№ 32 (2024)
Статті

ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЯК ОСНОВА СТРУКТУРУВАННЯ ПІДРУЧНИКІВ «ТЕХНОЛОГІЇ» ДЛЯ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Тетяна Мачача
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • технологічна освітня галузь,
  • методика формувального оцінювання,
  • підручник з технологій,
  • процес навчання технологій

Як цитувати

Мачача, Т. (2024). ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЯК ОСНОВА СТРУКТУРУВАННЯ ПІДРУЧНИКІВ «ТЕХНОЛОГІЇ» ДЛЯ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Проблеми сучасного підручника, (32), 105–121. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-105-121

Анотація

У статті актуалізовано проблему структурування підручників з технологій для учнів базової середньої освіти на основі методів формувального оцінювання. Акцентовано увагу на значенні формувального оцінювання для розвитку ключових і галузевої компетентностей у процесі навчання технологій.

Роз’яснено наукове підґрунтя для розроблення методики використання формувального оцінювання в межах технологічної освітньої галузі базової середньої освіти. Уточнено поняття «формувальне оцінювання» та його основні характеристики з огляду на процес навчання технологій. З’ясовано мету і функції формувального, поточного й підсумкового оцінювання відповідно до вимог нового стандарту.

Розроблено методику використання формувального оцінювання як основу структурування підручників за модельною навчальною програмою «Технології. 7–9 класи» авторки Тетяни Мачачі. Обґрунтовано доцільність дидактичного структурування підручника з технологій за модулями на основі концепції культурологічного змісту технологічної освіти.

Визначено й описано структурні складові модулів як окремих змістових одиниць підручників з технологій на основі методів формувального оцінювання. З’ясовано формувальну функцію підсумкового оцінювання.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  2. Мачача, Т. С., Стрижова Т. В. (2016). Трудове навчання (обслуговуючі види праці): підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Харків: ФОЛІО. https://lib.iitta.gov.ua/713300/
  3. Мачача,Т. С., Стрижова Т. В. (2017). Трудове навчання (обслуговуючі види праці): підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Харків: СИЦИЯ. https://lib.iitta.gov.ua/713601/
  4. Мачача, Т. С. (2011). Формування проектно-технологічної культури учнів основної школи у процесі трудового навчання [Дисертація кандидата наук. 13.00.02]. Київ. https://lib.iitta.gov.ua/713852/
  5. Мачача, Т., Юрженко, В. (2017). Стратегії розвитку технологічної освіти в середній загальноосвітній українській школі: наскрізність змісту і структури. Український педагогічний журнал, 2, 58–68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/
  6. Мачача, Т. С. (2020). Особливості організації та формування змісту дистанційного проєктно-технологічного навчання в умовах карантину. Український педагогічний журнал, 3, 75–83. https://lib.iitta.gov.ua/722073/
  7. Мачача, Т. С. (2023a). Модельна навчальна програма «Технології. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (гриф МОН України № 3.0227-2023). https://lib.iitta.gov.ua/736583/1/Tekhnolohiyi.7–9.kl.Machacha.14.08.2023.pdf
  8. Мачача, Т. С. (2023b). Дидактична структура змісту підручників «технології» за модельними навчальними програмами на рівні базової середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/736467/
  9. Онопрієнко, О. В. (2021). Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи: навчально-методичний посібник. Харків: Ранок.
  10. Савченко, О. Я. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. Київ: Грамота.
  11. Терещук, А. (2019). Формувальне оцінювання результатів навчання в проєктно-технологічній діяльності учнів у закладах середньої освіти. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, 2, 141–146.
  12. Gamlem, S. M., & Smith, K. (2013). Student perceptions of classroom feedback. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20 (2), 150–169.
  13. Khalaf, B.K.; Zin, Z.B.M. (2018). Traditional and Inquiry-Based Learning Pedagogy: A Systematic Critical Review. International Journal of Instruction, 11, 545–564.
  14. Kochmar, E., Vu, D. D., Belfer, R., Gupta, V., Serban, I. V., & Pineau, J. (2020). Automated personalized feedback improves learning gains in an intelligent tutoring system. In I. I. Bittencourt, M. Cukurova, K. Muldner, R. Luckin, & E. Millán (Eds.), Artificial Intelligence in Education (Vol. 12164, pp. 140–146). https://doi.org/10.1007/978-3-030-52240- 7_26
  15. Ruiz-Primo, M. A., & Furtak, E. M. (2007). Exploring Teachers’ Informal Formative Assessment Practices and Students’ Understanding in the Context of Scientific Inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 44(1), 57–84. https://doi.org/10.1002/tea.20163
  16. Sutton, P. (2012). Conceptualizing Feedback Literacy: Knowing, Being, and Acting. Innovations in Education and Teaching International, 49 (1), 31–40.
  17. Zhang, H., Magooda, A., Litman, D., Correnti, R., Wang, E., Matsmura, L. C., Howe, E., & Quintana, R. (2019). Using natural language processing to provide formative feedback on text evidence usage in student writing. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 9619–9625. https://doi.org/10.1609/aaai. v33i01.33019619
  18. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886 (in Ukrainian).
  19. Gamlem, S. M., & Smith, K. (2013). Student perceptions of classroom feedback. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20 (2), 150–169. (in English).
  20. Khalaf, B.K.; Zin, Z.B.M. (2018). Traditional and Inquiry-Based Learning Pedagogy: A Systematic Critical Review. International Journal of Instruction, 11, 545–564. (in English).
  21. Kochmar, E., Vu, D. D., Belfer, R., Gupta, V., Serban, I. V., & Pineau, J. (2020). Automated personalized feedback improves learning gains in an intelligent tutoring system. In I. I. Bittencourt, M. Cukurova, K. Muldner, R. Luckin, & E. Millán (Eds.), Artificial Intelligence in Education (Vol. 12164, pp. 140–146). https://doi.org/10.1007/978-3-030-52240- 7_26 (in English).
  22. Machacha, T. S. (2011). Formuvannia proektno-tekhnolohichnoi kultury uchniv osnovnoi shkoly u protsesi trudovoho navchannia [Dysertatsiia kandydata nauk. 13.00.02]. Kyiv. https://lib.iitta.gov. ua/713852/ (in Ukrainian).
  23. Machacha, T. S. (2020). Osoblyvosti orhanizatsii ta formuvannia zmistu dystantsiinoho proiektnotekhnolohichnoho navchannia v umovakh karantynu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 3, 75–83. https://lib.iitta.gov.ua/722073/ (in Ukrainian).
  24. Machacha, T. S. (2023a). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity (hryf MON Ukrainy № 3.0227-2023). https://lib.iitta.gov.ua/736583/1/Tekhnolohiyi.7–9.kl.Machacha.14.08.2023.pdf (in Ukrainian).
  25. Machacha, T. S. (2023b). Dydaktychna struktura zmistu pidruchnykiv «tekhnolohii» za modelnymy navchalnymy prohramamy na rivni bazovoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 74–85. https://lib.iitta.gov.ua/736467/ (in Ukrainian).
  26. Machacha, T. S., Stryzhova T. V. (2016). Trudove navchannia (obsluhovuiuchi vydy pratsi): pidruchnyk dlia 8 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: FOLIO. https://lib.iitta.gov.ua/713300/ (in Ukrainian).
  27. Machacha, T., Yurzhenko, V. (2017). Stratehii rozvytku tekhnolohichnoi osvity v serednii zahalnoosvitnii ukrainskii shkoli: naskriznist zmistu i struktury. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 58–68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/ (in Ukrainian).
  28. Machacha,T. S., Stryzhova T. V. (2017). Trudove navchannia (obsluhovuiuchi vydy pratsi): pidruchnyk dlia 9 klasu zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kharkiv: SYTsYIa. https://lib.iitta.gov. ua/713601/ (in Ukrainian).
  29. Onopriienko, O. V. (2021). Nova ukrainska shkola: innovatsiina systema otsiniuvannia rezultativ navchannia uchniv pochatkovoi shkoly: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
  30. Ruiz-Primo, M. A., & Furtak, E. M. (2007). Exploring Teachers’ Informal Formative Assessment Practices and Students’ Understanding in the Context of Scientific Inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 44(1), 57–84. https://doi.org/10.1002/tea.20163 (in English).
  31. Savchenko, O. Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity: pidruchnyk. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian).
  32. Sutton, P. (2012). Conceptualizing Feedback Literacy: Knowing, Being, and Acting. Innovations in Education and Teaching International, 49 (1), 31‒40. (in English).
  33. Tereshchuk, A. (2019). Formuvalne otsiniuvannia rezultativ navchannia v proiektno-tekhnolohichnii diialnosti uchniv u zakladakh serednoi osvity. Psykholoho-pedahohichni problemy suchasnoi shkoly, 2, 141–146. (in Ukrainian).
  34. Zhang, H., Magooda, A., Litman, D., Correnti, R., Wang, E., Matsmura, L. C., Howe, E., & Quintana, R. (2019). Using natural language processing to provide formative feedback on text evidence usage in student writing. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 9619–9625. https://doi.org/10.1609/aaai. v33i01.33019619 (in English).