No. 27 (2021)
Articles

TEXTBOOKS FOR GRADES 5–6 IN THE ASPECT OF FORMATION OF THE SCIENTIFIC PICTURE OF THE WORLD, THE IMAGE OF THE WORLD OF STUDENTS

Vira Іlchenko
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Oleksii Ilchenko
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Oksana Hryniuk
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • integrated course “Environment” for 5–6 grades,
  • natural science picture of the world,
  • scientific picture of the world,
  • life-affirming image of the world of students in grades 5–6,
  • integrity of the content of the educational sector,
  • holistic worldview of students in grades 5–6
  • ...More
    Less

How to Cite

Іlchenko В., Ilchenko О., & Hryniuk О. (2021). TEXTBOOKS FOR GRADES 5–6 IN THE ASPECT OF FORMATION OF THE SCIENTIFIC PICTURE OF THE WORLD, THE IMAGE OF THE WORLD OF STUDENTS. Problems of the Modern Textbook, (27), 99–109. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-99-109

Abstract

The article presents the results of a study by the staff of the Department of Integration of General Secondary Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on the ideas of students in grades 5–6 about the concept of the scientific picture of the world, the image of the world, their understanding of the holistic worldview and scientific thinking. Based on the results of the study, the authors reveal the need for educational and methodological support of the course “Environment” for grades 5–6, its role in shaping the concepts of natural science of the world as part of the scientific picture of the world; the image of the world as the main educational characteristic of the individual, as a starting point and the result of interaction with reality, a personally significant component of the scientific picture of the world; the need to use these concepts as a cross-­cutting basis for the integration of the educational material in curricula, textbooks of natural sciences and mathematics in grades 5–6 in integrity, an indicator of which is the subject of all its elements to the general laws of nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Гуз, К. Ж. (2019). Про засоби формування наукової картини світу та образу світу учнів загальноосвітньої школи. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. XXІV КАРИШИНСЬКІ ЧИТАННЯ, м. Полтава, 30–31 трав. 2019 р. Полтава: Астрая, 117–118.
  2. Гуз, К. Ж. (2004). Теоретичні та методичні основи формування в учнів цілісності знань про природу. Полтава: Довкілля-­К.
  3. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#n16 (дата звернення: 16.11.2021).
  4. Ільченко, В. Р. (2013). Компетентнісна модель освітньої галузі як напрям до ефективної та справедливої освіти. Технології інтеграції змісту освіти: збірник наукових праць. Полтава: ПОІППО, 5. 18–24.
  5. Ільченко, В. Р. (2017). Грамматика любви. Полтава, Одеса. https://www.facebook.com/groups/778488685585903/files/ (дата звернення: 17.11.2021).
  6. ООН оголошує доступ до чистого довкілля правом людини. https://www.reuters.com/business/environment/un-passes-­resolution-making-­clean-environment-­access-human-­right‑2021–10–08/?fbclid=IwAR3m1P6q2V7gquUi4Q 5ivFAR7GDrBKRQ1in1e7w629UYNfMazX9VR1kQfg (дата звернення: 16.11.2021).
  7. Старый Мир обречен. Новый Мир неизбежен! («Come On!»). https://www.ukrenergoexport.com/index.php/ru/node/323. (дата звернення: 16.11.2021).
  8. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1‒2 клас.(2018). Київ: Освіта-­Центр+.
  9. Huz, K. Zh. (2019). Pro zasoby formuvannia naukovoi kartyny svitu ta obrazu svitu uchniv zahalnoosvitnoi shkoly. Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. XXIV KARYShYNSKI ChYTANNIa, m. Poltava, 30–31 trav. 2019 r. Poltava: Astraia, 117–118 (in Ukrainian).
  10. Huz, K. Zh. (2004). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia v uchniv tsilisnosti znan pro pryrodu. Poltava: Dovkillia-­K (in Ukrainian).
  11. Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2020). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898–2020-%D0%BF#n16 (data zvernennia: 16.11.2021) (in Ukrainian).
  12. Ilchenko, V. R. (2013). Kompetentnisna model osvitnoi haluzi yak napriam do efektyvnoi ta spravedlyvoi osvity. Tekhnolohii intehratsii zmistu osvity: zbirnyk naukovykh prats. Poltava: POIPPO, 5. 18–24 (in Ukrainian).
  13. Ilchenko, V. R. (2017). Hrammatyka liubvy. Poltava, Odesa. https://www.facebook.com/groups/778488685585903/files/ (data zvernennia: 17.11.2021) (in Russain).
  14. OON oholoshuie dostup do chystoho dovkillia pravom liudyny. https://www.reuters.com/business/environment/un-passes-­resolution-making-­clean-environment-­access-human-­right‑2021–10–08/?fbclid=IwAR3m1P6q2V7gquUi4Q 5ivFAR7GDrBKRQ1in1e7w629UYNfMazX9VR1kQfg (in Ukrainian).
  15. Staryiy Mir obrechen. Novyiy Mir neizbejen! («Come On!»). https://www.ukrenergoexport.com/index.php/ru/node/323. (data zvernennya: 16.11.2021) (in Russain).
  16. Typovi osvitni prohramy dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: 1‒2 klas.(2018). Kyiv: Osvita-­Tsentr+ (in Ukrainian).