No. 28 (2022)
Articles

Propaedeutics of knowledge in physics in the 5th-grade textbooks of natural science courses

Dmytro Zasiekin
Bio

Published 2022-07-20

Keywords

  • textbooks,
  • propaedeutics,
  • Natural Science courses,
  • Physics,
  • adaptation cycle,
  • basic education
  • ...More
    Less

How to Cite

Zasiekin Д. (2022). Propaedeutics of knowledge in physics in the 5th-grade textbooks of natural science courses. Problems of the Modern Textbook, (28), 45–61. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-45-61

Abstract

The article presents the results of the analysis of model curricula and textbooks for the 5th grade of general secondary institutions regarding the representation of the Physical component of basic education in their content. The principles of integration of the Physical component in integrated courses, and their general and distinctive features are clarified. The content of the Physical component is evaluated according to the proposed criterion of propaedeutics, that is, one that precedes a deeper and more detailed study of Physics and ways to present it in textbooks of Natural Science courses for the 5th grade of general secondary education institutions. Models of building a basic education Physics course based on propaedeutics of Physics in grades 5–6 are predicted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Атаманчук, П. С. & Бордюг, О. В. (2008). Дієвість знань як головна ознака якості освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-­Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 14,172–175.
  2. Біда, Д. (2021). Пізнаємо природу. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Pizn.pryr.5–6-kl.Bida.ta.in.14.07.pdf
  3. Біда, Д., & ін. (2021). Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-bda-d-d-glberg-t-g-kolsnik-ya–/
  4. Білик, Ж. (2021). Природничі науки. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Pryrod.nauky.5–6-kl.Bilyk.ta.in.14.07.pdf
  5. Бобкова, О. (2021). Пізнаємо природу. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Pizna.pryrodu.5–6.kl.intehr.kurs.Bobkova.17.12.pdf
  6. Волинець, Т. В. (2008). Проблема реалізації наступних зв’язків між природознавством і фізикою в навчальній діяльності учнів основної школи. Збірник наукових праць Кам’янець-­Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 27, 141–143.
  7. Головко, М. В. (2018). Проблеми формування змісту базового курсу фізики та методики його реалізації в гімназії. Проблеми сучасного підручника, 21, 92–104.
  8. Григорович, О. (2021). Довкілля. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Dovkillya.5–6%20kl.intehr.kurs-­Hryhorovych.17.12.pdf
  9. Григорович, О. (2021). Довкілля: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/dovkllya-­pdruchnik-ntegrovanogo-­kursu-dlya‑5-klas-zzso/
  10. Засєкін, Д.О. (2022). Неперервність шкільної фізичної освіти. Збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-­практичної конференції «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи», 26–27 травня 2022 року, 286–290.
  11. Засєкіна Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика. Київ. Педагогічна думка.
  12. Засєкіна, Т., & ін. (2021). Природничі науки: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/prirodnich-­nauki-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/prirodnich-­nauki-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-zaskna-t-m-blik-zh – lashevska-g-a_1/
  13. Коршевнюк, Т. (2018). Природознавство: підручник для 5 класів закладів загальної середньої освіти. Київ. Генеза.
  14. Коршевнюк, Т. (2021). Пізнаємо природу. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Pizn.pryr.5–6-kl.Korshevnyuk.14.07.pdf
  15. Коршевнюк, Т., & Ярошенко О. (2021). Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-korshevnyuk-t-v-yaroshenko-g-o/
  16. Ляшенко, О.І. (2015). Сучасні проблеми навчання фізики в контексті компетентнісного підходу до освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-­Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 21, 255–256.
  17. Мідак, Л. & ін. (2021). Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-mdak-l-ya-fomenko-n-v-gayda-v-ya-podolyuk-s-m-kravets-v – kravets – v-olynik – v-pushkar-z-m-banakh-s-v-stakhurska-v-p-kozlovska-l-p-/
  18. Рудич, М., & ін. (2021). Природничі науки: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/prirodnich-­nauki-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/prirodnich-­nauki-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-rudich-m-v-shcherbina-v-m-nenashev – yu-vorona-z-m_1/
  19. Шаламов, Р. (2021). Пізнаємо природу. Модельна навчальна програма інтегрованого курсу для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5–9.klas.NUSH‑poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Pizn.pryr.5–6-kl.Shalamov.ta.in.14.07.pdf
  20. Янкавець, & ін. (2021). Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 5 класів закладів загальної середньої освіти. https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv‑5-klas‑2021–-2022-roki/konkursniy-vdbr/3prirodnicha-­osvtnya-galuz/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klas-zzso/pznamo-­prirodu-pdruchnik-­ntegrovanogo-kursu-dlya‑5-klasu-­zakladv-zagalno-­seredno-osvti-avt-yankavets-o-o-dubchak-o-d-lchenko-g-v/