No. 28 (2022)
Articles

Adaptation of Ukrainian language teaching methods to wartime conditions

Valentyna Novosolova
Bio

Published 2022-07-20

Keywords

  • educational process,
  • methods of teaching the Ukrainian language,
  • adaptation to the conditions of war

How to Cite

Novosolova В. (2022). Adaptation of Ukrainian language teaching methods to wartime conditions. Problems of the Modern Textbook, (28), 90–98. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-90-98

Abstract

The article is devoted to the problem of selection of effective methods of teaching the Ukrainian language and their adaptation to wartime conditions. The article substantiates the relevance of the chosen topic in the context of the problem. The analysis of the state normative documents, the last scientific researches on a research problem is carried out. The author states that in wartime conditions it is necessary to take into account the valuable experience of the distance format of educational practice. The best teaching methods are selected, aimed at forming students’ worldviews, creative imagination and creative abilities, development of logical thinking, strengthening positive emotions, faith in one’s own strength, education of moral qualities, developing skills of complex problem solving and overcoming war challenges for effective life and training.
The methods are described, which will allow students not only to acquire new knowledge and new experience of mastering them but also to overcome the challenges for effective life and learning in martial law. The methods of Ukrainian language teaching and methods of their adaptation recommended in the article will help not only to establish the most effective process of Ukrainian language learning and promote the application of new knowledge in critical conditions but also to support students in difficult wartime. Theoretical positions are illustrated by examples of practical tasks. The article identifies prospects for further research related to the development and implementation in the educational process of effective mechanisms for the functioning, combination and use of innovative methods of teaching the Ukrainian language, adapted to extreme conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Біляєв, О.М. (2005). Лінгводидактика рідної мови. Київ: Генеза.
  2. Бондаренко, Н. В. (2020). Традиційні методи навчання української мови: сучасний контекст. Київ: Педагогічна думка, 23–24.
  3. Голуб, Н. Б. (2014). Метод проектів на уроці української мови в школі. Українська мова і література в школі, 8, 15–19.
  4. Горошкіна, О.М. (2013). Особливості використання інтерактивних методів на уроках української мови. Українська мова і література в школі, 3, 7–10.
  5. Горошкіна, О.М., Бондаренко, Н. В., Новосьолова, В.І., Попова, Л.О. (2021). Методи навчання української мови у версії вчителів-­предметників. Проблеми сучасного підручника, 27, 55–63.
  6. Кучерук, О.А. (2013). Методи навчання в системі понять сучасної лінгводидактики. Українська мова і література в школі, 3, 10–15.
  7. Кучерук, О. А.(2011). Система методів навчання української мови в основній школі: теорія і практика [монографія]. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка.
  8. Новосьолова, В.І. (2014). Методи, прийоми й засоби навчання у процесі формування лексичної компетентності учнів 5–7 класів. Українська мова і література в школі, 3, 19–23.
  9. Новосьолова, В.І. (2021). Реалізація методу спостереження в шкільному підручнику української мови: Проблеми сучасного підручника: збірник тез Міжнародної науково-­практичної інтернет конференції (20–21 травня 2021 р.). Київ: Педагогічна думка, 182–184.
  10. Новосьолова, В.І. (2021). Особливості формування навчально-­дослідницьких умінь учнів на уроках української мови в умовах нової української школи Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 8 (346), Ч. 1, 181–197.
  11. Плиско, К.М. (1995). Принципи, методи і форми навчання української мови: Теоретичний аспект. Харків: Основа.
  12. Попова, Л.О. (2017). Метод проектів на уроках української мови в старших класах: проблеми і перспективи оцінювання. Українська мова і література в школі, 4, 50–53.
  13. Проблеми методів компетентнісно орієнтованого навчання української мови в закладах загальної середньої освіти: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті члена-­кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Біляєва Олександра Михайловича (22 жовтня 2020 р.). Київ: Педагогічна думка.
  14. Рожило, Л. П. Шпортенко О. М. (1973) Метод спостережень на уроках мови, Українська мова і література в школі, 2, 58–64.
  15. Як організувати викладання навчальних предметів в умовах воєнного стану: рекомендації. URL: https://sqe.gov.ua/yak-organizuvati-­vikladannya-navchaln/.