No. 32 (2024)
Articles

DYNAMIZATION OF PARTNERSHIP RELATIONS IN THE GYMNASIUM

Nataliia Sohan
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • partnership relations,
  • partnership pedagogy,
  • interaction,
  • cooperation,
  • relationship,
  • partnership,
  • dynamization,
  • process
  • ...More
    Less

How to Cite

Sohan . Н. (2024). DYNAMIZATION OF PARTNERSHIP RELATIONS IN THE GYMNASIUM. Problems of the Modern Textbook, (32), 256–265. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-256-265

Abstract

The article highlights a theoretical approach to the process of dynamization not only in various spheres of life in general, but also in the educational sphere in particular. Dynamization as a process is characterized, its main stages are highlighted, and a graphic model of the interaction dynamization process is developed. Tasks and advantages of dynamization when establishing partnership relations in the gymnasium are determined. The interaction between various institutions within the gymnasium is schematically summarized and their positive influence on the all-round development of the child receiving education is predicted. A circle of participants was formed in order to achieve an effective result of the process of dynamizing partnership relations in the gymnasium. Variants of examples of dynamization of partnership relations are presented: partnership between an educational institution and the community; partnership of education with business; interaction of public organizations; international partnership. The problem of establishing partnership relations in the gymnasium is broadly outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бібік, Н.М. (Ред.). (2017). Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: Плеяди. https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2017/11/NUSH-poradnykdlya-vchytelya.pdf
  2. Герасіна, С., Грудинін, Б., Коляденко, С. (2015). Партнерська взаємодія як механізм і форма реалізації соціального партнерства. Соціальне партнерство науки і бізнесу: форми взаємодії, проблеми і рекомендації щодо їх вирішення. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, 3, 7–14.
  3. Дубічинський, В.В. (Ред.). (2008). Сучасний тлумачний словник української мови: 100.000 слів. Xарків: ШКОЛА.
  4. Єльникова, Г. (2003). Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління. Директор школи, 40–41, 10–11.
  5. Жданенко, С. Б. (2003). Партнерська взаємодія у процесі становлення громадянського суспільства (соціально-філософський аналіз) [Дисертація кандидата філософських наук: 09.00.03]. Харків: Харківський військовий університет. http://www.disslib.org/partnerska-vzayemodia-uprotsesi-stanovlennja-hromadjanskoho-suspilstva.html
  6. Капінос, М. (2010). Динамізація як оптимізаційний принцип розвитку державного управління. Новий вісник, 5. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/jan/26600/kapinos.pdf
  7. Коханова, О. П. (2011). Психологія партнерської взаємодії в освіті. Навчально-методичний посібник. Київ: Видавництво ПП Щербатих О.В. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.p
  8. Онаць, О. М. (2021). Підготовка учасників освітнього процесу до реалізації ідей партнерської взаємодії. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі: зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 21–22 вересня 2021 р. Київ. 55–57. https://undip.org.ua/library/svit-dydaktyky-dydaktyka-v-suchasnomu-sviti-zbirnyk-materialiv-mizhnarodnoi-naukovopraktychnoi-internet-konferentsii/
  9. Онаць, О. М. (2021). Проблеми і перспективи державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації на засадах партнерської взаємодії. Освіта та розвиток обдарованої особистості, 4 (83). 27−34. http://otr.iod.gov.ua/index.php/2021-rik
  10. Самойленко, Г. Е. (2018). Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. У Н.А. Побірченко, Т.Є. Гура, В.Я. Ястребова та ін. (Ред.), Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  11. Топузов, О. М., Калініна, Л. М., Лісова, Н. І., Калініна, Г. М., Малюга, М. М. (2021). Партнерські засади державно-громадського управління як предмет розгляду в підручнику для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника, 27, 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276
  12. Bibik, N.M. (red.). (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. Kyiv: Pleiady. https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnykdlya-vchytelya.pdf (in Ukrainian).
  13. Herasina, S., Hrudynin, B., Koliadenko, S. (2015). Partnerska vzaiemodiia yak mekhanizm i forma realizatsii sotsialnoho partnerstva. Sotsialne partnerstvo nauky i biznesu: formy vzaiemodii, problemy i rekomendatsii shchodo yikh vyrishennia. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 3, 7–14. (in Ukrainian).
  14. Dubichynskyi, V.V. (Red.). (2008). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy: 100.000 sliv. Kharkiv: ShKOLA. (in Ukrainian).
  15. Yelnykova, H. (2003). Teoretychni pidkhody do modeliuvannia derzhavno-hromadskoho upravlinnia. Dyrektor shkoly, 40–41, 10–11. (in Ukrainian).
  16. Zhdanenko, S. B. (2003). Partnerska vzaiemodiia u protsesi stanovlennia hromadianskoho suspilstva (sotsialno-filosofskyi analiz) [Dysertatsiia kandydata filosofskykh nauk: 09.00.03]. Kharkiv: Kharkivskyi viiskovyi universytet. http://www.disslib.org/partnerska-vzayemodia-u-protsesistanovlennja-hromadjanskoho-suspilstva.htm (in Ukrainian).
  17. Kapinos, M. (2010). Dynamizatsiia yak optymizatsiinyi pryntsyp rozvytku derzhavnoho upravlinnia. Novyi visnyk, 5. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/jan/26600/kapinos.pdf (in Ukrainian).
  18. Kokhanova, O. P. (2011). Psykholohiia partnerskoi vzaiemodii v osviti. Navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnytstvo PP Shcherbatykh O.V. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.p (in Ukrainian).
  19. Onats, O. M. (2021). Pidhotovka uchasnykiv osvitnoho protsesu do realizatsii idei partnerskoi vzaiemodii. Svit dydaktyky: dydaktyka v suchasnomu sviti: zb. materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, 21–22 veresnia 2021 r. Kyiv. 55–57. https://undip.org.ua/library/svit-dydaktykydydaktyka-v-suchasnomu-sviti-zbirnyk-materialiv-mizhnarodnoi-naukovo-praktychnoi-internetkonferentsii/ (in Ukrainian).
  20. Onats, O. M. (2021). Problemy i perspektyvy derzhavno-hromadskoho upravlinnia zakladamy zahalnoi serednoi osvity v umovakh detsentralizatsii na zasadakh partnerskoi vzaiemodii. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 4 (83). 27−34. http://otr.iod.gov.ua/index.php/2021-rik (in Ukrainian).
  21. Samoilenko, H. E. (2018). Partnerska vzaiemodiia uchnia i vchytelia v osvitnomu protsesi. U N.A.Pobirchenko, T.Ie. Hura, V.Ia. Yastrebova ta in. (Red.), Partnerska vzaiemodiia shkoly ta simi yak faktor onovlennia suchasnoi osvity: naukovo-metodychnyi zbirnyk. Zaporizhzhia: 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553 (in Ukrainian).
  22. Topuzov, O. M., Kalinina, L. M., Lisova, N. I., Kalinina, H. M., Maliuha, M. M. (2021). Partnerski zasady derzhavno-hromadskoho upravlinnia yak predmet rozghliadu v pidruchnyku dlia kerivnyka osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 27, 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276 (in Ukrainian).