No. 32 (2024)
Articles

TO THE PROBLEM OF ASSESSING THE EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE COMPETENCE MEASUREMENT

Igor Goroshkin
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • evaluation,
  • criterion,
  • indicator,
  • formative evaluation,
  • self-evaluation,
  • mutual evaluation
  • ...More
    Less

How to Cite

Goroshkin І. . (2024). TO THE PROBLEM OF ASSESSING THE EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN THE COMPETENCE MEASUREMENT. Problems of the Modern Textbook, (32), 66–82. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-66-82

Abstract

The article deals with the problem of evaluating the educational achievements of gymnasium students in foreign language lessons. It is noted that the benchmark that the participants of the educational process in grades 7-9 strive to achieve is the B1 level of foreign language proficiency, which meets the requirements of the All-European recommendations on language education.

The evaluation functions are characterized as informative, stimulating, motivational, formative, developmental, educational (for students), diagnostic, informational, analytical, control, corrective, etc. (for teachers). Four criteria for evaluating intercultural foreign language communicative competence of gymnasium students are singled out and characterized: valuable (students' attitude to learning a foreign language, understanding its role in the life of a modern person, striving for self-improvement in learning a foreign language); cognitive (characterizes the level of foreign language knowledge acquired by students, in particular vocabulary, mastery of grammatical constructions, sociocultural information, etc.); activity (implementation of all types of speech activity – listening, reading, speaking, writing; the ability for educational interaction in pairs and groups; ability to research and experimentation, etc.); reflective (ability to analyze own educational activity, as well as the activity of others, to carry out objective self-evaluation and mutual evaluation; to determine optimal ways and methods of improving educational results).

In accordance with the defined criteria, based on the analysis of current model foreign language programs, requirements for mandatory learning outcomes have been developed for three groups of mandatory learning outcomes based on the competency approach, which are differentiated by four levels – high, sufficient, medium, low – for objective evaluation of students' educational achievements in foreign language.

The criteria and indicators for evaluating the results of the educational activities of gymnasium students (grades 7-9) at four levels are illustrated, and examples of tasks for evaluating the educational achievements of students in a foreign language are given.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Горошкін, І.О. (2022) Оцінювання міжкультурної іншомовної комунікативної компетентнсті учнів гімназій у компетентнісному вимірі. Вісник Глухівського НПУ ім. О. Довженка. Педагогічні науки, 3 (2) (50), 157-163.
  2. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., N 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text
  3. Закон України «Про повну загальну середню освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
  4. Закон України «Про освіту». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  5. Міністерство освіти та науки України. (2016). Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  6. Щербак, О.І., Софій, Н.З.& Бович, Б.Ю. (2014). Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, «Лілея НВ», 136 http://nmc-pto.lg.ua/images/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8/teoriya_i_praktyka_ocinuvannya.pdf
  7. Редько, В. Г., Шаленко, О. П., Сотникова, С. І., Коваленко, О. Я., Коропецька, І. Б., Якоб, О. М., Самойлюкевич, І. В., Добра, О. М., & Кіор, Т. М. (2021). Модельна навчальна програма "Іноземна мова. 5–9 класи" для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України (від 12.07.2021 наказ № 795). Київ: МОН України.
  8. Зимомря, І. М., Мойсюк, В. А., Тріфан, М. С., Унгурян, І. К., & Яковчук, М. В. (2021). Модельна навчальна програма "Іноземна мова. 5–9 класи" для закладів загальної середньої освіти. Рекомендовано МОН України (від 12.07.2021 наказ № 795). Київ: МОН України.
  9. Онопрієнко, О. В. (2016) Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів: сутність і методика здійснення. Український педагогічний журнал, 4, 36-42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_4_8.
  10. Фідкевич, О., Бакуліна, Н. (2020). Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти» для педагогічних працівників. Київ: Генеза.
  11. Фідкевич, О.Л., Богданець-Білоскаленко, Н.І. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: теорія і практика формувального оцінювання у 3-4 класах закладів загальної середньої освіти» для педагогічних працівників. Київ: Генеза.
  12. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., N 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#Text (іn Ukrainian).
  13. Fidkevych, O., Bakulina, N. (2020). Navchalno-metodychnyi posibnyk «Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 1-2 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity» dlia pedahohichnykh pratsivnykiv. Kyiv: Heneza. (іn Ukrainian).
  14. Fidkevych, O.L., Bohdanets-Biloskalenko, N.I. Navchalno-metodychnyi posibnyk «Nova ukrainska shkola: teoriia i praktyka formuvalnoho otsiniuvannia u 3-4 klasakh zakladiv zahalnoi serednoi osvity» dlia pedahohichnykh pratsivnykiv. Kyiv: Heneza. (іn Ukrainian).
  15. Horoshkin, I.O. (2022) Otsiniuvannia mizhkulturnoi inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnsti uchniv himnazii u kompetentnisnomu vymiri. Visnyk Hlukhivskoho NPU im. O. Dovzhenka. Pedahohichni nauky, 3 (2) (50), 157-163. (іn Ukrainian).
  16. Ministerstvo osvity ta nauky Ukrainy. (2016). Nova ukrainska shkola: Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. Kyiv. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (іn Ukrainian).
  17. Onopriienko, O. V. (2016) Formuvalne otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv: sutnist i metodyka zdiisnennia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 4, 36-42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_4_8. (іn Ukrainian).
  18. Redko, V. H., Shalenko, O. P., Sotnykova, S. I., Kovalenko, O. Ya., Koropetska, I. B., Yakob, O. M., Samoiliukevych, I. V., Dobra, O. M., & Kior, T. M. (2021). Modelna navchalna prohrama "Inozemna mova. 5–9 klasy" dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano MON Ukrainy (vid 12.07.2021 nakaz № 795). Kyiv: MON Ukrainy. (іn Ukrainian).
  19. Shcherbak, O.I., Sofii, N.Z.& Bovych, B.Iu. (2014). Teoriia i praktyka otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen: navchalno-metodychnyi posibnyk. Ivano-Frankivsk, «Lileia NV», 136 http://nmc-pto.lg.ua/images/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8/teoriya_i_praktyka_ocinuvannya.pdf (іn Ukrainian).
  20. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (іn Ukrainian).
  21. Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (іn Ukrainian).
  22. Zymomria, I. M., Moisiuk, V. A., Trifan, M. S., Unhurian, I. K., & Yakovchuk, M. V. (2021). Modelna navchalna prohrama "Inozemna mova. 5–9 klasy" dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Rekomendovano MON Ukrainy (vid 12.07.2021 nakaz № 795). Kyiv: MON Ukrainy. (іn Ukrainian).