Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- інформатика,
- шкільний предмет,
- інформатизація суспільства,
- зміст навчання,
- тенденції навчання інформатики
Як цитувати
Авторське право (c) 2025 Наталія Богданець-Білоскаленко, Віктор Ужицький
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті визначено, що передумовами для розроблення змісту і методики навчання інформатики в загальноосвітній школі став перехід суспільства до інформаційної парадигми. Швидкі темпи зростання інформації, комп’ютеризації всіх галузей життя, доступність використання інформаційних ресурсів глобалізованого світу зумовили необхідність підготовки людини до життя в умовах інформаційного суспільства. Це стало імпульсом для становлення і розвитку інформатики як навчального предмета, що відбувається динамічно та синхронно з розвитком самої інформатики як науки.
Це спричиняє зміни мети, завдань, а отже, і змісту та методики навчання інформатики в закладах загальної середньої освіти. Прикметною ознакою змісту навчання інформатики є його швидка зміна, оскільки програмне забезпечення зазнає постійного оновлення і вдосконалення. Аналіз змісту модельних програм показав, що всі вони побудовані на засадах Державного стандарту базової середньої освіти, реалізують вимог компетентнісного, діяльнісного підходів до навчання.
Як засвідчує освітня практика, на різних часових етапах інформатику вивчали учні різних вікових категорій. Останнім часом простежується тенденція до зниження віку здобувачів освіти, що зумовлено потребами сучасного інформаційного суспільства. До тенденцій уналежнено також міжпредметність навчання, що уможливлює використання учнями знань, здобутих на уроках інформатики, у процесі навчання інших предметів і за межами школи. На основі аналізу наукових студій визначено пріоритетні функції інформатики в закладах загальної середньої освіти: світоглядну, когнітивну, розвивальну, виховну, рефлексійну, що зумовлено інтегративним характером змісту предмета, його метою і завданнями.
Інформатика як шкільний предмет спрямована на розширення й поглиблення знань, умінь і навичок, необхідних для успішного навчання, подальшої професійної діяльності, розвитку світогляду учнів. Маркерами успішного навчання інформатики є вміння учнів навчатися, здобувати інформацію, саморозвиватися, самореалізовуватися в умовах інформаційного суспільства.
Завантаження
Посилання
- Биков, В.Ю. та ін. (1994). Концепція інформатизації освіти. Рідна школа, 11, 26–29.
- Биков, В.Ю. та ін. (2019). Розвиток теоретичних основ інформатизації освіти та практична реалізація інформаційно-комунікаційних технологій в освітній сфері України. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка.
- Глушак, О.М. (2013). Інформаційна культура як складова професійної підготовки майбутніх фахівців. У Матеріали ІІІ щорічної науково-практичної конференції «Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки» (18 квітня 2013 р., м. Київ). https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1911/1/Glushak_IS_konf.pdf
- Гуржій, А.М., Карташова Л.А., Лапінський, В.В. (2018). Інформатизація загальної середньої освіти в Україні. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714609/7/08.pdf
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16.
- Млавець, Ю.Ю. (2021). Методика навчання інформатики (конспект лекцій для студентів факультету суспільних наук). Ужгород: ДВНЗ УжНУ.
- Морзе, Н.В. (2004). Методика навчання інформатики (у 3 частинах). Навчальний посібник. Київ: Навчальна книга.
- Півняк, Г.Г. та ін. (уклад.). (2010). Тлумачний словник з інформатики. Дніпропетровськ: Національний гірничій університет.
- Середа, Х.В. (1994). Концепція інформатизації освіти: структурно-змістовий аналіз. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/723227/1/abstracts_collection_2020-41-42.pdf
- Стрілецька, Н. М. (2014). Методика навчання інформатики (у початковій школі): навчально-методичний посібник. Чернігів : Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка.
- Тлумачний словник української мови. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%B2%CD%D4%CE%D0%CC%C0%D2%C8%CA%C0
- Bykov, V.Iu. at al. (1994). Kontseptsiia informatyzatsii osvity. Ridna shkola, 11, 26–29. (in Ukrainian).
- Bykov, V.Iu. at al. (2019). Rozvytok teoretychnykh osnov informatyzatsii osvity ta praktychna realizatsiia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnii sferi Ukrainy. Zhytomyr : ZhDU im. I. Franka. (in Ukrainian).
- Hlushak, O.M. (2013). Informatsiina kultura yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv. In Materialy III shchorichnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Doslidzhennia molodykh uchenykh u konteksti rozvytku suchasnoi nauky» (April 18, 2013, Kyiv). https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1911/1/Glushak_IS_konf.pdf (in Ukrainian).
- Hurzhii, A.M., Kartashova L.A., Lapinskyi, V.V. (2018). Informatyzatsiia zahalnoi serednoi osvity v Ukraini. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714609/7/08.pdf (in Ukrainian).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (in Ukrainian).
- Mlavets, Yu.Iu. (2021). Metodyka navchannia informatyky (konspekt lektsii dlia studentiv fakultetu suspilnykh nauk). Uzhhorod: DVNZ UzhNU. (in Ukrainian).
- Morze, N.V. (2004). Metodyka navchannia informatyky (in 3 parts). Navchalnyi posibnyk. Kyiv: Navchalna knyha. (in Ukrainian).
- Pivniak, H.H. at al. (comp.). (2010). Tlumachnyi slovnyk z informatyky. Dnipropetrovsk: Natsionalnyi hirnychii universytet. (in Ukrainian).
- Sereda, Kh.V. (1994). Kontseptsiia informatyzatsii osvity: strukturno-zmistovyi analiz. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/723227/1/abstracts_collection_2020-41-42.pdf (in Ukrainian).
- Striletska, N. M. (2014). Metodyka navchannia informatyky (u pochatkovii shkoli) : navchalno-metodychnyi posibnyk. Chernihiv: Chernihivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni T.H. Shevchenka. (in Ukrainian).
- Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%B2%CD%D4%CE%D0%CC%C0%D2%C8%CA%C0 (in Ukrainian).