№ 33 (2024)
Статті

ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗА ДОПОМОГОЮ МАТЕМАТИЧНИХ ЗАДАЧ

Дарина Васильєва
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 31.12.2024

Ключові слова

  • навчання математики,
  • аксіологічний потенціал,
  • цінності,
  • наскрізні компетентності,
  • здоров’язбережувальна компетентність,
  • відсотки,
  • здоровий спосіб життя
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Васильєва, Д. (2024). ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗА ДОПОМОГОЮ МАТЕМАТИЧНИХ ЗАДАЧ . Проблеми сучасного підручника, (33), 48–56. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-33-48-56

Анотація

У статті показано, що в процесі навчання математики можна сприяти формуванню в учнів та учениць не лише предметних компетентностей, а й ключових, зокрема здоров’язбережувальної компетентності. Розглянуто математичні задачі з теми «Відсотки», які можна пропонувати розв’язувати учнівству, щоб сприяти формуванню в них цінності здорового способу життя. Проаналізовано вплив цих задач на формування уявлень учнів про здоровий спосіб життя.

У статті наведені дані проведеного опитування учнів та вчителів. Виявлено, що в процесі розв’язування спеціально дібраних математичних задач, створюються умови для зацікавлення учнів фактами про здоровий спосіб життя, що в подальшому впливає на формування в них відповідних цінностей та змін моделей поведінки. Вкраплення таких здач у навчальний процес впливає на ставлення учнів до математики, на атмосферу у класному колективі, а також здійснює певний вплив на вчителів та батьків.  

Показано на прикладі однієї теми, що математика має значний аксіологічний потенціал.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Бурда, М.І. (2014). Компетентнісна спрямованість змісту шкільних підручників з математики. Проблеми сучасного підручника, 14, 78‒85.
  2. Бевз, В.Г. (2013). Реалізація аксіологічного підходу у підготовці майбутніх учителів математики. Дидактика математики: Проблеми і дослідження, 39, 7‒10.
  3. Васильєва, Д.В. (2015). Аксіологічний потенціал підручників з математики для основної школи. Проблеми сучасного підручника, 15, 150‒158.
  4. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
  5. Файчук, О. Л. (2011). Формування здорового способу життя особистості: історико-теоретичний аспект. Наукові праці. Серія: Педагогіка, 153(141), 89‒92.
  6. Allen, P. M., & Varga, L. (2007). Complexity: the coevolution of epistemology, axiology and ontology. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 11(1), 19.
  7. Dauyenov, Y., Zhumataeva, E., & Orynbekov, A. (2022). Methodological framework for the axiological paradigm in the learning environment. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.895470
  8. Ernest, P. What is the philosophy of mathematics education? https://education.exeter.ac.uk/research/centres/stem/publications/pmej/pome18/PhoM_%20for_ICME_04.htm
  9. Jumanovich, T. A., & Eshboevna, T. D. (2019). Features of basic methodological approaches in pedagogy. EJRRES, 7, 702–705.
  10. Shahnenko, V.I. (2008) Preparation of students for leading a healthy lifestyle in the content of health-promoting courses in independent schools of Ukraine. Pedagogy, psychology, and medical-pedagogical issues of physical education and sport, 1, 167–175.
  11. Allen, P. M., & Varga, L. (2007). Complexity: the coevolution of epistemology, axiology and ontology. Nonlinear Dynamics, Psychology, and Life Sciences, 11(1), 19. (in English).
  12. Bevz, V.H. (2013). Realizatsiia aksiolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv matematyky. Dydaktyka matematyky: Problemy i doslidzhennia, 39, 7‒10. (in Ukrainian).
  13. Burda, M.I. (2014). Kompetentnisna spriamovanist zmistu shkilnykh pidruchnykiv z matematyky. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 14, 78‒85. (in Ukrainian).
  14. Dauyenov, Y., Zhumataeva, E., & Orynbekov, A. (2022). Methodological framework for the axiological paradigm in the learning environment. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.895470 (in English).
  15. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity. (2020) https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (in Ukrainian).
  16. Ernest, P. What is the philosophy of mathematics education? https://education.exeter.ac.uk/research/centres/stem/publications/pmej/pome18/PhoM_%20for_ICME_04.htm (in English).
  17. Faichuk, O. L. (2011). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia osobystosti: istoryko-teoretychnyi aspekt. Naukovi pratsi. Seriia: Pedahohika, 153(141), 89‒92. (in Ukrainian).
  18. Jumanovich, T. A., & Eshboevna, T. D. (2019). Features of basic methodological approaches in pedagogy. EJRRES, 7, 702–705. (in English).
  19. Shahnenko, V.I. (2008) Preparation of students for leading a healthy lifestyle in the content of health-promoting courses in independent schools of Ukraine. Pedagogy, psychology, and medical-pedagogical issues of physical education and sport, 1, 167–175. (in English).
  20. Vasylieva, D.V. (2015). Aksiolohichnyi potentsial pidruchnykiv z matematyky dlia osnovnoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 15, 150‒158. (in Ukrainian).