kiv osvitn`ogo procesu do realizaciyi idej partners`koyi vzayemodiyi. Svit dy`dakty`ky`: dy`dakty`ka v suchasnomu sviti: zb. materialiv Mizhnarodnoyi naukovo-prakty`chnoyi internet-konferenciyi, 21‒22 veresnya 2021 r. Ky`yiv. S. 55 https://undip.org.ua/library/svit-dydaktyky-dydaktyka-v-suchasnomu-sviti-zbirnyk-materialiv-mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-internet-konferentsii/ (in Ukrainian).
  27. Onacz`, O. M., Kalinina G.M., Malyuga M.M., Meleshko V.V., Popovy`ch L.M., Topuzov M. O., Chy`zhevs`ky`j B. G. (2021). Ekonomichno-pravovi umovy` derzhavno-partners`koyi vzayemodiyi sub'yektiv upravlinnya oporny`x zakladiv osvity`: prakty`chny`j posibny`k. Ky`yiv: KONVI PRINT. https://undip.org.ua/library/ekonomichno-pravovi-umovy-derzhavno-partnerskoi-vzaiemodii-sub-iektiv-upravlinnia-opornykh-zakladiv-osvity-praktychny posybnyk (in Ukrainian).
  28. Pobirchenko, N. A. (2018). Osvitn`o-prakty`chni perspekty`vy` rozvy`tku partners`koyi diyal`nosti shkoly` i sim'yi. Partners`ka vzayemodiya uchnya i vchy`telya v osvitn`omu procesi. Partners`ka vzayemodiya shkoly` ta sim'yi yak faktor onovlennya suchasnoyi osvity`: naukovo-metody`chny`j zbirny`k. Zaporizhzhya: STATUS. S.14–20. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553 (in Ukrainian).
  29. Rode, M. (2016). Sketchnouty`ng. Posibny`k iz vizualizaciyi idej. Xarkiv: Klub simejnogo dozvillya. https://knygy.com.ua/index.php?productID=9786171215559 (in Ukrainian).
  30. Samojlenko, G. E. (2018). Partners`ka vzayemodiya uchnya i vchy`telya v osvitn`omu procesi. Partners`ka vzayemodiya shkoly` ta sim'yi yak faktor onovlennya suchasnoyi osvity`: naukovo-metody`chny`j zbirny`k. Zaporizhzhya: STATUS. S. 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553 (in Ukrainian).
  31. Soxan`, N. F. Sketchnouty`ng: kreaty`vny`j konspekt. Partners`ka vzayemodiya shkoly` i sim'yi yak faktor onovlennya suchasnoyi osvity`: naukovo-metody`chny`j zbirny`k. Zaporizhzhya: STATUS. S.109–116. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553 (in Ukrainian).
  32. Topuzov, O. M. (2021). Osvitnye partnerstvo v sy`stemi zagal`noyi seredn`oyi osvity`: teoriya i metodologiya. Ky`yiv: Pedagogichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Topuzov_007_8.pdf (in Ukrainian).
  33. Topuzov, O., Kalinina, L., Lisova, N., Kalinina, G., & Malyuga, M. (2021). Partners`ki zasady` derzhavno-gromads`kogo upravlinnya yak predmet rozglyadu v pidruchny`ku dlya kerivny`ka osvity`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, (27), 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276 (in Ukrainian).
  34. Feshhuk, I. «Sketchnouty`ng: fiksuyemo ideyi shvy`dko ta yaskravo». http://weloveua.com/ua/sketchnouting-fiksiruemidei-bystro-i-yarko (in Ukrainian).