No. 32 (2024)
Articles

NEW APPROACHES TO DESIGNING HISTORY TEXTBOOK COMPONENTS FOR DEVELOPING STUDENTS’ GEOSPATIAL THINKING

Olena Pometun
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio
Nestor Gupan
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • history education,
  • students’ geospatial thinking,
  • history textbook,
  • components,
  • active learning

How to Cite

Pometun О., & Gupan Н. (2024). NEW APPROACHES TO DESIGNING HISTORY TEXTBOOK COMPONENTS FOR DEVELOPING STUDENTS’ GEOSPATIAL THINKING. Problems of the Modern Textbook, (32), 209–226. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-209-226

Abstract

This article addresses new approaches to designing components of history textbooks for students in grades 5-7, aiming to develop their geospatial thinking in the context of the 2020 State Standard for Basic Secondary Education. The article notes that in historical studies, geospatial thinking involves students analyzing the interplay and interdependence of the natural environment and social life, as well as their development over space and time. The textbook should be a crucial tool for achieving these goals, integrating them with the assimilation of historical material.

The design of the history textbook is envisioned to include the following components: a set of specially developed and age-appropriate maps; visual sources (photographs, diagrams, infographics) reflecting geographic and historical space; textual narratives offering a comprehensive characterization of the economic, political, and social development of various lands, regions, and countries; a system of tasks built with consideration of the skills that constitute students’ geospatial thinking. The task system in the textbook should aim to develop the full spectrum of students’ geospatial competencies, from localizing events and phenomena in historical space and time to performing cognitive operations such as analysis, synthesis, and evaluation of the role of historical space in societal life.

Future directions for improving history textbooks in developing students’ geospatial thinking include: developing creative individual and group tasks for student research and projects aimed at creating diagrams, plans, thematic maps, and models to visualize the spatial aspects of historical phenomena and constructing spatial models of historical objects and processes. It also involves integrating a digital supplement with interactive tasks into the textbook’s educational-methodical set, which involves the use of online maps and GIS systems, as well as organizing/creating virtual tours to historical landmarks using digital platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Відіборенко, І., Коломоєць, С. (2022). Реалізація компетентнісного підходу на уроках історії методом застосування «контурних мобільних карт» (з досвіду практичної діяльності). Педагогічний вісник,1‒2, 130‒133.
  2. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  3. Десятов, Д. (2012). Формування просторової компетентності учнів у процесі навчання історії. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Історичні науки, 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_i_2012_17_13
  4. Ковчин, Н.А. (2011). Роль сучасного шкільного підручника з географії у формуванні системності знань школярів. Проблеми сучасного підручника, 11, 163‒168.
  5. Малієнко, Ю. Б.. (2016). Формування історичної компетентності засобами підручника з історії середніх віків. Проблеми сучасного підручника, 16, 204‒212. https://lib.iitta.gov.ua/714326/1.pdf
  6. Покась, Л.А. (2016). Можливості підручника географії у формуванні пошуково- дослідницької компетентності учнів. Проблеми сучасного підручника, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424
  7. Пометун О., Ремех Т.(2023). Досліджуємо історію і суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  8. Пометун, О.І., Гупан, Н.М., Власов, В.С. (2018). Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі: методичний посібник. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ».
  9. Пометун, О., Малієнко, Ю., Ремех, Т. (2022). Досліджуємо історію і суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Освіта.
  10. Пометун, О.І., Дудар, О. В., Гупан, Н.М. (2024). Історія України: підручник для 7 класу закладів загальноосвітньої середньої освіти. Київ: Освіта.
  11. Пометун, О.І., Малієнко, Ю.Б., Дудар, О. В. (2024). Всесвітня історія: підручник для 7 класу закладів загальноосвітньої середньої освіти. Київ: Освіта.
  12. Тарапон, О. Молоткіна, В., Потапенко Р. (2022). Просторовий вимір історії України у шкільних підручниках для 11 класу. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI: 10.5281/zenodo.7323665
  13. Тарапон, О., Молоткіна, В., Потапенко Р. (2023). Уявлення про простір у шкільному курсі історії (на матеріалах підручників для 5 класу закладів загальної середньої освіти). Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI:10.5281/zenodo.8044304
  14. Третьякова, О.В. (2018). Картографічні вміння як складник просторової компетентності. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науково-педагогічний журнал, СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 1 (6), 3‒5. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5426
  15. Фідря, О., Фідря, Н. (2008). Просторова компетенція та картографічні вміння й навички у курсах шкільної історії. Історія в школах України, 11‒12, 26–33.
  16. Bednarz, S. W., Acheson, G., & Bednarz, R. S. (2006). Maps and map learning in Social Studies. Social Education, 70(7), 398‒404.
  17. Bendl, T., Krajňáková, L., & Marada, M. (2024). Geographical thinking in geography education: a systematic review. International Research in Geographical and Environmental Education, 1–19. doi.org/10.1080/10382046.2024.2354097
  18. Bloom, B. S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain. New York, NY: David McKay CoInc.
  19. UCLA Library Research Guides. GIS and Geospatial Technologies: Tutorials. https://guides.library.ucla.edu/c.php?g=1268157&p=9300210https://www.socialstudies.org/system/files/publications/articles/se_700706398.pdf
  20. Seager, J. (2024). Analyzing Maps. World History Commons. https://worldhistorycommons.org/analyzing-maps-0
  21. Xie S. et al. (2021). The factors and mechanisms that influence geospatial thinking: a structural equation modeling approach. Journal of Geography, 120 (5), 165‒175. https://doi.org/10.1080/00221341.2021.1967423
  22. Bednarz, S. W., Acheson, G., & Bednarz, R. S. (2006). Maps and map learning in Social Studies. Social Education, 70(7), 398‒404. (in English).
  23. Bendl, T., Krajňáková, L., & Marada, M. (2024). Geographical thinking in geography education: a systematic review. International Research in Geographical and Environmental Education, 1–19. doi.org/10.1080/10382046.2024.2354097 (in English).
  24. Bloom, B. S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: The Cognitive Domain. New York, NY: David McKay CoInc. (in English).
  25. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
  26. Desiatov, D. (2012). Formuvannia prostorovoi kompetentnosti uchniv u protsesi navchannia istorii. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Istorychni nauky, 17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_i_2012_17_13 (in Ukrainian).
  27. Fidria, O., Fidria, N. (2008). Prostorova kompetentsiia ta kartohrafichni vminnia y navychky u kursakh shkilnoi istorii. Istoriia v shkolakh Ukrainy, 11‒12, 26–33. (in Ukrainian).
  28. UCLA Library Research Guides. GIS and Geospatial Technologies: Tutorials. https://guides.library.ucla.edu/c.php?g=1268157&p=9300210https://www.socialstudies.org/system/files/publications/articles/se_700706398.pdf (in English).
  29. Kovchyn, N.A. (2011). Rol suchasnoho shkilnoho pidruchnyka z heohrafii u formuvanni systemnosti znan shkoliariv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 11, 163‒168. (in Ukrainian).
  30. Maliienko, Yu. B.. (2016). Formuvannia istorychnoi kompetentnosti zasobamy pidruchnyka z istorii serednikh vikiv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 204‒212. https://lib.iitta.gov.ua/714326/1.pdf (in Ukrainian).
  31. Pokas, L.A. (2016). Mozhlyvosti pidruchnyka heohrafii u formuvanni poshukovo- doslidnytskoi kompetentnosti uchniv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424 (in Ukrainian).
  32. Pometun O., Remekh T.(2023). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  33. Pometun, O., Maliienko, Yu., Remekh, T. (2022). Doslidzhuiemo istoriiu i suspilstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  34. Pometun, O.I., Dudar, O. V., Hupan, N.M. (2024). Istoriia Ukrainy: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoosvitnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  35. Pometun, O.I., Hupan, N.M., Vlasov, V.S. (2018). Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia istorii v osnovnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Kyiv: TOV «KONVI PRINT». (in Ukrainian).
  36. Pometun, O.I., Maliienko, Yu.B., Dudar, O. V. (2024). Vsesvitnia istoriia: pidruchnyk dlia 7 klasu zakladiv zahalnoosvitnoi serednoi osvity. Kyiv: Osvita. (in Ukrainian).
  37. Seager, J. (2024). Analyzing Maps. World History Commons. https://worldhistorycommons.org/analyzing-maps-0 (in English).
  38. Tarapon, O. Molotkina, V., Potapenko R. (2022). Prostorovyi vymir istorii Ukrainy u shkilnykh pidruchnykakh dlia 11 klasu. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI: 10.5281/zenodo.7323665 (in Ukrainian).
  39. Tarapon, O., Molotkina, V., Potapenko R. (2023). Uiavlennia pro prostir u shkilnomu kursi istorii (na materialakh pidruchnykiv dlia 5 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research). DOI:10.5281/zenodo.8044304 (in Ukrainian).
  40. Tretiakova, O.V. (2018). Kartohrafichni vminnia yak skladnyk prostorovoi kompetentnosti. Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin: naukovo-pedahohichnyi zhurnal, SumDPU im. A.S. Makarenka, 1 (6), 3‒5. https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5426 (in Ukrainian).
  41. Vidiborenko, I., Kolomoiets, S. (2022). Realizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu na urokakh istorii metodom zastosuvannia «konturnykh mobilnykh kart» (z dosvidu praktychnoi diialnosti). Pedahohichnyi visnyk,1‒2, 130‒133. (in Ukrainian).
  42. Xie S. et al. (2021).The factors and mechanisms that influence geospatial thinking: a structural equation modeling approach. Journal of Geography, 120 (5), 165‒175. Retrieved from https://doi.org/10.1080/00221341.2021.1967423 (in English).