№ 29 (2022)
Статті

Методичний апарат підручника української мови як передумова реалізації компетентнісного підходу до мовної освіти

Оксана Петрук
Біографія

Опубліковано 06.02.2023

Ключові слова

  • підручник української мови,
  • методичний апарат,
  • компетентнісний підхід,
  • комунікативна компетентність,
  • національні меншини

Як цитувати

Петрук , О. (2023). Методичний апарат підручника української мови як передумова реалізації компетентнісного підходу до мовної освіти. Проблеми сучасного підручника, (29), 185–193. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-185-193

Анотація

У статті розкрито роль підручника як певної методологічної основи, що відображає пріоритетність компетентнісно орієнтованої освітньої системи, її спрямованість на формування ключових і предметних компетентностей. Представлено аналіз методичного апарату підручника української мови для 5 класу закладів загальної середньої освіти з навчанням румунською мовою, розглянуто його можливості в забезпеченні компетентнісно підходу до мовної освіти учнів – представників національних меншин.
Автор розглядає методичний апарат як структурний елемент, який для учня є джерелом навчального матеріалу та інструментом для його засвоєння, спрямовує пізнавальну діяльність школяра, навчає вчитися. Для вчителя методичний апарат підручника слугує керівництвом до організації освітнього процесу, розкриває перед ним логіку навчання української мови як другої (неспорідненої) й водночас формує педагогічну свідомість. Методичний апарат підручника української мови організовує, регламентує і скеровує діяльність учнів і вчителя на уроці.
У процесі аналізу автором доведено, що методичний апарат як невід’ємний компонент навчального видання є не лише інструментом для опанування знань, а й сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей учнів.
Усі компоненти підручника, зокрема й методичний апарат, пов’язані між собою і слугують досягненню основної мети: формуванню компетентної мовної особистості, яка володіє державною мовою як засобом міжнаціонального спілкування, успішно реалізує себе в реальній комунікації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бібік, Н. М. (2003). Врахування пізнавальних інтересів учнів у підручникотворенні. Підручник ХХІ століття, 1–4, 48‒52.
  2. Ґудзик, І. П. (2003). Нове покоління підручників з мови. Проблеми сучасного підручника, 3, 243‒247.
  3. Жосан, О. Е. (2010). Вимоги до шкільного підручника у контексті розвитку вітчизняного підручникознавства. Проблеми сучасного підручника, 10, 53‒61.
  4. Кодлюк, Я. П. (2003). Шкільний підручник як організатор засвоєння навчального матеріалу. Проблеми сучасного підручника, 4, 10‒16.
  5. Петрук, О. М. (2022). Українська мова: підручник для 5 класу з навчанням румунською мовою закладів загальної середньої освіти (з аудіосупроводом). Львів: Світ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731410
  6. Редько, В. Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка.
  7. Савченко, О. Я. (1999). .Дидактика початкової школи. Київ: Ґенеза.
  8. Топузов, О. М. (2010). Теоретико-методичні засади особистісно орієнтованого шкільного підручника. Проблеми сучасного підручника, 10, 8‒15.
  9. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника, 28, 202‒211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211