Опубліковано 06.02.2023
Ключові слова
- фотографія,
- історичне джерело,
- формування медіаграмотності учнів,
- підручник «Досліджуємо історію і суспільство»
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті розкривається інформаційний та методичний потенціал фотодокументів як історичного джерела на прикладі підручника «Досліджуємо історію і суспільство», 5 клас. На думку авторів, фотографії є унікальним і надійним засобом збереження історичної пам’яті для наступних поколінь, а також ємним джерелом інформації про історичні події та явища, історичних діячів, традиції, звичаї та повсякденне життя людей у минулому, а також є неоціненним джерелом у вивченні та дослідженні історії рідного краю, його пам’ятних місць, пам’ятників.
Авторами проаналізовано праці, присвячені як особливостям дослідження візуальних джерел в історичній науці, так і методиці їх використання в освітньому процесі. Зазначається, що фотодокументи є цілком самодостатніми історичними джерелами, які потребують такої ж джерелознавчої критики та відповідного методичного інструментарію, як і писемні документи чи речові джерела. Проаналізувавши методичні підходи до використання фотографій як історичного джерела, автори пропонують алгоритм їх опрацювання здобувачами освіти.
У статті зазначається, що особливу увагу в освітньому процесі варто приділити дослідницькій роботі з фотографіями як історичним джерелом, оскільки вона активізує мислення учнів у цілому й формує здатність до критичного аналізу історичної інформації зокрема.
Методична цінність фотографій як історичного джерела, на думку авторів, у тому, що їх використання в освітньому процесі активізує когнітивну, дослідницьку та творчу діяльність учнів і учениць, розвиває їхній пізнавальний інтерес, сприяє стійкості уваги, розвитку критичного мислення та зорової пам’яті, відіграє важливу роль у формуванні їх медіаграмотності та уявлень про історичне минуле.
Завантаження
Посилання
- Брюховецька, О. (2018). Візуальний поворот у культурі і культурології. Культурологія: Могилянська школа. Київ: ФОП Філюк О. 130–156.
- Рачков, Є. С. (2015). Методи та підходи візуальної історії: аналіз історіографії. Харківський історіографічний збірник, (14), 27–41.
- Ковалевська, О. (2016). Візуальні студії в системі сучасного соціогуманітарного знання. Історіографічні дослідження в Україні, (26), 208–237.
- Рабенчук, О. (2012). До питання про візуальне як джерело історичних досліджень. Україна XX століття: культура, ідеологія, політика., (17), 29–39.
- Пятіна, Д., К. Мєлєкєсцев (2021). Фотографія, як засіб збереження історичної пам’яті. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса, 1(13), 57–62.
- Коляструк, О. (2008). Візуальні документи як особливі джерела історії повсякденності. Україна ХХ ст.: культура, ідеологія, політика, (14), 57–62.
- Маркітан, Л. П. (2002). Інформаційний потенціал кінофотовідеодокументів як історичного джерела. Український історичний журнал, (5), 34–49.
- Житєньова, Н. В. (2016). Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, (2), 144–157.
- Мартинова, І. С. (2016). Використання фотографії при вивченні історії в школі. Актуальні проблеми методики навчання історії, правознавства та суспільствознавчих дисциплін, 8, 215–218.
- Комаров, Ю. (2004). Методи роботи з візуальними джерелами. Доба, (2), 15–19.
- Малієнко, Ю. (2019). Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання. Проблеми сучасного підручника, (23), 149 161.
- Пометун O., & Гупан, Н. (2020). Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів. Проблеми сучасного підручника, (24), 241–255.
- Могорита, В. М. (2018). Роль та місце ілюстрацій у змісті сучасного шкільного підручника історії. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки., (81(1)), 31–35.
- Кришмарел, В. Ю. (2014). До питання про ілюстрації в шкільних підручниках : особливості предметів духовно-морального спрямування. Проблеми сучасного підручника, (14), 341–349.
- Мороз, П., & Мороз, І. (2018). Дослідницька діяльність учнів у процесі навчання всесвітньої історії в основній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Moroz, P. (2014). Methodological aspects of the selection of the illustrative material for the school textbook of ancient history. Проблеми сучасного підручника, (14), 459–476.
- Мороз, П. (2019). Формування вміння працювати з фотографією як самостійним історичним джерелом на уроках історії в ліцеї. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2019 рік, 135–136.
- Мороз, П. В., Мороз, І. В., & Моцак, С. І. (2022). Досліджуємо історію і суспільство. Інтегрований курс. Київ: Педагогічна думка.
- Мороз, П., Мороз, І., & Власов, В. (2021). Історія України в джерелах. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Гаскелл, А. (2004). Візуальна історія. Нові перспективи історіописання. За ред. П. Берка; Київ: Ніка-Центр, 230–267.