No. 32 (2024)
Articles

VARIABLE TEXTBOOK IN PRIMARY SCHOOL: ATTRIBUTES, FUNCTIONS, OPPORTUNITIES

Tamara Pushkarova
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio
Yuriy Lyannoy
Сумський ДПУ імені А.С. Макаренка
Bio
Oleksandr Hrytsenko
umy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • teaching aids,
  • variable textbook,
  • educational institutions,
  • primary school,
  • alternative textbook creation

How to Cite

Pushkarova Т., Lyannoy Ю., & Hrytsenko О. (2024). VARIABLE TEXTBOOK IN PRIMARY SCHOOL: ATTRIBUTES, FUNCTIONS, OPPORTUNITIES. Problems of the Modern Textbook, (32), 227–234. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-227-234

Abstract

In the modern and transformational conditions of reforming the national education system, the problem of modernization of its leading components: content, form and structure is objectively urgent. The leading mission in solving the stated problem is to consider the revision of traditional approaches to the compilation of a textbook as a model of the content of the educational process, a formal carrier of knowledge and a means of structural-communicative interaction. In this way, the study of requirements and requests initiated by society and the scientific pedagogical community in relation to the design of an effective innovative textbook is currently an important aspect from the position of finding the latest solutions in the field of textbook creation.

The idea of creating an innovative textbook for general education, and above all for primary school, is a difficult task, which is determined by the complex and responsible nature of textbook creation and the close attention to this process by scientists, teachers and parents. Therefore, taking into account the unstoppable informatization and technologicalization of the learning process, a scientific discourse on the discussion of the most effective format of the school book, which would provide for the permanent modernization of the central means of learning and the expansion of its educational and communicative capabilities, is quite appropriate.

The need for innovative textbook creation technologies at the current stage of updating the education system is associated with cognitive and active interaction in the scope of “information providers – textbook – Information receivers”. The presented formula reflects the unique value of the innovative textbook as an intermediate component in the system-educational connection,
with the help of which, in fact, knowledge information is transmitted from the teacher (provider of knowledge) to students (consumers of knowledge), satisfying in the above way the requirements of education seekers regarding obtaining a modern set of educational and informational materials recorded and ready for transfer to addressees.

In terms of final conclusions, it should be noted that a modern variant textbook should be built according to the principle of alternativeness and satisfy the needs of students in educational services, regardless of their age and psychological characteristics, the status or location of the educational institution, the linguistic and cultural traditions of the community, the professional
level of teachers and managers, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Гоцуляк, К.І. (2012). Варіативність організаційних форм навчальної діяльності молодших школярів. Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції, 25, 37–39.
  2. Жосан, О.Е. (2010). Вимоги до шкільного підручника у контексті розвитку вітчизняного підручникознавства. Проблеми сучасного підручника, 10, 53–61.
  3. Касьянова, О.А. (2014). Поняття «варіативність» та «варіантність» у фонетиці. Мовні і концептуальні картини світу, 50 (1), 322–329.
  4. Коваленко, О.А. (2009). Загальна характеристика підручника як ядра навчально-методичного комплексу для початкової школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах: збірник наукових праць, 3 (56), 279–285.
  5. Кодлюк, Я.П. (2006). Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті. Київ: Наш час.
  6. Кодлюк, Я.П. (2014). Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика: результати науково-дослідної роботи (2008–2013). Тернопіль: ТНПУ імені Володимира Гнатюка.
  7. Костікова, І.І., Казачінер, О.С. (2014). Навчання іноземних мов молодших школярів: варіативність організаційних форм: монографія. Харків: Вид-во «Щедра садиба плюс».
  8. Кочина, Л.П. (2006). Варіативні підручники в початкових класах. Тематичний ресурс «Освіта.UA». osvita.ua/school/method/technol/584.
  9. Малевич, Л.Д. (2018). Термінологічна варіативність на сучасному етапі: теоретичні і прикладні виміри. Українська мова, 1 (65), 100–111.
  10. Матішак, М.В. (2008). Варіативність організаційних форм навчальної діяльності учнів 6-7 річного віку [Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук: 13.00.09]. Київ: Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова.
  11. Наказ МОН України. (2018). Про затвердження інструктивно-методичних матеріалів для проведення експертами експертиз електронних версій проектів підручників. № 1183 від 31.10.2018.
  12. Савченко, О.Я. (2011). Якість початкової освіти: сутність і чинники впливу. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки, 33, 9–15.
  13. Тверезовська, Н.Т. (2007). Варіативність як визначальний чинник удосконалення освіти. Інноваційні освітні технології, 3, 3–10.
  14. Хоружа, Л.Л. (2018). Інваріантність та варіативність професійної діяльності викладача вищої школи в епоху змін. Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти: монографія. Київ: Видавництво НПУ імені Н.П. Драгоманова.
  15. Hotsuliak, K.I. (2012). Variatyvnist orhanizatsiinykh form navchalnoi diialnosti molodshykh shkoliariv. Materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 25, 37–39. (in Ukrainian).
  16. Kasianova, O.A. (2014). Poniattia «variatyvnist» ta «variantnist» u fonetytsi. Movni i kontseptualni kartyny svitu, 50 (1), 322–329. (in Ukrainian).
  17. Khoruzha, L.L. (2018). Invariantnist ta variatyvnist profesiinoi diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly v epokhu zmin. Teoriia ta metodyka profesiino-pedahohichnoi pidhotovky osvitianskykh kadriv: akmeolohichni aspekty: monohrafiia. Kyiv: Vydavnytstvo NPU imeni N.P. Drahomanova. (in Ukrainian).
  18. Kochyna, L.P. (2006). Variatyvni pidruchnyky v pochatkovykh klasakh. Tematychnyi resurs «Osvita.UA». osvita.ua/school/method/technol/584. (in Ukrainian).
  19. Kodliuk, Ya.P. (2006). Teoriia i praktyka pidruchnykotvorennia v pochatkovii osviti. Kyiv: Nash chas. (in Ukrainian).
  20. Kodliuk, Ya.P. (2014). Shkilnyi pidruchnyk yak model protsesu navchannia: istoriia, teoriia, praktyka: rezultaty naukovo-doslidnoi roboty (2008–2013). Ternopil: TNPU imeni Volodymyra Hnatiuka. (in Ukrainian).
  21. Kostikova, I.I., Kazachiner, O.S. (2014). Navchannia inozemnykh mov molodshykh shkoliariv: variatyvnist orhanizatsiinykh form: monohrafiia. Kharkiv: Vyd-vo «Shchedra sadyba plius». (in Ukrainian).
  22. Kovalenko, O.A. (2009). Zahalna kharakterystyka pidruchnyka yak yadra navchalnometodychnoho kompleksu dlia pochatkovoi shkoly. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh: zbirnyk naukovykh prats, 3 (56), 279–285. (in Ukrainian).
  23. Malevych, L.D. (2018). Terminolohichna variatyvnist na suchasnomu etapi: teoretychni i prykladni vymiry. Ukrainska mova, 1 (65), 100–111. (in Ukrainian).
  24. Matishak, M.V. (2008). Variatyvnist orhanizatsiinykh form navchalnoi diialnosti uchniv 6-7 richnoho viku [Avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk: 13.00.09]. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytett im. M.P. Drahomanova. (in Ukrainian).
  25. Nakaz MON Ukrainy. (2018). Pro zatverdzhennia instruktyvno-metodychnykh materialiv dlia provedennia ekspertamy ekspertyz elektronnykh versii proektiv pidruchnykiv. № 1183 vid 31.10.2018. (in Ukrainian).
  26. Savchenko, O.Ia. (2011). Yakist pochatkovoi osvity: sutnist i chynnyky vplyvu. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu imeni V.O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 33, 9–15. (in Ukrainian).
  27. Tverezovska, N.T. (2007). Variatyvnist yak vyznachalnyi chynnyk udoskonalennia osvity. Innovatsiini osvitni tekhnolohii, 3, 3–10. (in Ukrainian).
  28. Zhosan, O.E. (2010). Vymohy do shkilnoho pidruchnyka u konteksti rozvytku vitchyznianoho pidruchnykoznavstva. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 10, 53–61. (in Ukrainian).