Опубліковано 31.12.2024
Ключові слова
- навчальний проєкт,
- науково-методична спадщина,
- сучасний підручник географії,
- контекстні завдання,
- здобувачі базової середньої освіти
Як цитувати
Авторське право (c) 2024 Світлана Науменко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Анотація
У статті акцентовано увагу на проблемі використання сучасного підручника географії як ефективного засобу організації проєктної навчально-пізнавальної діяльності здобувачів базової середньої освіти. На основі історико-методичного аналізу особливостей реалізації методу проєктів в історії вітчизняної шкільної географічної освіти, обґрунтовано, що ключовим чинником результативної реалізації технології проєктної діяльності є спрямування освітнього процесу на пізнання та дослідження учнями навколишнього світу, природи та суспільства засобами географії з урахуванням інтересів і пізнавального досвіду здобувачів освіти.
Актуалізовано доцільність вивчення, узагальнення та використання науково-методичної спадщини української методики навчання географії із метою вироблення ефективних механізмів трансформації освітнього процесу з географії в Новій українській школі та створення сучасних підручників.
Проаналізовано потенціал чинних підручників географії, що використовуються в освітньому процесі, щодо організації проєктної діяльності в закладах загальної середньої освіти та запропоновано напрями вдосконалення навчальної книжки у контексті змістового наповнення й розширення функціональності методичного апарату.
Визначено можливості контекстних завдань сучасного підручника географії у формуванні в учнів навичок роботи в групі та підготовки до проєктної діяльності. Показано, що такі завдання, як і сама проєктна діяльність, допомагають учням усвідомити практичне значення географії як науки і навчального предмета та зв’язок з іншими природничими науками, мотивують їх до активної навчально-пізнавальної діяльності, розвивають уміння аналізувати, формулювати проблему та добирати альтернативні шляхи її розв’язання, робити узагальнення та висновки, використовувати географічні знання у повсякденному житті.
Завантаження
Посилання
- Березівська, Л. Д. (2008). Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті (монографія). Київ: СПД Богданова А.М. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731185/.
- Гільберг, Т. Г., Довгань, А. І., & Совенко, В. В. (2023). Географія (підручник для 6-го класу закладів загальної середньої освіти). Київ: Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-glberg-t-g-dovgan-a--sovenko-v-v/.
- Гоголь, О. В. (б. д.). Метод проєктів – один із шляхів реалізації компетентнісного підходу в навчанні. Кловський Ліцей. surl.li/kezhth.
- Головко, М. В. (2020). Становлення та розвиток теорії і методики навчання фізики в Україні (40-і роки XVII ст. – 30-і роки XX ст.) (монографія). Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/holovko-m-v-stanovlennia-ta-rozvytok-teorii-i-metodyky-navchannia-fizyky-v-ukraini-40-i-roky-xvii-st-30-i-roky-xx-st-monohrafiia/.
- Грищенко, М. (Ред.). (2016). Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: Міністерство освіти і науки України.
- Довгань, Г. Д. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Харків: Ранок. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-dovgan-g-d/.
- Запотоцький, С. П., Зінкевич, М. В., Романишин, О. М., Титар, Н. М., Горовий, О. В., & Миколів, І. М. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти) (наук. ред. К. В. Мезенцев, І. С. Круглов). Тернопіль : Астон. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-zapototskiy-s-p-znkevich-m-v-romanishin-o-m-titar-n-m-goroviy-o-v-mikolv--m/.
- Запотоцький, С. П. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Географія. 6‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Київ : Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in.06.05.2022.pdf.
- Іжко, Є. С. (2014). Метод проектів як один із засобів оптимізації автономного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 8(2), 92–98. https://crust.ust.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5a19fe8d-8903-41c7-a746-b1e9e7cccf1f/content.
- Кобернік, С. Г., & Коваленко, Р. Р. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Кам’янець-Подільський: Абетка. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-kobernk-s-g-kovalenko-r-r/.
- Кобернік, С. Г., Коваленко, Р. Р., Гільберг, Т. Г., & Даценко, Л. М. (2021). Модельна навчальна програма «Географія. 6‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Київ: Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf.
- Косович, О. В. (2011). Проєктна діяльність як одна з форм інноваційних методичних технологій навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету, Серія «Педагогіка, соціальна робота», 22, 76–78. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6151?mode=full.
- Логінова, А., & Ісько, О. (2019). Проблеми персоналій в змісті сучасного підручника з географії. Проблеми сучасного підручника, 22, 121–128. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-121-128.
- Мартинець, Л. А. (2015). Проєктна діяльність у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Освіта та розвиток обдарованої особистості, 34(3), 10–13. https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2015/3/04.pdf.
- Мельничук, Л. І. (2004). Становлення і розвиток шкільної географічної освіти в Україні (перша половина ХХ століття). Дисертація кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки АПН України. Київ.
- Михайлишин, Р. (2016). Метод проектів у початковій школі як педагогічна технологія. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 30, 43–53. surl.li/kjelvi.
- Назаренко, Т. (2022). Створення шкільного підручника географії на засадах інтегрованого навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89.
- Назаренко, Т. (2023). Формування змісту сучасного підручника географії: інтеграційні аспекти. Проблеми сучасного підручника, 30, 102–111. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-102-111.
- Науменко, С. О. (2008). Географічний зміст підручників для початкових класів у період побудови української радянської системи освіти (1921–1930 роки). Проблеми сучасного підручника, 8, 522–532.
- Науменко, С. О. (2011a). Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття). Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки НАПН України. Київ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714617/.
- Науменко, С. О. (2011b). Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття). Дисертація кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки НАПН України. Київ.
- Покась, Л. А. (2016). Можливості підручника географії у формуванні пошуково-дослідницької компетентності учнів. Проблеми сучасного підручника, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424.
- Програми першого концентру сільських трудових шкіл : допоміжні матеріяли та орієнтовочні схеми розгортання комплексів Порадника Наркомосу. Вид. 1925 року на 2-й триместр (для трудшкіл Волинської округи). (1926a). Житомир : Літо-друкарня Держтресту «Житомирський Поліграф».
- Програми першого концентру сільських трудових шкіл : допоміжні матеріяли та орієнтовочні схеми розгортання комплексів Порадника Наркомосу. Вид. 1925 року на 3-й триместр (для трудшкіл Волинської округи) (1926b). Житомир : Літо-друкарня Держтресту «Житомирський Поліграф».
- Саплиц, Т. (1926). Метод проектів. Радянська школа, 3/4, 33–34.
- Сисоєва, С. (2005, Вересень 05). Особистісно зорієнтовані технології: метод проектів. Освіта.ua. https://osvita.ua/school/method/technol/1413/.
- Типова освітня програма для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти Наказ Міністерства освіти і науки України № 235 (2021). (Україна). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2024/09.08.2024/typova-osvitnya-prohrama-dlya-5-9-klasiv-zzso-1120-vid-09082024.pdf.
- Топузов, О. М., Грома, В. Д., Ільницький, І. М., & Полтавченко, Д. В. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Київ: Освіта. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-topuzov-o-m-groma-v-d-lnitskiy--m-poltavchenko-d-v/.
- Удовиченко, І. В. (2018). Підручник з географії як складник навчально-методичного забезпечення закладів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 20, 495–503. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/252.
- Шоробура, І. М. (2007). Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX–XX століття). Дисертація доктора педагогічних наук. Інститут педагогіки АПН України. Київ.
- Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u ХХ stolitti (monohrafiia). Kyiv: SPD Bohdanova A.M. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731185/ (in Ukrainian).
- Hilberh, T. H., Dovhan, A. I., & Sovenko, V. V. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6-ho klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kyiv: Heneza. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-glberg-t-g-dovgan-a--sovenko-v-v/ (in Ukrainian).
- Hohol, O. V. (n. d.). Metod proіektiv – odyn iz shliakhiv realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchanni. Klovskyi Litsei. surl.li/kezhth (in Ukrainian).
- Holovko, M. V. (2020). Stanovlennia ta rozvytok teorii i metodyky navchannia fizyky v Ukraini (40-i roky XVII st. – 30-i roky XX st.) (monohrafiia). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/library/holovko-m-v-stanovlennia-ta-rozvytok-teorii-i-metodyky-navchannia-fizyky-v-ukraini-40-i-roky-xvii-st-30-i-roky-xx-st-monohrafiia/ (in Ukrainian).
- Hryshchenko, M. (ed.). (2016). Nova Ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (in Ukrainian).
- Dovhan, H. D. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kharkiv: Rano». https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-dovgan-g-d/ (in Ukrainian).
- Zapototskyi, S. P., Zinkevych, M. V., Romanyshyn, O. M., Tytar, N. M., Horovyi, O. V., & Mykoliv, I. M. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity) (sci ed K. V. Mezentsev, I. S. Kruhlov). Ternopil : Aston. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-zapototskiy-s-p-znkevich-m-v-romanishin-o-m-titar-n-m-goroviy-o-v-mikolv--m/ (in Ukrainian).
- Zapototskyi, S. P. & ect. (2021). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in.06.05.2022.pdf (in Ukrainian).
- Izhko, Ye. S. (2014). Metod proektiv yak odyn iz zasobiv optymizatsii avtonomnoho navchannia. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 8(2), 92–98. https://crust.ust.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5a19fe8d-8903-41c7-a746-b1e9e7cccf1f/content (in Ukrainian).
- Kobernik, S. H., & Kovalenko, R. R. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kamianets-Podilskyi: Abetka. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-kobernk-s-g-kovalenko-r-r/ (in Ukrainian).
- Kobernik, S. H., Kovalenko, R. R., Hilberh, T. H., & Datsenko, L. M. (2021). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6‒9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf (in Ukrainian).
- Kosovych, O. V. (2011). Proiektna diialnist yak odna z form innovatsiinykh metodychnykh tekhnolohii navchannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», 22, 76–78. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6151?mode=full (in Ukrainian).
- Lohinova, A., & Isko, O. (2019). Problemy personalii v zmisti suchasnoho pidruchnyka z heohrafii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 121–128. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-121-128 (in Ukrainian).
- Martynets, L. A. (2015). Proiektna diialnist u navchalno-vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 34(3), 10–13. https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2015/3/04.pdf (in Ukrainian).
- Melnychuk, L. I. (2004). Stanovlennia i rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (persha polovyna ХХ stolittia). Dys. kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).
- Mykhailyshyn, R. (2016). Metod proiektiv u pochatkovii shkoli yak pedahohichna tekhnolohiia. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 30, 43–53. surl.li/kjelvi (in Ukrainian).
- Nazarenko, T. (2022). Stvorennia shkilnoho pidruchnyka heohrafii na zasadakh intehrovanoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89 (in Ukrainian).
- Nazarenko, T. (2023). Formuvannia zmistu suchasnoho pidruchnyka heohrafii: intehratsiini aspekty. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 102–111. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-102-111 (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2008). Heohrafichnyi zmist pidruchnykiv dlia pochatkovykh klasiv u period pobudovy ukrainskoi radianskoi systemy osvity (1921–1930 roky). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 8, 522–532. (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2011a). Heohrafichna skladova u zmisti vitchyznianoi pochatkovoi osvity (persha polovyna ХХ stolittia). Avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714617/ (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2011b). Heohrafichna skladova u zmisti vitchyznianoi pochatkovoi osvity (persha polovyna ХХ stolittia). Dys. … kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).
- Pokas, L. A. (2016). Mozhlyvosti pidruchnyka heohrafii u formuvanni poshukovo-doslidnytskoi kompetentnosti uchniv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424 (in Ukrainian).
- Prohramy pershoho kontsentru silskykh trudovykh shkil : dopomizhni materiialy ta oriientovochni skhemy rozghortannia kompleksiv Poradnyka Narkomosu. Vyd. 1925 roku na 2-y trymestr (dlia trudshkil Volynskoi okruhy). (1926a). Zhytomyr : Lito-drukarnia Derzhtrestu «Zhytomyrskyi Polihraf». (in Ukrainian).
- Prohramy pershoho kontsentru silskykh trudovykh shkil : dopomizhni materiialy ta oriientovochni skhemy rozghortannia kompleksiv Poradnyka Narkomosu. Vyd. 1925 roku na 3-y trymestr (dlia trudshkil Volynskoi okruhy) (1926b). Zhytomyr : Lito-drukarnia Derzhtrestu «Zhytomyrskyi Polihraf». (in Ukrainian).
- Saplyts, T. (1926). Metod proektiv. Radianska shkola, 3/4, 33–34. (in Ukrainian).
- Sysoieva, S. (2005, Veresen 05). Osobystisno zoriientovani tekhnolohii: metod proektiv. Osvita.ua. https://osvita.ua/school/method/technol/1413/ (in Ukrainian).
- Typova osvitnia prohrama dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 235 (2021). (Ukraina). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2024/09.08.2024/typova-osvitnya-prohrama-dlya-5-9-klasiv-zzso-1120-vid-09082024.pdf (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M., Hroma, V. D., Ilnytskyi, I. M., & Poltavchenko, D. V. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kyiv: Osvita. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-topuzov-o-m-groma-v-d-lnitskiy--m-poltavchenko-d-v/ (in Ukrainian).
- Udovychenko, I. V. (2018). Pidruchnyk z heohrafii yak skladnyk navchalno-metodychnoho zabezpechennia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 20, 495–503. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/252 (in Ukrainian).
- Shorobura, I. M. (2007). Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (XIX–XX stolittia). Dys. doktora ped. nauk. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).