Informational and Methodological Potential of Photography as a Historical Source (on the Example of the Textbook "Exploring History and Society ")
Published 2023-02-06
Keywords
- photography,
- historical source,
- formation of students' media literacy,
- textbook
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article reveals the informational and methodological potential of photo documents as a historical source on the example of the textbook "Exploring History and Society", 5th grade. According to the authors, photographs are a unique and reliable means of preserving historical memory for future generations, as well as a fairly informative source of information about historical events and phenomena, historical figures, traditions, customs and everyday life of people in the past. They are also an invaluable source for studying and researching the history of the native land, its memorial places, and monuments.
The authors analyzed the works devoted to both the peculiarities of the study of visual sources in historical science and the methods of their use in the educational process. It is noted that photographic documents are completely self-sufficient historical sources that require the same source criticism and appropriate methodological tools as written documents or material sources. Having analyzed methodical approaches to the use of photographs as a historical source, the authors propose an algorithm for their processing by students.
The article notes that special attention in the educational process should be paid to research work with photographs as a historical source, as it activates students' thinking in general and forms the ability to critically analyze historical information in particular. Having analyzed methodological approaches to the use of photographs in the educational process, the authors propose an algorithm for their processing by students.
The methodological value of photographs as a historical source, according to the authors, is that their use in the educational process activates the cognitive, research and creative activity of students, develops their cognitive interest, promotes the stability of attention, the development of critical thinking and visual memory, plays an important role in the formation of their media literacy and ideas about the historical past.
Downloads
References
- Брюховецька, О. (2018). Візуальний поворот у культурі і культурології. Культурологія: Могилянська школа. Київ: ФОП Філюк О. 130–156.
- Рачков, Є. С. (2015). Методи та підходи візуальної історії: аналіз історіографії. Харківський історіографічний збірник, (14), 27–41.
- Ковалевська, О. (2016). Візуальні студії в системі сучасного соціогуманітарного знання. Історіографічні дослідження в Україні, (26), 208–237.
- Рабенчук, О. (2012). До питання про візуальне як джерело історичних досліджень. Україна XX століття: культура, ідеологія, політика., (17), 29–39.
- Пятіна, Д., К. Мєлєкєсцев (2021). Фотографія, як засіб збереження історичної пам’яті. Вісник студентського наукового товариства ДонНУ імені Василя Стуса, 1(13), 57–62.
- Коляструк, О. (2008). Візуальні документи як особливі джерела історії повсякденності. Україна ХХ ст.: культура, ідеологія, політика, (14), 57–62.
- Маркітан, Л. П. (2002). Інформаційний потенціал кінофотовідеодокументів як історичного джерела. Український історичний журнал, (5), 34–49.
- Житєньова, Н. В. (2016). Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, (2), 144–157.
- Мартинова, І. С. (2016). Використання фотографії при вивченні історії в школі. Актуальні проблеми методики навчання історії, правознавства та суспільствознавчих дисциплін, 8, 215–218.
- Комаров, Ю. (2004). Методи роботи з візуальними джерелами. Доба, (2), 15–19.
- Малієнко, Ю. (2019). Теоретичні засади візуалізації змісту підручників з історії для старшої школи у контексті компетентнісного навчання. Проблеми сучасного підручника, (23), 149 161.
- Пометун O., & Гупан, Н. (2020). Візуальні джерела у підручнику з історії як засіб розвитку критичного мислення учнів. Проблеми сучасного підручника, (24), 241–255.
- Могорита, В. М. (2018). Роль та місце ілюстрацій у змісті сучасного шкільного підручника історії. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки., (81(1)), 31–35.
- Кришмарел, В. Ю. (2014). До питання про ілюстрації в шкільних підручниках : особливості предметів духовно-морального спрямування. Проблеми сучасного підручника, (14), 341–349.
- Мороз, П., & Мороз, І. (2018). Дослідницька діяльність учнів у процесі навчання всесвітньої історії в основній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Moroz, P. (2014). Methodological aspects of the selection of the illustrative material for the school textbook of ancient history. Проблеми сучасного підручника, (14), 459–476.
- Мороз, П. (2019). Формування вміння працювати з фотографією як самостійним історичним джерелом на уроках історії в ліцеї. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2019 рік, 135–136.
- Мороз, П. В., Мороз, І. В., & Моцак, С. І. (2022). Досліджуємо історію і суспільство. Інтегрований курс. Київ: Педагогічна думка.
- Мороз, П., Мороз, І., & Власов, В. (2021). Історія України в джерелах. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Гаскелл, А. (2004). Візуальна історія. Нові перспективи історіописання. За ред. П. Берка; Київ: Ніка-Центр, 230–267.