MECHANISMS OF STRENGTHENING THE APPLIED ORIENTATION OF THE CONTENT OF THE BASIC PHYSICS COURSE
Published 2024-08-06
Keywords
- basic physics course,
- key competencies,
- optional courses,
- practical application,
- practically oriented tasks
- school science education ...More
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article analyzes the current state of the implementation of the practical application of school science education in the content of optional courses on the example of teaching physics in institutions of basic secondary education. It was found that the key aspect of the practical application of modern school education is the orientation of its content, methods, forms and means of learning on the application of knowledge in engineering and technology, scientific research and professional activity of a person. It was concluded that strengthening the practical application of physics is an important didactic condition for the formation of competencies.
It has been established that an important tool for implementing of the practical application of the content of elective courses in physics is practice-oriented tasks, as a rule, of interdisciplinary content, the solution of which contributes to the thorough assimilation of knowledge of the natural world, skills and abilities, awareness of the practical significance of scientific theories and their impact on development of equipment and technologies. Completing tasks of a practical application contributes to both the formation of subject competencies in physics and key competencies in the field of natural sciences, engineering and technology.
The content of the course substantiates the didactic principles of implementation of the applied orientation of school science education, based on the idea of ensuring compliance of the content, methods and technologies of teaching natural subjects to the requirements of applying the acquired knowledge in practice; the content, essence and formation of the principle of applied orientation and features of its application in school natural education are revealed; the didactic model of teaching school natural subjects on the basis of the principle of applied orientation is described and the didactic conditions of its realization in the educational process are substantiated; it is proposed a method of forming a system of applied exercises and tasks in the natural cycle in secondary schools of II-III degrees, aimed at developing students’ values, correct behavior in relation to energy, personal health, environment, human relations; technology for the formation of skills to solve problems of applied content is developed.
Downloads
References
- Головко, М.В. (2022). Концепція базової фізичної освіти. Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf
- Головко, М.В. (2023). Фізика. Модельна навчальна програма для 7–9 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl. Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf
- Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ No 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Мельник, Ю.С., Сіпій, В.В. (2018). Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики. Методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Пометун, О.І. (2023). Методологія організації освітнього процесу в ЗЗСО. Робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії за спеціальністю 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). [Електронне видання]. Київ: Педагогічна думка.
- Мельник, Ю.С. (2023). Прикладна спрямованість шкільної природничої освіти. Робоча програма навчальної дисципліни для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії за спеціальністю 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). [Електронне видання]. Київ: Педагогічна думка.
- Holovko, M.V. (2022). Kontseptsiia bazovoi fizychnoi osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka.https://undip.org. ua/wp-content/uploads/2023/01/The-concept-of-basic-physical-education-2022.pdf
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU No 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Melnyk, Yu.S., Sipii, V.V. (2018). Formuvannia predmetnoi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsesi navchannia fizyky. Metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT».
- Pometun, O.I. (2023). Metodolohiia orhanizatsii osvitnoho protsesu v ZZSO. Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity stupenia doktora filosofii za spetsialnistiu 014 Serednia osvita (za predmetnymy spetsialnostiamy). [Elektronne vydannia]. Kyiv: Pedahohichna dumka.
- Melnyk, Yu.S. (2023). Prykladna spriamovanist shkilnoi pryrodnychoi osvity. Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity stupenia doktora filosofii za spetsialnistiu 014 Serednia osvita (za predmetnymy spetsialnostiamy). [Elektronne vydannia]. Kyiv: Pedahohichna dumka.
- Holovko, M.V. (2023). Fizyka. Modelna navchalna prohrama dlia 7–9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/ Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/16.08.2023/Fizyka.7-9%20kl.Holovko.ta.in.16.08.2023.pdf.