№ 33 (2024)
Статті

ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКА З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ

Ірина Ільчук
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • критичне мислення,
  • медіаграмотність,
  • медіатекст,
  • підручник,
  • підручник з іноземної мови,
  • вимоги до підручника,
  • вимоги до підручника з іноземної мови,
  • розвиток,
  • технологія,
  • учні
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Ільчук, І. (2024). ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО ПІДРУЧНИКА З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ . Проблеми сучасного підручника, (33), 134–144. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-134-144

Анотація

У статті розкрито основні вимоги до сучасного підручника з іноземної мови, спрямованого на розвиток критичного мислення та медіаграмотності учнів. Розкрито сутність понять «критичне мислення» та «медіаграмотність», їхню структуру, принципи та умови організації навчання для їх розвитку. Обґрунтовано важливість інтеграції цих двох понять у процес навчання іноземних мов, враховуючи виклики сучасного інформаційного суспільства. На основі аналізу науково-методичної літератури з теми дослідження окреслено підходи до розвитку критичного мислення та медіаграмотності у їхньому взаємозв’язку, що їх варто втілити у концепції сучасного підручника: дискусійно-аналітичний; проблемно-орієнтований підхід; кейс-метод; проєктний підхід; модель критичного читання та письма; когнітивно-евристичний; рефлексивно-оцінювальний; інтерактивно-технологічний підходи.

Врахування розкритих сутнісних характеристик понять «критичне мислення» та «медіаграмотність», принципів, умов та підходів до їх розвитку в процесі навчання, беручи до уваги специфіку побудови змісту підручника з іноземної мови, виокремлено вимоги до підручника з іноземної мови для розвитку критичного мислення та медіаграмотності учнів, що стосуються його структури, добору та викладу навчального змісту, системи вправ та завдань. Серед ключових критеріїв: структурована подача матеріалу відповідно до принципів технології розвитку критичного мислення; добір текстів з різних джерел, тематики, змісту, у тому чисті медіатекстів; наявність вправ для аналізу та створення медіатекстів на основі стратегій розвитку критичного мислення; особлива методика викладу навчального змісту, що передбачає активну роль учня у конструюванні власних знань; організація співпраці та взаємодії учнів на засадах партнерства у навчанні; використання цифрових інструментів для навчання та вправляння у вміннях мислити критично та орієнтуватися у просторі медіа.

Зазначено, що ці вимоги можуть бути використані як критерії при розробці підручників та навчально-методичних матеріалів, а також у процесі оцінювання чинних і майбутніх навчальних посібників.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Затверджено КМУ, постанова № 898 від 30.09.2020. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
  2. Іванов, В., Волошенюк, О., & Кульчинська, Л. (2011). Медіаосвіта та медіаграмотність: короткий огляд. Київ: Академія української преси.
  3. Лабенко, О. В., Шакун, Н. В., & Заїка, Т. П. (2023). Критичне мислення та медіаграмотність у цифрову епоху: виклики та можливості для української освіти. Перспективи та інновації науки, 12(30), 331‒345.
  4. Найдьонова, Л. А., & Слюсаревський, М. М. (ред.). (2016). Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). Київ.
  5. Редько, В. Г. (2022). Шкільний підручник іноземної мови: проектування, конструювання, апробація: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  6. Facione, P. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61–84.
  7. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020). Zatverdzheno KMU, postanova № 898 vid 30.09.2020. [State Standard for Basic Secondary Education: Resolution No. 898]. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ (in Ukrainian).
  8. Facione, P. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61–84. (in English).
  9. Ivanov, V., Volosheniuk, O., & Kulchynska, L. (2011). Mediaosvita ta mediahramotnist: korotkyi ohliad. [Media education and media literacy: A brief overview]. Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy. (in Ukrainian).
  10. Labenko, O. V., Shakun, N. V., & Zaika, T. P. (2023). Krytychne myslennia ta mediahramotnist u tsyfrovu epokhu: vyklyky ta mozhlyvosti dlia ukrainskoi osvity. [Critical thinking and media literacy in the digital age: Challenges and opportunities for Ukrainian education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky, 12(30), 331‒345. (in Ukrainian).
  11. Naidonova, L. A., & Sliusarevskyi, M. M. (ed.). (2016). Kontseptsiia vprovadzhennia mediaosvity v Ukraini (nova redaktsiia). [The concept of media education implementation in Ukraine]. Kyiv. (in Ukrainian).
  12. Redko, V. H. (2022). Shkilnyi pidruchnyk inozemnoi movy: proektuvannia, konstruiuvannia, aprobatsiia: monohrafiia. [The school foreign language textbook: Design, construction, and testing]. Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).