VISUAL COMPETENCY AS A CONCEPT IN THE CIVIC AND HISTORICAL EDUCATION
Published 2024-12-31
Keywords
- competency,
- educational visualization,
- visual competency,
- visual literacy,
- visual thinking
How to Cite
Copyright (c) 2024 Юлія Малієнко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
This article explores the concept of "visual competency" and substantiates the importance of its development among students in secondary schools. The term "visual competency" is examined within the context of civic and historical education and is characterized as a multifunctional, integrative concept that accumulates various educational indicators and methodologies. It is noted that visual competency is the students' ability to use visual information to comprehend, conceptualize, and visualize the past, the present, and their interconnection, while acquiring personal practices based on knowledge, skills, value orientations, and experience. Children’s understanding of the multidimensionality of history and the development of their visual competence are transformed into an educational synthesis, which integrates interdisciplinary skills and the child’s cognitive, emotional, and psychomotor activities. The author conducts a comparative analysis of the structural components of visual competency proposed by Ukrainian and foreign researchers, revealing consonance in key competency-based ideas: active, interactive, and research activities of students, skill development, independence, and communicative abilities. According to the State Standard for Basic Secondary Education, the mandatory learning outcomes in civic and historical education are defined through a competency-based approach. In this context, the article outlines pathways for the development of visual competence in students. The author's chosen competency-based dimension of visualization reveals its potential within the requirements of the State Standard for Basic Secondary Education, the New Ukrainian School (NUS) initiative, and the new stage of textbook creation. The researcher highlights the lack of visual educational studies, emphasizing the need for new scientific and methodological resources to effectively foster visual competency in students through history and civic studies.
Downloads
References
- Безуглий, Д. (2014). Візуалізація як сучасна стратегія навчання. Фізико-математична освіта, 1(2), 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2014_1_3
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886.
- Друшляк, М. Г. (2019). Словник «візуальної» освіти: графічна компетентність і візуальна компетентність. Фізико-математична освіта, 3(21), 59–65.
- Ільїн, В. В., Кремень, В. Г. (2020). Презентація візуальної грамотності в навчально-педагогічному процесі та її експлікація в культурі мислення. Інформаційні технології та засоби навчання, 1, 1–20. https://elibrary.ivinas.gov.ua/6018/
- Малихін, О., Ліпчевська, І. (2023). Формування вмінь візуалізації навчальної інформації майбутніх учителів початкової школи: методи діагностики: методичний посібник. Київ: «Видавництво Людмила». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736301/1/Text.pdf
- Малієнко, Ю. Б. (2018). Теорія і практика проведення компетентнісно орієнтованих уроків історії у старшій школі закладів загальної середньої освіти. У Теорія і методика формування громадянської компетентності старшокласників в умовах інноваційного розвитку сучасної гімназії: методичний посібник (с. 30–31). Київ: Педагогічна думка. https://lib.iitta.gov.ua/713608/
- Малієнко, Ю. Б. (2019). Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання. Проблеми сучасного підручника, 23, 149–161. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/71
- Масімова, Л. Г. (2013). Візуальна грамотність в системі медіаосвіти. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, 3, 172–176. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3025/1/
- Мороз, П. В., Мороз, І.В. (2022). Інформаційний, та методичний потенціал фотографії як історичного джерела (на прикладі підручника «Досліджуємо історію і суспільство»). Проблеми сучасного підручника, 29, 137–153. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/658/676
- Онищенко, С. В. (2020). Візуалізація дидактичних елементів як сучасна стратегія навчання. У Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами естетичної культури та дизайну: збірник матеріалів (с.117–120). Полтава: ПНПУ. https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/221
- Симоненко, С.М. (2007). Стратегіально-семантичний підхід до вивчення природи та механізмів візуального мислення. Психологія і суспільство, 3(29), 73–91. https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/issue/view/31
- Шуляр, В.І. (2010). Стратегії літературної освіти школярів у системі профільного навчання: монографія. Миколаїв: ЧДУ ім. Петра Могили. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/monograf/49/13.pdf
- Bamford, A. (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Waxmann Verlag. https://sms.aec-music.eu/music-in-society/aec-annotated-bibliography/bamford-a-2006-the-wow-factor-global-research-compendium-on-the-impact-of-the-arts-in-education-munster-waxmann/
- Blaikie, F. (2019). A review of the Common European Framework of Reference for Visual Literacy – Prototype (CEFR-VL) International Journal of Education through Art, 15(1). https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/eta.15.1.51_1
- Karpati, A., Schonau, D. (2022). Introduction to the special issue on the Common European Framework of Visual Competency. Journal of Visual Literacy, 41(3–4). https://doi.org/10.1080/1051144X.2022.213261
- Bamford, A. (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Waxmann Verlag. https://sms.aec-music.eu/music-in-society/aec-annotated-bibliography/bamford-a-2006-the-wow-factor-global-research-compendium-on-the-impact-of-the-arts-in-education-munster-waxmann/ (in English).
- Bezuhlyi, D. (2014). Vizualizatsiia yak suchasna stratehiia navchannia. Fizyko-matematychna osvita, 1(2), 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2014_1_3 (in Ukrainian).
- Blaikie, F. (2019). A review of the Common European Framework of Reference for Visual Literacy – Prototype (CEFR-VL) International Journal of Education through Art, 15(1). https://intellectdiscover.com/content/journals/10.1386/eta.15.1.51_1 (in English).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886. (in Ukrainian).
- Drushliak, M. H. (2019). Slovnyk «vizualnoi» osvity: hrafichna kompetentnist i vizualna kompetentnist. Fizyko-matematychna osvita, 3(21), 59–65. (in Ukrainian).
- Ilin, V. V., Kremen, V. H. (2020). Prezentatsiia vizualnoi hramotnosti v navchalno-pedahohichnomu protsesi ta yii eksplikatsiia v kulturi myslennia. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia, 1, 1–20. https://elibrary.ivinas.gov.ua/6018/ (in Ukrainian).
- Karpati, A., Schonau, D. (2022). Introduction to the special issue on the Common European Framework of Visual Competency. Journal of Visual Literacy, 41(3–4). https://doi.org/10.1080/1051144X.2022.213261 (in English).
- Maliienko, Yu. B. (2018). Teoriia i praktyka provedennia kompetentnisno oriientovanykh urokiv istorii u starshii shkoli zakladiv zahalnoi serednoi osvity. In Teoriia i metodyka formuvannia hromadianskoi kompetentnosti starshoklasnykiv v umovakh innovatsiinoho rozvytku suchasnoi himnazii: metodychnyi posibnyk (pp. 30–31). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://lib.iitta.gov.ua/713608/ (in Ukrainian).
- Maliienko, Yu. B. (2019). Teoretychni zasady vizualizatsii zmistu pidruchnykiv z istorii dlia starshoi shkoly u konteksti kompetentnisnoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 23, 149–161. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/71 (in Ukrainian).
- Malykhin, O., Lipchevska, I. (2023). Formuvannia vmin vizualizatsii navchalnoi informatsii maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly: metody diahnostyky: metodychnyi posibnyk. Kyiv: «Vydavnytstvo Liudmyla». https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736301/1/Text.pdf (in Ukrainian).
- Masimova, L. H. (2013). Vizualna hramotnist v systemi mediaosvity. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho, 3, 172–176. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3025/1/ (in Ukrainian).
- Moroz, P. V., Moroz, I.V. (2022). Informatsiinyi, ta metodychnyi potentsial fotohrafii yak istorychnoho dzherela (na prykladi pidruchnyka «Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo»). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 29, 137–153. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/658/676 (in Ukrainian).
- Onyshchenko, S. V. (2020). Vizualizatsiia dydaktychnykh elementiv yak suchasna stratehiia navchannia. In Teoretyko-metodychni aspekty tekhnolohichnoi osvity uchnivskoi ta studentskoi molodi zasobamy estetychnoi kultury ta dyzainu: zbirnyk materialiv (pp.117–120). Poltava: PNPU. https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/221 (in Ukrainian).
- Shuliar, V.I. (2010). Stratehii literaturnoi osvity shkoliariv u systemi profilnoho navchannia: monohrafiia. Mykolaiv: ChDU im. Petra Mohyly. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/monograf/49/13.pdf (in Ukrainian).
- Symonenko, S.M. (2007). Stratehialno-semantychnyi pidkhid do vyvchennia pryrody ta mekhanizmiv vizualnoho myslennia. Psykholohiia i suspilstvo, 3(29), 73–91. https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/issue/view/31 (in Ukrainian).