No. 31 (2023)
Articles

Topical History: B. Hrinchenko and the Creation of Textbooks in Ukrainian

Nataliia Dichek
Bio

Published 2024-01-17

Keywords

  • Borys Hrinchenko (1963–1910),
  • primary public school,
  • hing literacy in the native language,
  • B. Hrinchenko’s textbooks,
  • nation building

How to Cite

Dichek Н. . (2024). Topical History: B. Hrinchenko and the Creation of Textbooks in Ukrainian. Problems of the Modern Textbook, (31), 83–95. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-83-95

Abstract

The article reflects the author’s version of the disclosure of the contribution of the Ukrainian writer, teacher, educator, public figure Borys Hrinchenko (1963–1910) in the creation of abcbooks, textbooks for primary public schools in the Ukrainian language in the conditions of prohibitions by the imperial Russian authorities on the publication and distribution of Ukrainian-language scientific, educational, religious texts.
The purpose of the article is to highlight and analyze the B. Hrinchenko’s contribution (1881–1910) to primary education in the native language of Ukrainians. Objectives of the study: determining the socio-historical context of the problem of persecution of Ukrainians in Russian Empire in the XVIII–XIXth centuries; justification of the steps and stages in the creation of B. Hrinchenko’s Ukrainian-language educational books “Ukrainian Grammar for Teaching Reading and Writing” (1907), “Native Word” (1912); general didactic characteristics of these books; substantiation of the importance of constant updating in the national memory of the achievements of the best patriotic representatives as an important commemorative practice.
The theoretical bases of the study were: the theory of cultural memory as an image of the collective past, endowed with the function of identification (M. Halbwaks, 1952); the concept of national identity by E. Smith (Smith, 1998); approach to understanding history as a myth by J. Armstrong, 1992). In combination, these theoretical positions provide compelling reasons for viewing the past not as a stable given, but as a changing object, subject to interpretation, and also as an important factor in building a nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Березівська, Л.Д. (упор.) та ін. (2003). Маловідомі першоджерела української педагогіки (др.пол. ХІХ – ХХ ст.). Київ: Науковий світ.
  2. Голубенко, П. (1993). Україна і Росія у світлі культурних взаємин. Київ: Дніпро.
  3. Гринченко, Б. (1895). Порабощаемый народ. Львов : Типография В. Манецкаго. (рос.мовою).
  4. Гринченко, Б. (1907). На безпросветном пути. Объ украинской школе. Кіевъ: Друкарня Т-ва «Просвещеніе». Вид. 2-е випр. (рос.мовою).
  5. Гриценко, І. С., Короткий, В. А., Томенко, М. В. (укладач.) (2009). Австро-руські спомини (1867‒1877). Михайло Драгоманов: автожиттєпис. Київ : Либідь, 131–314.
  6. Грінченко, Б. (1889). Граматка. ІР НБУВ (Інитут рукопису Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського). Ф. І. Спр. 31456. 11 арк.
  7. Грінченко, Б. (1907). Українська граматка до науки читання й писання. Київ: Вік.
  8. Грінченко, Б. (2013). Популярні книжки. Борис Грінченко. Зібрання творів. Педагогічна спадщина. Кн. 1. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 33‒42. [передрук статті 1891 р.].
  9. Грінченко, Б., Грінченко, М. (1912). Рідне Слово. Українська Читанка. Перша Після Граматки Книга До Читання. Київ.
  10. Дзюба, І. (2005).Тарас Шевченко. Київ : Альтернатива.
  11. Дічек, Н. (2009). Проблеми українського шкільництва: М.Драгоманов і Б.Грінченко. Мрії, вистраждані життям …": до 145-річчя з дня народження Б.Д. Грінченка: колективна монографія (у 2-х частинах): Ч.1-2. Київ: КМПУ імені Бориса Грінченка. Ч.І, 33–47.
  12. Драгоманов, М. (1877). Народні школи на Україні серед життя і письменства в Росії. Женева: Geneva-Вale-Lyon, H.Georg, Libraire-еditeur. С.6‒60.
  13. Єфремов, С. (1913). Борис Грінченко. Про життя його та діла. Петербург: Друкарня Бр. В. та Т. Линників.
  14. Єфремов, С. (1926). В тісних рамцях. Українська книга в 1798‒1916 рр. https://www.litteralis.com/2011/01/serhij-efremov-v-tisnyh-ryamtsyah-ukrajinska-knyha-v-1798%E2%80%941916-rr/
  15. Загірня, М. Про вчителювання https://drive.google.com/file/d/1gbLbo52PKarOzep3tLWkh3OV16TCvoil/view
  16. Ісаєвич, Я. (2002). Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми. http://litopys.org.ua/isaevych/is33.htm
  17. Коляденко, О. Ідеї Бориса Грінченка про мету і завдання національної школи. Освітологічний дискурс. 2016. Вип. 3(15), 1–12.
  18. Копиленко, Н. (1995). Підручники Б. Грінченка. Розвиток освіти в Україні (ІІ пол. ХІХ - поч. ХХ ст.): збірник наукових праць Київ, 36–43.
  19. Нежива, Л.Л. (упоряд.). (1999). Спогади. Марія Загірня. Луганськ: Шлях.
  20. Огієнко, І. (2004). Куліш як ідеолог і творець української літературної мови. Історія української літературної мови. 2-ге вид., випр. Київ: Наша культура і наука, 218–226.
  21. Огієнко, І. (2018). Українська культура: коротка історія культур. життя українського народа: курс, читаний в українському народному універитеті. Київ: Вид-во Книгарні Є. Череповського.
  22. Пісочинець, Д. Учителювання Бориса Грінченка (за листами і споминами його школярів та близьких селян) https://drive.google.com/file/d/19AmK5TLHIm3LbcWzm2jZYcJauFl09ZZy/view
  23. Поліщук, Ю. (2015). Мовна політика російської влади в Україні (кінець XVIII – середина XIX ст.). Наукові записки Ін-ту політичних і етнонац. досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 4 (78), 218–240.
  24. Якимович, Б. (ред.). та ін. (2001). Драгоманов, М. Українська література, проскрибована російським урядом. Переклад з французької, текстологічні опрацювання та примітики Г. Цвенгроша. Львів : ЛНУ ім. І. Франка.