Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- навчання математики,
- аксіологічний потенціал,
- цінності,
- наскрізні компетентності,
- здоров’язбережувальна компетентність
- відсотки,
- здоровий спосіб життя ...Більше
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Дарина Васильєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті показано, що в процесі навчання математики можна сприяти формуванню в учнів та учениць не лише предметних компетентностей, а й ключових, зокрема здоров’язбережувальної компетентності. Розглянуто математичні задачі з теми «Відсотки», які можна пропонувати розв’язувати учнівству, щоб сприяти формуванню в них цінності здорового способу життя. Проаналізовано вплив цих задач на формування уявлень учнів про здоровий спосіб життя.
У статті наведені дані проведеного опитування учнів та вчителів. Виявлено, що в процесі розв’язування спеціально дібраних математичних задач, створюються умови для зацікавлення учнів фактами про здоровий спосіб життя, що в подальшому впливає на формування в них відповідних цінностей та змін моделей поведінки. Вкраплення таких здач у навчальний процес впливає на ставлення учнів до математики, на атмосферу у класному колективі, а також здійснює певний вплив на вчителів та батьків.
Показано на прикладі однієї теми, що математика має значний аксіологічний потенціал.
Завантаження
Посилання
- Бурда, М.І. (2014). Компетентнісна спрямованість змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 14, 78‒85.
- Бевз, В.Г. (2013). Реалізація аксіологічного підходу у підготовці майбутніх учителів математики. Дидактика математики: Проблеми і дослідження, 39, 7‒10.
- Васильєва, Д.В. (2015). Аксіологічний потенціал підручників з математики для основної школи. Проблеми сучасного підручника, 15, 150‒158.
- Державний стандарт базової середньої освіти. (2020) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
- Файчук, О. Л. (2011). Формування здорового способу життя особистості: історико-теоретичний аспект. Наукові праці. Серія: Педагогіка, 153(141), 89‒92.
- Allen, P. M., & Varga, L. (2007). Complexity: the coevolution of epistemology, axiology and ontology. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 11(1), 19.
- Dauyenov, Y., Zhumataeva, E., & Orynbekov, A. (2022). Methodological framework for the axiological paradigm in the learning environment. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.895470
- Ernest, P. What is the philosophy of mathematics education? https://education.exeter.ac.uk/research/centres/stem/publications/pmej/pome18/PhoM_%20for_ICME_04.htm
- Jumanovich, T. A., & Eshboevna, T. D. (2019). Features of basic methodological approaches in pedagogy. EJRRES, 7, 702–705.
- Shahnenko, V.I. (2008) Preparation of students for leading a healthy lifestyle in the content of health-promoting courses in independent schools of Ukraine. Pedagogy, psychology, and medical-pedagogical issues of physical education and sport, 1, 167–175.
- Allen, P. M., & Varga, L. (2007). Complexity: the coevolution of epistemology, axiology and ontology. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 11(1), 19. (in English).
- Bevz, V.H. (2013). Realizatsiia aksiolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky. Dydaktyka matematyky: Problemy i doslidzhennia, 39, 7‒10. (in Ukrainian).
- Burda, M.I. (2014). Kompetentnisna spriamovanist zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 14, 78‒85. (in Ukrainian).
- Dauyenov, Y., Zhumataeva, E., & Orynbekov, A. (2022). Methodological framework for the axiological paradigm in the learning environment. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.895470 (in English).
- Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
- Ernest, P. What is the philosophy of mathematics education? https://education.exeter.ac.uk/research/centres/stem/publications/pmej/pome18/PhoM_%20for_ICME_04.htm (in English).
- Faichuk, O. L. (2011). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia osobystosti: istoryko-teoretychnyi aspekt. Naukovi pratsi. Seriia: Pedahohika, 153(141), 89‒92. (in Ukrainian).
- Jumanovich, T. A., & Eshboevna, T. D. (2019). Features of basic methodological approaches in pedagogy. EJRRES, 7, 702–705. (in English).
- Shahnenko, V.I. (2008) Preparation of students for leading a healthy lifestyle in the content of health-promoting courses in independent schools of Ukraine. Pedagogy, psychology, and medical-pedagogical issues of physical education and sport, 1, 167–175. (in English).
- Vasylieva, D.V. (2015). Aksiolohichnyi potentsial pidruchnykiv z matematyky dlia osnovnoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15, 150‒158. (in Ukrainian).