No. 32 (2024)
Articles

PECULIARITIES OF ORGANIZING PRE-PROFILE TRAINING OF STUDENTS IN GYMNASIUMS IN A DISTANCE FORMAT IN THE CONTEXT OF TRANSFORMATION PROCESSES

Antonina Danko
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • gymnasium,
  • distance learning,
  • pre-profile education,
  • student

How to Cite

Danko А. (2024). PECULIARITIES OF ORGANIZING PRE-PROFILE TRAINING OF STUDENTS IN GYMNASIUMS IN A DISTANCE FORMAT IN THE CONTEXT OF TRANSFORMATION PROCESSES. Problems of the Modern Textbook, (32), 83–94. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-83-94

Abstract

This study is devoted to the peculiarities of pre-profile training of students in gymnasiums in a distance format in the context of transformational processes in education during the war. The paper addresses the issues of resource availability, the impact of the psychological state of students on the quality of education, and the areas of pre-profile training. It is important to study how these features affect the quality of education and the development of students in wartime, as well as to develop effective strategies to support the learning process. The results of the study can contribute to the development of adaptive pedagogical approaches to ensure quality education in the unpredictable conditions of military conflict and distance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи. (2021). Збірник тез Всеукраїнського науково-практичного семінару. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf
  2. Кремень, В. (2010) Профильное навчання: шлях до ефективної реалізації. Освіта України, 3–4, 4.
  3. Крупеніна, Н. (2018). Трансформація освіти: тенденції, перспективи. World Science, 4(32), Vol.7.
  4. Липова, Л.(2008) Теорія і практика здійснення профільного навчання в середній загальноосвітній школі. Директор школи, ліцею, гімназії, 5, 32–37.
  5. Люлькова, Ю. М. (2021). Особливості організації допрофільної підготовки учнів на базі гімназійної освіти. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: збірник тез Всеукраїнського науково-практичного семінару (с. 33). Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf
  6. Ляшенко, О.І. та ін. (Ред.). (2024). Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації. Київ: Освіта. https://lib.iitta.gov.ua/740085/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9C%D0%A1_v5.pdf
  7. Онаць, О. М., Данко, А. Ю. (2022). Психологічні аспекти педагогіки партнерської взаємодії в закладах освіти у підручнику для керівника. Проблеми сучасного підручника, 9, 172–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-172-184
  8. Онаць, О. М. (2021). Організація інноваційного освітньо-розвивального середовища для профільного навчання. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: збірник тез Всеукраїнського науково-практичного семінару (с.41-47). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/cgi/search/simple?q
  9. Положення про дистанційне навчання (2020). Міністерство освіти і науки України. Редакція від 08.09.2020. http://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/
  10. Топузов, О.М. (2021а). Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія: монографія. Київ: Інститут педагогіки, Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-603-2-2021-160.
  11. Топузов, О.М. (2021b). Освітнє партнерство закладу загальної середньої освіти як чинник успішної організації системи допрофільної підготовки і профільного навчання учнів. Допрофільна підготовка учнів у сучасній гімназії: стан, проблеми, перспективи: збірник тез Всеукраїнського науково-практичного семінару (с. 7–11). https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf.
  12. Трубачева, С.Е. (2010). Шляхи профільного самовизначення учнів в основній школі. У Профільне навчання: Нормативно-правові й теоретико-методичні засади (с. 53–159). Тернопіль: Мандрівець.
  13. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy. (2021). Zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovo-praktychnoho seminaru. Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf (in Ukrainian).
  14. Kremen, V. (2010) Profylnoe navchannia: shliakh do efektyvnoi realizatsii. Osvita Ukrainy, 3–4, 4. (in Ukrainian).
  15. Krupenіna, N. (2018). Transformatsiia osvity: tendentsii, perspektyvy. World Science, 4 (32), Vol.7. (in Ukrainian).
  16. Lypova, L.(2008) Teoriia i praktyka zdiisnennia profilnoho navchannia v serednii zahalnoosvitnii shkoli. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, 5, 32–37. (in Ukrainian).
  17. Liulkova, Yu. M. (2021). Osoblyvosti orhanizatsii doprofilnoi pidhotovky uchniv na bazi himnaziinoi osvity. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy: zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovo-praktychnoho seminaru (s. 33). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf (in Ukrainian).
  18. Liashenko, O.I. ta in. (Red.). (2024). Profilna serednia osvita: vyklyky i shliakhy realizatsii. Kyiv: Osvita. https://lib.iitta.gov.ua/740085/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9C%D0%A1_v5.pdf (in Ukrainian).
  19. Onats, O. M., Danko, A. Yu. (2022). Psykholohichni aspekty pedahohiky partnerskoi vzaiemodii v zakladakh osvity u pidruchnyku dlia kerivnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 9, 172–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-172-184 (in Ukrainian).
  20. Onats, O. M. (2021). Orhanizatsiia innovatsiinoho osvitno-rozvyvalnoho seredovyshcha dlia profilnoho navchannia. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy: zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovo-praktychnoho seminaru (s. 41-47). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/cgi/search/simple?q (in Ukrainian).
  21. Polozhennia pro dystantsiine navchannia (2020). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Redaktsiia vid 08.09.2020. http://osvita.ua/legislation/Dist_osv/2999/ (in Ukrainian).
  22. Topuzov, O.M. (2021a). Osvitnie partnerstvo v systemi zahalnoi serednoi osvity: teoriia i metodolohiia: monohrafiia. Kyiv: Instytut pedahohiky, Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-603-2-2021-160. (in Ukrainian).
  23. Topuzov, O.M. (2021b). Osvitnie partnerstvo zakladu zahalnoi serednoi osvity yak chynnyk uspishnoi orhanizatsii systemy doprofilnoi pidhotovky i profilnoho navchannia uchniv. Doprofilna pidhotovka uchniv u suchasnii himnazii: stan, problemy, perspektyvy: zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovopraktychnoho seminaru (s. 7–11). https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/10/Zbirnyk_tez_seminaru.pdf. (in Ukrainian).
  24. Trubacheva, S.E. (2010). Shliakhy profilnoho samovyznachennia uchniv v osnovnii shkoli. U Profilne navchannia: Normatyvno-pravovi y teoretyko-metodychni zasady (s. 153–159). Ternopil: Mandrivets. (in Ukrainian).