Опубліковано 06.08.2024
Ключові слова
- навчання історії,
- геопросторове мислення учнів,
- підручник,
- компоненти,
- активне навчання
Як цитувати
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
Статю присвячено висвітленню нових підходів до проєктування компонентів підручника з історії для учнів 5‒7 класів, орієнтованого на розвиток геопросторового мислення учнів у контексті Державного стандарту базової середньої освіти 2020 р. У статті зазначено, що в історичних розвідках геопросторове мислення полягає в аналізі учнями взаємовпливу й взаємозумовленості природного середовища і суспільного життя, їхнього розвитку в просторі і часі. Підручник має бути важливим засобом розв’язання цих завдань, інтегруючи їх із засвоєнням історичного матеріалу.
Це передбачає проєктування підручника з історії, складниками якого є: набір спеціально розроблених і адаптованих до віку учнів карт; візуальні джерела (фотографії, схеми, інфографіка), що відображають географічний та історичний простір; текстові наративи, які дають змогу комплексно характеризувати економічний, політичний, соціальний розвиток різних земель, регіонів, країн; система завдань, побудована з урахуванням умінь, що складають геопросторове мислення учнів. Система завдань у підручнику має спрямовуватись на формування всього спектру геопросторових умінь учнів у процесі активної діяльності, від локалізації подій і явищ і в історичному просторі і часі до здійснення мисленнєвих операцій аналізу, синтезу, оцінки ролі історичного простору у житті суспільства.
Напрямами подальшого удосконалення підручника з історії у розвитку геопросторового мислення учнів є: розроблення творчих індивідуальних та групових завдань для учнівських досліджень і проєктів, що мають на меті створення схем, планів, тематичних карт, макетів для візуалізації просторових аспектів історичних явищ, побудову просторових моделей історичних об’єктів, процесів; включення до навчально-методичного комплекту підручника цифрового додатку з інтерактивними завданнями, що передбачають використання онлайн карт та ГІС-систем, проведення/розроблення учнями віртуальних екскурсій до історичних пам’яток з використанням цифрових платформ.
Завантаження
Посилання
- Відіборенко, І., Коломоєць, С. (2022). Реалізація компетентнісного підходу на уроках історії методом застосування «контурних мобільних карт» (з досвіду практичної діяльності). Педагогічний вісник,1‒2, 130‒133.
- Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
- Десятов, Д. (2012). Формування просторової компетентності учнів у процесі навчання історії. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Історичні науки, 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_i_2012_17_13
- Ковчин, Н.А. (2011). Роль сучасного шкільного підручника з географії у формуванні системності знань школярів. Проблеми сучасного підручника, 11, 163‒168.
- Малієнко, Ю. Б.. (2016). Формування історичної компетентності засобами підручника з історії середніх віків. Проблеми сучасного підручника, 16, 204‒212. https://lib.iitta.gov.ua/714326/1.pdf
- Покась, Л.А. (2016). Можливості підручника географії у формуванні пошуково- дослідницької компетентності учнів. Проблеми сучасного підручника, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424
- Пометун О., Ремех Т.(2023). Досліджуємо історію і суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
- Пометун, О.І., Гупан, Н.М., Власов, В.С. (2018). Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
- Пометун, О., Малієнко, Ю., Ремех, Т. (2022). Досліджуємо історію і суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
- Пометун, О.І., Дудар, О. В., Гупан, Н.М. (2024). Історія України: підручник для 7 класу закладів загальноосвітньої середньої освіти. Київ: Освіта.
- Пометун, О.І., Малієнко, Ю.Б., Дудар, О. В. (2024). Всесвітня історія: підручник для 7 класу закладів загальноосвітньої середньої освіти. Київ: Освіта.
- Тарапон, О. Молоткіна, В., Потапенко Р. (2022). Просторовий вимір історії України у шкільних підручниках для 11 класу. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI: 10.5281/zenodo.7323665
- Тарапон, О., Молоткіна, В., Потапенко Р. (2023). Уявлення про простір у шкільному курсі історії (на матеріалах підручників для 5 класу закладів загальної середньої освіти). Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI:10.5281/zenodo.8044304
- Третьякова, О.В. (2018). Картографічні вміння як складник просторової компетентності. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науково-педагогічний журнал, СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 1 (6), 3‒5. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5426
- Фідря, О., Фідря, Н. (2008). Просторова компетенція та картографічні вміння й навички у курсах шкільної історії. Історія в школах України, 11‒12, 26–33.
- Bednarz, S. W., Acheson, G., & Bednarz, R. S. (2006). Maps and map learning in Social Studies. Social Education, 70(7), 398‒404.
- Bendl, T., Krajňáková, L., & Marada, M. (2024). Geographical thinking in geography education: a systematic review. International Research in Geographical and Environmental Education, 1–19. doi.org/10.1080/10382046.2024.2354097
- Bloom, B. S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain. New York, NY: David McKay CoInc.
- UCLA Library Research Guides. GIS and Geospatial Technologies: Tutorials. https://guides.library.ucla.edu/c.php?g=1268157&p=9300210https://www.socialstudies.org/system/files/publications/articles/se_700706398.pdf
- Seager, J. (2024). Analyzing Maps. World History Commons. https://worldhistorycommons.org/analyzing-maps-0
- Xie S. et al. (2021). The factors and mechanisms that influence geospatial thinking: a structural equation modeling approach. Journal of Geography, 120 (5), 165‒175. https://doi.org/10.1080/00221341.2021.1967423
- Bednarz, S. W., Acheson, G., & Bednarz, R. S. (2006). Maps and map learning in Social Studies. Social Education, 70(7), 398‒404. (in English).
- Bendl, T., Krajňáková, L., & Marada, M. (2024). Geographical thinking in geography education: a systematic review. International Research in Geographical and Environmental Education, 1–19. doi.org/10.1080/10382046.2024.2354097 (in English).
- Bloom, B. S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain. New York, NY: David McKay CoInc. (in English).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
- Desiatov, D. (2012). Formuvannia prostorovoi kompetentnosti uchniv u protsesi navchannia istorii. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Istorychni nauky, 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_i_2012_17_13 (in Ukrainian).
- Fidria, O., Fidria, N. (2008). Prostorova kompetentsiia ta kartohrafichni vminnia y navychky u kursakh shkilnoi istorii. Istoriia v shkolakh Ukrainy, 11‒12, 26–33. (in Ukrainian).
- UCLA Library Research Guides. GIS and Geospatial Technologies: Tutorials. https://guides.library.ucla.edu/c.php?g=1268157&p=9300210https://www.socialstudies.org/system/files/publications/articles/se_700706398.pdf (in English).
- Kovchyn, N.A. (2011). Rol suchasnoho shkilnoho pidruchnyka z heohrafii u formuvanni systemnosti znan shkoliariv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 11, 163‒168. (in Ukrainian).
- Maliienko, Yu. B.. (2016). Formuvannia istorychnoi kompetentnosti zasobamy pidruchnyka z istorii serednikh vikiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 204‒212. https://lib.iitta.gov.ua/714326/1.pdf (in Ukrainian).
- Pokas, L.A. (2016). Mozhlyvosti pidruchnyka heohrafii u formuvanni poshukovo- doslidnytskoi kompetentnosti uchniv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424 (in Ukrainian).
- Pometun O., Remekh T.(2023). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Pometun, O., Maliienko, Yu., Remekh, T. (2022). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Pometun, O.I., Dudar, O. V., Hupan, N.M. (2024). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoosvitnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Pometun, O.I., Hupan, N.M., Vlasov, V.S. (2018). Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia istorii v osnovnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).
- Pometun, O.I., Maliienko, Yu.B., Dudar, O. V. (2024). Vsesvitnia istoriia: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoosvitnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
- Seager, J. (2024). Analyzing Maps. World History Commons. https://worldhistorycommons.org/analyzing-maps-0 (in English).
- Tarapon, O. Molotkina, V., Potapenko R. (2022). Prostorovyi vymir istorii Ukrainy u shkilnykh pidruchnykakh dlia 11 klasu. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI: 10.5281/zenodo.7323665 (in Ukrainian).
- Tarapon, O., Molotkina, V., Potapenko R. (2023). Uiavlennia pro prostir u shkilnomu kursi istorii (na materialakh pidruchnykiv dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI:10.5281/zenodo.8044304 (in Ukrainian).
- Tretiakova, O.V. (2018). Kartohrafichni vminnia yak skladnyk prostorovoi kompetentnosti. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin: naukovo-pedahohichnyi zhurnal, SumDPU im. A.S. Makarenka, 1 (6), 3‒5. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5426 (in Ukrainian).
- Vidiborenko, I., Kolomoiets, S. (2022). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu na urokakh istorii metodom zastosuvannia «konturnykh mobilnykh kart» (z dosvidu praktychnoi diialnosti). Pedahohichnyi visnyk,1‒2, 130‒133. (in Ukrainian).
- Xie S. et al. (2021).The factors and mechanisms that influence geospatial thinking: a structural equation modeling approach. Journal of Geography, 120 (5), 165‒175. Retrieved from https://doi.org/10.1080/00221341.2021.1967423 (in English).