No. 31 (2023)
Articles

Didactic and Methodological Concepts of Constructing the Content of Arabic Language Textbooks for Schools of Ukraine: From Work Experience

Valerii Redko
Bio
Olena Akhmad
Bio

Published 2024-01-17

Keywords

  • arabic language textbooks,
  • intercultural communication,
  • system of means of forming intercultural arabic language communication,
  • culture dialogue technology

How to Cite

Redko В. ., & Akhmad О. (2024). Didactic and Methodological Concepts of Constructing the Content of Arabic Language Textbooks for Schools of Ukraine: From Work Experience. Problems of the Modern Textbook, (31), 186–200. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-186-200

Abstract

In the article, the authors present and interpret the main didactic-methodical provisions of the concept of the content of arabic language textbooks for secondary schools. The ideas that served as the scientific and theoretical foundations for the creation of the concept were revealed and substantiated. One of the authors of the article is the author of the textbooks in question. The authors of the article argue that the formation of intercultural foreign language communicative competence as the leading paradigm of the development of modern school foreign language education is the goal aimed by the activity of students and the teacher as a moderator of the educational process, which is carried out with the support of the textbook. The principles of constructing the content of arabic language textbooks are presented and their relevance is substantiated. Theoretical provisions are accompanied by examples of educational materials from the content of textbooks for grades 1–11, created by the co-author of the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ахмад, О. (2021). Розвиток громадянської та соціальної компетентностей учнів засобами змісту підручників арабської мови. Компетентнісно орієнтоване навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти: симбіоз педагогічної науки і шкільної практики. Збірник матеріалів науково-методичного інтернет-семінару. Київ, 23 вересня 2021 р., 56–61.
  2. Басай, Н.П. (2013). Підручник як засіб керування самостійною роботою старшокласників з іноземної мови. Проблеми сучасного підручника. 13, 39–47.
  3. Бігич, О.Б., Бориско, Н.Ф., Борецька, Г.Є. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів, Київ.
  4. Локшина, О. (2019). Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя: оновлене бачення 2018 року. Український педагогічний журнал. 3, 21‒30.
  5. Мартинова, Р.Ю. (2004). Цілісна загальнодидактична модель змісту навчання іноземних мов: монографія. Київ.
  6. Пасічник, О.С. (2011). Тенденції конструювання змісту підручників з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів України (80-ті рр. ХХ ст. – початок ХХІ ст.). Дисертація кандидата педагогічних наук: 13.00.01. Житомир: Житомирський державний університет.
  7. Плахотник, В.М. (2012). Лінгводидактична система і підручник. Українська мова і література вшколі. 8, 55–58.
  8. Полонська, Т. К. (2021). Критичне мислення як засіб формування й розвитку іншомовної комунікативної компетентності учнів 5–6 класів гімназії. Проблеми сучасного підручника: ключові компетентності та предметні навички. Збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 20–21 травня, м. Київ. 200–202. http://undip.org.ua/upload/iblock/d8e/tezy_psp_2021.pdf
  9. Редько, В. Г. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України (від 12.07.2021 наказ № 795). Київ: МОН України, 2021. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Inozemni.movy.5-9kl/Inoz.mov.5-9-kl.Redko.ta.in.14.07.pdf
  10. Редько, В.Г. (2009). Система вправ і завдань у змісті сучасних шкільних підручників з іноземних мов (дидактично-методичний аспект). Педагогічна освіта. Теорія і практика. Збірник наукових праць. Кам’янець-Подільський. 1, 156–163.
  11. Редько, В.Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  12. Редько, В.Г. (2023). Освітнє іншомовне комунікативне середовище як засіб інтегрованого формування в учнів гімназії механізмів спілкування і ознайомлення з культурою країни, мова якої вивчається. Український педагогічний журнал. 1, 175–184. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736810
  13. Red’ko, V., Sorokina, N., Smovzhenko, L., Onats O., Chyzhevski, B. (2023). Situational Foreign Language Instruction in Competence-based learning framework: Ukrainian experience. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 22, May 2023. No. 5, 637–657. https://lib.iitta.gov.ua/735970/