No. 32 (2024)
Articles

PISA-2022: DEVELOPMENT OF READING LITERACY IN THE SCHOOL UKRAINIAN LANGUAGE COURSE

Valentina Novosolova
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • PISA-2022,
  • reading literacy,
  • text,
  • media text

How to Cite

Novosolova В. (2024). PISA-2022: DEVELOPMENT OF READING LITERACY IN THE SCHOOL UKRAINIAN LANGUAGE COURSE. Problems of the Modern Textbook, (32), 171–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-171-184

Abstract

The article analyzes the results of the international assessment of the educational achievements PISA-2022, in particular indicators of the level of literacy development. The key problems of the formation of reading literacy in institutions of general secondary education are outlined, a number of factors affecting the formation of reading literacy are characterized. It is noted that the low level of formation of the skills of Ukrainian students in the field of reading (Ukrainian 15-year-old male and female students lag behind their peers from the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development by two and a half years of study in terms of reading literacy) is the basis for developing a methodology for improving reading skills, improving the reading culture of education seekers. The effectiveness of problem-based, research, and project methods for increasing students' reading achievements is singled out and characterized.

Samples of exercises and tasks aimed at forming students' ability to read, understand and interpret texts of various formats, the content of which can be useful in students' everyday realities, are recommended; developing their analytical and critical thinking; reading interpretation skills; the ability to express one's thoughts concisely and succinctly; using information to solve various tasks; operating with educational achievements in situations of possible life difficulties and challenges and making reasonable conclusions for the future. It is noted that in order to effectively solve the problems of low achievement of students in the ability to use what they have read to solve certain problems, it is necessary to monitor and constantly mark the progress of students.

Since PISA testing in 2022 was conducted in a computer-based format, the article focuses on tasks that require students to work with a variety of digital resources, including online ones. This work should be carried out systematically and purposefully, and should be accompanied by clear instructions, algorithms, and advice from the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бондаренко, Н. (2020). Читацька грамотність українського учнівства: акценти PISA–2018. Український Педагогічний журнал, 2, 95–103. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/359
  2. Бичко, Г. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. Український центр оцінювання якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
  3. Бичко, Г., Вакуленко, Т., Лісова, Т., Мазорчук, М., Терещенко, В., Раков, С., & Горох, В. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 (В. Терещенко & І. Клименко, Ред.). Український центр оцінювання якості освіти. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
  4. Васильєва, Д., Головко, М., Жук, Ю., Козленко, О., Ляшенко, О., Науменко, С., & Новосьолова, В. (2020). Уроки PISA 2018: методичні рекомендації. Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/719572/1/PISA.pdf
  5. Горошкіна, О. (2021). Навчання різних видів читання на уроках української мови. У ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство: збірник матеріалів (с. 100–105). Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/728952/1/
  6. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). https://nus.org.ua/news/opublikuvaly-novyj-standart-dlya-5-9-klasiv-dyvitsya-dokument/
  7. Качак, Т., & Близнюк, Т. (2023). Технологія інтегрованого навчання на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Освітні обрії, 2 (1 (56)), 89–94. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7087
  8. Кучеренко, І. (2018). Інтеграція у вивченні української мови та літератури в новій українській школі. Наукові записки науково-дослідної лабораторії «Проблеми підготовки студентів-філологів до українознавчої роботи в школі» : збірник наукових праць, 40–46. https://dspace.udpu.edu.ua
  9. Лиховид, І. Читацька грамотність vs вміння читати: із чим насправді мають труднощі українські підлітки та як цьому зарадити. (2024). Нова українська школа. Веб-ресурс НУШ. https://nus.org.ua/articles/chytatska-gramotnist-vs-vminnya-chytaty-iz-chym-naspravdi-mayut-trudnoshhi-ukrayinski-pidlitky-ta-yak-tsomu-zaradyty/
  10. Новосьолова, В. (2020). Результати проведення РІSA-2018 як інструмент підвищення рівня сформованості читацької компетентності учнів. Дивослово, 7, 12‒18. https://lib.iitta.gov.ua/722128/
  11. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., Панченков, А., & Волошенюк, О. (2021). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1VrCTNOJ1mrqZ7H17DY7FPnPqfyv5olti/view
  12. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., & Панченков, А. (2023). Модельна навчальна програма «Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури). 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1dIDrVkU-m5r2_PRDiAYeTJPZTzVGmBQ8/view?usp=sharing
  13. Старагіна, І., Новосьолова, В., Терещенко, В., Романенко, Ю., Блажко, М., Ткач, П., Панченков, А., & Волошенюк, О. (2022). Українська мова, українська та зарубіжна літератури: підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Генеза.
  14. Швадчак, Н. (2021). PISA-2022: поради, як вчителям підготувати учнів до тестування з читання. https://nus.org.ua/articles/pisa-2022-porady-vchytelyam-shhodo-chytannya/
  15. Шляйхер, А. (2018). Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття. Літопис. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf
  16. Яценко, Т., & Слижук, О. (2024b). Формування читацької грамотності учнів 5–6 класів на уроках української літератури: методичний посібник. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740369/1/
  17. Яценко, Т., & Слижук, О. (2024a). Підручник української літератури як засіб формування читацької грамотності учнів 5–6 класів. Проблеми сучасного підручника, 31, 280–288. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-280-288
  18. Яценко, Т., Пархоменко, В., Тригуб, І., & Слижук, О. (2022). Література (українська та зарубіжна): підручник інтегрованого курсу для 5 класу (у 2-х частинах). Київ: Освіта.
  19. Яценко, Т., & Тригуб, І. (2023). Модельна навчальна програма «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти. https://drive.google.com/file/d/1UVRV8yUqkD0Y--HlIUreJJX_Bedvb5hS/view
  20. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research and Work, 5, 1–8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452376.pdf
  21. Berns, R. G., & Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research and Work, 5, 1–8. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452376.pdf (in English).
  22. Bondarenko, N. (2020). Chytatska hramotnist ukrainskoho uchnivstva: aktsenty PISA–2018. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal, 2, 95–103. https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/359 (in Ukrainian).
  23. Bychko, H. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022. Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf (in Ukrainian).
  24. Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T., Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov, S., & Horokh, V. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA-2022 (V. Tereshchenko & I. Klymenko, Red.). Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf (in Ukrainian).
  25. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). https://nus.org.ua/news/opublikuvaly-novyj-standart-dlya-5-9-klasiv-dyvitsya-dokument/ (in Ukrainian).
  26. Horoshkina, O. (2021). Navchannia riznykh vydiv chytannia na urokakh ukrainskoi movy. U IKh Voloshynski chytannia. Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo: zbirnyk materialiv (s. 100–105). Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/728952/1/ (in Ukrainian).
  27. Kachak, T., & Blyzniuk, T. (2023). Tekhnolohiia intehrovanoho navchannia na urokakh movno-literaturnoi osvitnoi haluzi. Osvitni obrii, 2(1 (56)), 89–94. https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7087 (in Ukrainian).
  28. Kucherenko, I. (2018). Intehratsiia u vyvchenni ukrainskoi movy ta literatury v novii ukrainskii shkoli. Naukovi zapysky naukovo-doslidnoi laboratorii «Problemy pidhotovky studentiv-filolohiv do ukrainoznavchoi roboty v shkoli» : zbirnyk naukovykh prats, 40–46. https://dspace.udpu.edu.ua (in Ukrainian).
  29. Lykhovyd, I. Chytatska hramotnist vs vminnia chytaty: iz chym naspravdi maiut trudnoshchi ukrainski pidlitky ta yak tsomu zaradyty. (2024). Nova ukrainska shkola. Veb-resurs NUSh. https://nus.org.ua/articles/chytatska-gramotnist-vs-vminnya-chytaty-iz-chym-naspravdi-mayut-trudnoshhi-ukrayinski-pidlitky-ta-yak-tsomu-zaradyty/ (in Ukrainian).
  30. Novosolova, V. (2020). Rezultaty provedennia RISA-2018 yak instrument pidvyshchennia rivnia sformovanosti chytatskoi kompetentnosti uchniv. Dyvoslovo, 7, 12-18. https://lib.iitta.gov.ua/722128/ (in Ukrainian).
  31. Shliaikher, A. (2018). Naikrashchyi klas u sviti: yak stvoryty osvitniu systemu 21-ho stolittia. Litopys. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/yakist-osviti/shlyaykher-naykrashchiy-klas-u-sviti-yak-stvoriti-sistemu-osviti-21-go-stolittya.pdf (in Ukrainian).
  32. Shvadchak, N. (2021). PISA-2022: porady, yak vchyteliam pidhotuvaty uchniv do testuvannia z chytannia. https://nus.org.ua/articles/pisa-2022-porady-vchytelyam-shhodo-chytannya/ (in Ukrainian).
  33. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., Panchenkov, A., & Volosheniuk, O. (2021). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi movno-literaturnyi kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury). 5-6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1VrCTNOJ1mrqZ7H17DY7FPnPqfyv5olti/view (in Ukrainian).
  34. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., & Panchenkov, A. (2023). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi movno-literaturnyi kurs (ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhni literatury). 7-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1dIDrVkU-m5r2_PRDiAYeTJPZTzVGmBQ8/view?usp=sharing (in Ukrainian).
  35. Starahina, I., Novosolova, V., Tereshchenko, V., Romanenko, Yu., Blazhko, M., Tkach, P., Panchenkov, A., & Volosheniuk, O. (2022). Ukrainska mova, ukrainska ta zarubizhna literatury: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2-kh chastynakh). Heneza (in Ukrainian).
  36. Vasylieva, D., Holovko, M., Zhuk, Yu., Kozlenko, O., Liashenko, O., Naumenko, S., & Novosolova, V. (2020). Uroky PISA 2018: metodychni rekomendatsii. Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/719572/1/PISA.pdf (in Ukrainian).
  37. Yatsenko, T., & Slyzhuk, O. (2024a). Pidruchnyk ukrainskoi literatury yak zasib formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 5–6 klasiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 31, 280–288. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-280-288 (in Ukrainian).
  38. Yatsenko, T., & Slyzhuk, O. (2024b). Formuvannia chytatskoi hramotnosti uchniv 56 klasiv na urokakh ukrainskoi literatury: metodychnyi posibnyk. Куiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740369/1/ (in Ukrainian).
  39. Yatsenko, T., & Tryhub, I. (2023). Modelna navchalna prohrama «Intehrovanyi kurs literatur (ukrainskoi ta zarubizhnoi). 5–6 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://drive.google.com/file/d/1UVRV8yUqkD0Y--HlIUreJJX_Bedvb5hS/view (in Ukrainian).
  40. Yatsenko, T., Parkhomenko, V., Tryhub, I., & Slyzhuk, O. (2022). Literatura (ukrainska ta zarubizhna): pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu (u 2-kh chastynakh). Куiv: Osvita. (in Ukrainian).