Опубліковано 30.12.2020
Ключові слова
- інтеграція знань,
- компетентність,
- навчально-методичне забезпечення,
- підручник
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Розглянуто проблему здобуття цілісних знань у сучасних умовах інтенсивного збільшення обсягів інформації. Проаналізовано дослідження педагогічної проблеми інтеграції знань у контексті компетентнісного підходу. Порівняно поняття «синтез», «систематизація» та «інтеграція знань». Висвітлено співвідношення між інтегрованими знаннями і вміннями та компетентністю. У ході дослідження виявлено, що в дидактиці основою інтеграції знань вважалися методологічні знання. Нині в контексті компетентнісного підходу ця проблема розглядається як внесок навчального предмета у формування ключових компетентностей. Проблема такого формування поглинула й трансформувала дослідження проблем синтезу, систематизації й інтеграції знань і вмінь. Обґрунтовано припущення, що чинником систематизації, упорядкування та цілісності знань є принцип інтеграції змісту, технологій, форм і методів навчання. Розглянуто функції навчальної книги як засобу інтеграції знань. Запропоновано заходи щодо побудови методичного апарату підручників і навчально-методичних посібників як змістово-процесуального чинника інтеграції знань. Досліджено їх ефективність у процесі навчання природничих предметів у закладах загальної середньої освіти. Доведено, що інтеграція є необхідною умовою підвищення якості засвоєння знань, їх цілісності й функціональності як ключових компетентностей та основи цілісного наукового світогляду. Сприяти інтеграції знань можна засобами навчальної книги.