GEOGRAPHY TEXTBOOK AS A MEANS OF ORGANIZING PROJECT ACTIVITIES OF BASIC EDUCATION STUDENTS IN THE HISTORICAL AND METHODOLOGICAL CONTEXT AND PRIORITIES OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
Published 2024-12-31
Keywords
- educational project,
- scientific and methodological heritage,
- modern geography textbook,
- contextual tasks,
- students of basic secondary education
How to Cite
Copyright (c) 2024 Світлана Науменко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article focuses on the problem of using a modern geography textbook as an effective means of organizing project educational and cognitive activities of basic secondary education students. Based on a historical and methodological analysis of the features of the implementation of the project method in the history of domestic school geographical education, it is substantiated that the key factor in the effective implementation of the project activity technology is orienting the educational process towards students' exploration and investigation of the surrounding world, nature and society by means of geography, taking into account their interests and prior cognitive experiences.
The expediency of studying, generalizing and using the scientific and methodological heritage of the Ukrainian methodology of teaching geography is highlighted in order to develop effective mechanisms for transforming the educational process in geography in the New Ukrainian School and creating modern textbooks.
The potential of current geography textbooks used in the educational process for organizing project activities in secondary education institutions is analyzed, and directions for improving the textbook in the context of content and expanding the functionality of the methodological apparatus are proposed.
The possibilities of contextual tasks of a modern geography textbook in forming students' skills of working in a group and preparing for project activities are determined. It is shown that such tasks, as well as project activities themselves, help students realize the practical significance of geography as a science and subject and its connection with other natural sciences, motivate them to active educational and cognitive activities, develop the ability to analyze, formulate a problem and choose alternative ways to solve it, make generalizations and conclusions, and use geographical knowledge in everyday life.
Downloads
References
- Березівська, Л. Д. (2008). Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті (монографія). Київ: СПД Богданова А.М. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731185/.
- Гільберг, Т. Г., Довгань, А. І., & Совенко, В. В. (2023). Географія (підручник для 6-го класу закладів загальної середньої освіти). Київ: Генеза. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-glberg-t-g-dovgan-a--sovenko-v-v/.
- Гоголь, О. В. (б. д.). Метод проєктів – один із шляхів реалізації компетентнісного підходу в навчанні. Кловський Ліцей. surl.li/kezhth.
- Головко, М. В. (2020). Становлення та розвиток теорії і методики навчання фізики в Україні (40-і роки XVII ст. – 30-і роки XX ст.) (монографія). Київ: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/library/holovko-m-v-stanovlennia-ta-rozvytok-teorii-i-metodyky-navchannia-fizyky-v-ukraini-40-i-roky-xvii-st-30-i-roky-xx-st-monohrafiia/.
- Грищенко, М. (Ред.). (2016). Нова Українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: Міністерство освіти і науки України.
- Довгань, Г. Д. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Харків: Ранок. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-dovgan-g-d/.
- Запотоцький, С. П., Зінкевич, М. В., Романишин, О. М., Титар, Н. М., Горовий, О. В., & Миколів, І. М. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти) (наук. ред. К. В. Мезенцев, І. С. Круглов). Тернопіль : Астон. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-zapototskiy-s-p-znkevich-m-v-romanishin-o-m-titar-n-m-goroviy-o-v-mikolv--m/.
- Запотоцький, С. П. та ін. (2021). Модельна навчальна програма «Географія. 6‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Київ : Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in.06.05.2022.pdf.
- Іжко, Є. С. (2014). Метод проектів як один із засобів оптимізації автономного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 8(2), 92–98. https://crust.ust.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5a19fe8d-8903-41c7-a746-b1e9e7cccf1f/content.
- Кобернік, С. Г., & Коваленко, Р. Р. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Кам’янець-Подільський: Абетка. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-kobernk-s-g-kovalenko-r-r/.
- Кобернік, С. Г., Коваленко, Р. Р., Гільберг, Т. Г., & Даценко, Л. М. (2021). Модельна навчальна програма «Географія. 6‒9 класи» для закладів загальної середньої освіти. Київ: Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf.
- Косович, О. В. (2011). Проєктна діяльність як одна з форм інноваційних методичних технологій навчання. Науковий вісник Ужгородського національного університету, Серія «Педагогіка, соціальна робота», 22, 76–78. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6151?mode=full.
- Логінова, А., & Ісько, О. (2019). Проблеми персоналій в змісті сучасного підручника з географії. Проблеми сучасного підручника, 22, 121–128. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-121-128.
- Мартинець, Л. А. (2015). Проєктна діяльність у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Освіта та розвиток обдарованої особистості, 34(3), 10–13. https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2015/3/04.pdf.
- Мельничук, Л. І. (2004). Становлення і розвиток шкільної географічної освіти в Україні (перша половина ХХ століття). Дисертація кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки АПН України. Київ.
- Михайлишин, Р. (2016). Метод проектів у початковій школі як педагогічна технологія. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, 30, 43–53. surl.li/kjelvi.
- Назаренко, Т. (2022). Створення шкільного підручника географії на засадах інтегрованого навчання. Проблеми сучасного підручника, 28, 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89.
- Назаренко, Т. (2023). Формування змісту сучасного підручника географії: інтеграційні аспекти. Проблеми сучасного підручника, 30, 102–111. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-102-111.
- Науменко, С. О. (2008). Географічний зміст підручників для початкових класів у період побудови української радянської системи освіти (1921–1930 роки). Проблеми сучасного підручника, 8, 522–532.
- Науменко, С. О. (2011a). Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття). Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки НАПН України. Київ. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714617/.
- Науменко, С. О. (2011b). Географічна складова у змісті вітчизняної початкової освіти (перша половина ХХ століття). Дисертація кандидата педагогічних наук. Інститут педагогіки НАПН України. Київ.
- Покась, Л. А. (2016). Можливості підручника географії у формуванні пошуково-дослідницької компетентності учнів. Проблеми сучасного підручника, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424.
- Програми першого концентру сільських трудових шкіл : допоміжні матеріяли та орієнтовочні схеми розгортання комплексів Порадника Наркомосу. Вид. 1925 року на 2-й триместр (для трудшкіл Волинської округи). (1926a). Житомир : Літо-друкарня Держтресту «Житомирський Поліграф».
- Програми першого концентру сільських трудових шкіл : допоміжні матеріяли та орієнтовочні схеми розгортання комплексів Порадника Наркомосу. Вид. 1925 року на 3-й триместр (для трудшкіл Волинської округи) (1926b). Житомир : Літо-друкарня Держтресту «Житомирський Поліграф».
- Саплиц, Т. (1926). Метод проектів. Радянська школа, 3/4, 33–34.
- Сисоєва, С. (2005, Вересень 05). Особистісно зорієнтовані технології: метод проектів. Освіта.ua. https://osvita.ua/school/method/technol/1413/.
- Типова освітня програма для 5‒9 класів закладів загальної середньої освіти Наказ Міністерства освіти і науки України № 235 (2021). (Україна). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2024/09.08.2024/typova-osvitnya-prohrama-dlya-5-9-klasiv-zzso-1120-vid-09082024.pdf.
- Топузов, О. М., Грома, В. Д., Ільницький, І. М., & Полтавченко, Д. В. (2023). Географія (підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти). Київ: Освіта. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-topuzov-o-m-groma-v-d-lnitskiy--m-poltavchenko-d-v/.
- Удовиченко, І. В. (2018). Підручник з географії як складник навчально-методичного забезпечення закладів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника, 20, 495–503. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/252.
- Шоробура, І. М. (2007). Становлення та розвиток шкільної географічної освіти в Україні (XIX–XX століття). Дисертація доктора педагогічних наук. Інститут педагогіки АПН України. Київ.
- Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u ХХ stolitti (monohrafiia). Kyiv: SPD Bohdanova A.M. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731185/ (in Ukrainian).
- Hilberh, T. H., Dovhan, A. I., & Sovenko, V. V. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6-ho klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kyiv: Heneza. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-glberg-t-g-dovgan-a--sovenko-v-v/ (in Ukrainian).
- Hohol, O. V. (n. d.). Metod proіektiv – odyn iz shliakhiv realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v navchanni. Klovskyi Litsei. surl.li/kezhth (in Ukrainian).
- Holovko, M. V. (2020). Stanovlennia ta rozvytok teorii i metodyky navchannia fizyky v Ukraini (40-i roky XVII st. – 30-i roky XX st.) (monohrafiia). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://undip.org.ua/library/holovko-m-v-stanovlennia-ta-rozvytok-teorii-i-metodyky-navchannia-fizyky-v-ukraini-40-i-roky-xvii-st-30-i-roky-xx-st-monohrafiia/ (in Ukrainian).
- Hryshchenko, M. (ed.). (2016). Nova Ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (in Ukrainian).
- Dovhan, H. D. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kharkiv: Rano». https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-dovgan-g-d/ (in Ukrainian).
- Zapototskyi, S. P., Zinkevych, M. V., Romanyshyn, O. M., Tytar, N. M., Horovyi, O. V., & Mykoliv, I. M. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity) (sci ed K. V. Mezentsev, I. S. Kruhlov). Ternopil : Aston. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-zapototskiy-s-p-znkevich-m-v-romanishin-o-m-titar-n-m-goroviy-o-v-mikolv--m/ (in Ukrainian).
- Zapototskyi, S. P. & ect. (2021). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6-9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in.06.05.2022.pdf (in Ukrainian).
- Izhko, Ye. S. (2014). Metod proektiv yak odyn iz zasobiv optymizatsii avtonomnoho navchannia. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 8(2), 92–98. https://crust.ust.edu.ua/server/api/core/bitstreams/5a19fe8d-8903-41c7-a746-b1e9e7cccf1f/content (in Ukrainian).
- Kobernik, S. H., & Kovalenko, R. R. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kamianets-Podilskyi: Abetka. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-kobernk-s-g-kovalenko-r-r/ (in Ukrainian).
- Kobernik, S. H., Kovalenko, R. R., Hilberh, T. H., & Datsenko, L. M. (2021). Modelna navchalna prohrama «Heohrafiia. 6‒9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf (in Ukrainian).
- Kosovych, O. V. (2011). Proiektna diialnist yak odna z form innovatsiinykh metodychnykh tekhnolohii navchannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, Seriia «Pedahohika, sotsialna robota», 22, 76–78. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6151?mode=full (in Ukrainian).
- Lohinova, A., & Isko, O. (2019). Problemy personalii v zmisti suchasnoho pidruchnyka z heohrafii. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 22, 121–128. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2019-22-121-128 (in Ukrainian).
- Martynets, L. A. (2015). Proiektna diialnist u navchalno-vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 34(3), 10–13. https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2015/3/04.pdf (in Ukrainian).
- Melnychuk, L. I. (2004). Stanovlennia i rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (persha polovyna ХХ stolittia). Dys. kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).
- Mykhailyshyn, R. (2016). Metod proiektiv u pochatkovii shkoli yak pedahohichna tekhnolohiia. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna, 30, 43–53. surl.li/kjelvi (in Ukrainian).
- Nazarenko, T. (2022). Stvorennia shkilnoho pidruchnyka heohrafii na zasadakh intehrovanoho navchannia. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 28, 80–89. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-80-89 (in Ukrainian).
- Nazarenko, T. (2023). Formuvannia zmistu suchasnoho pidruchnyka heohrafii: intehratsiini aspekty. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 30, 102–111. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-102-111 (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2008). Heohrafichnyi zmist pidruchnykiv dlia pochatkovykh klasiv u period pobudovy ukrainskoi radianskoi systemy osvity (1921–1930 roky). Problemy suchasnoho pidruchnyka, 8, 522–532. (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2011a). Heohrafichna skladova u zmisti vitchyznianoi pochatkovoi osvity (persha polovyna ХХ stolittia). Avtoref. dys. ... kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714617/ (in Ukrainian).
- Naumenko, S. O. (2011b). Heohrafichna skladova u zmisti vitchyznianoi pochatkovoi osvity (persha polovyna ХХ stolittia). Dys. … kand. ped. nauk. Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).
- Pokas, L. A. (2016). Mozhlyvosti pidruchnyka heohrafii u formuvanni poshukovo-doslidnytskoi kompetentnosti uchniv. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 16, 339–348. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/424 (in Ukrainian).
- Prohramy pershoho kontsentru silskykh trudovykh shkil : dopomizhni materiialy ta oriientovochni skhemy rozghortannia kompleksiv Poradnyka Narkomosu. Vyd. 1925 roku na 2-y trymestr (dlia trudshkil Volynskoi okruhy). (1926a). Zhytomyr : Lito-drukarnia Derzhtrestu «Zhytomyrskyi Polihraf». (in Ukrainian).
- Prohramy pershoho kontsentru silskykh trudovykh shkil : dopomizhni materiialy ta oriientovochni skhemy rozghortannia kompleksiv Poradnyka Narkomosu. Vyd. 1925 roku na 3-y trymestr (dlia trudshkil Volynskoi okruhy) (1926b). Zhytomyr : Lito-drukarnia Derzhtrestu «Zhytomyrskyi Polihraf». (in Ukrainian).
- Saplyts, T. (1926). Metod proektiv. Radianska shkola, 3/4, 33–34. (in Ukrainian).
- Sysoieva, S. (2005, Veresen 05). Osobystisno zoriientovani tekhnolohii: metod proektiv. Osvita.ua. https://osvita.ua/school/method/technol/1413/ (in Ukrainian).
- Typova osvitnia prohrama dlia 5‒9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 235 (2021). (Ukraina). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2024/09.08.2024/typova-osvitnya-prohrama-dlya-5-9-klasiv-zzso-1120-vid-09082024.pdf (in Ukrainian).
- Topuzov, O. M., Hroma, V. D., Ilnytskyi, I. M., & Poltavchenko, D. V. (2023). Heohrafiia (pidruchnyk dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity). Kyiv: Osvita. https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/6-klas-n/prirodnicha-osvtnya-galuz/geografya/-geografya-pdruchnik-dlya-6-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-avt-topuzov-o-m-groma-v-d-lnitskiy--m-poltavchenko-d-v/ (in Ukrainian).
- Udovychenko, I. V. (2018). Pidruchnyk z heohrafii yak skladnyk navchalno-metodychnoho zabezpechennia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 20, 495–503. https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/252 (in Ukrainian).
- Shorobura, I. M. (2007). Stanovlennia ta rozvytok shkilnoi heohrafichnoi osvity v Ukraini (XIX–XX stolittia). Dys. doktora ped. nauk. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kyiv. (in Ukrainian).