No. 28 (2022)
Articles

Digital lesson outline in the context of educational and methodological support of distance learning in conditions of wartime

Dmytro Puzikov
Bio

Published 2022-07-20

Keywords

  • digital lesson outline,
  • educational and methodological support,
  • distance (blended) learning,
  • technique of developing a digital lesson outline

How to Cite

Puzikov Д. (2022). Digital lesson outline in the context of educational and methodological support of distance learning in conditions of wartime. Problems of the Modern Textbook, (28), 133–144. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-133-144

Abstract

The article considers the problem of development by teachers of a digital lesson outline in the context of educational and methodological support of distance learning in the russian-­Ukrainian war. The definition of the concept of “ digital lesson outline “ is given. The differences between the lesson plan and the digital lesson outline are established. The task of development and application by pedagogical workers of the digital lesson outline in the course of distance (blended) learning in the conditions of the russian-­Ukrainian war is defined. The structure of the digital lesson outline, the tools of digitization of this educational development, the optimal electronic formats of its presentation (Microsoft Word document, Microsoft PowerPoint presentation) are revealed and substantiated. A brief description of the method of developing a digital lesson outline by teachers in the context of educational and methodological support of distance (mixed) learning in the russian-­Ukrainian war is given. The results of the pilot survey conducted by the author on the problem of developing a digital lesson outline are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бусел, В. (2005). Конспект. Великий тлумачний словник сучасної української мови. 566.
  2. Бусел, В. (2005). Опорний. Великий тлумачний словник сучасної української мови. 849.
  3. Дейнека, О. М. (2014). Використання опорно-­довідкових конспектів під час формування теоретичних знань учнів професійних училищ. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки, 1, 116–125. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpu_2014_1_19.
  4. Закалюжний, В. М., Шевчук, О. Г. (2013). Опорні конспекти лекцій з теми «Електростатика» як засіб систематизації та узагальнення знань студентів з фізики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки, 109, 168–175. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_109_44.
  5. Іващук, О. В. (2015). Роль опорних конспектів у підготовці фахівців з економічної кібернетики при викладанні дисциплін математичного циклу. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 36, 65–67. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_36_20.
  6. Левченко, C. В. (2017). Використання опорно-­логічних схем та конспектів на заняттях. Фізико-­математична освіта, 4(14), 215–220. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2017_4_42.
  7. Носова, І. О., Кондратенко, Г. М. (2010). Методика використання опорних конспектів для активізації пізнавальної діяльності учнів на заняттях з трудового навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 13: Проблеми трудової та професійної підготовки, 7, 154–158. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_013_2010_7_32.
  8. Паніна, О. П. (2016). Досвід застосування опорних конспектів як засобу організації самостійної роботи курсантів вищих морських навчальних закладів в умовах компетентнісного підходу до навчання фізики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 138, 130–134. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_138_29.
  9. Пузіков, Д. О. (2022, 12 квітня). Загальні рекомендації щодо організації дистанційного навчання вчителями закладів загальної середньої освіти України в умовах воєнного стану. Інститут педагогіки НАПН України. https://undip.org.ua/news/zahalni-­rekomendatsii-shchodo-­orhanizatsii-dystantsiynoho-­navchannia-vchyteliamy-­zakladiv-zahalnoi-­serednoi-osvity-­ukrainy-v-umovakh-­voiennoho-stanu/.
  10. Спірін, О. М. (2021). Цифровізація освіти, освітнього процесу. Енциклопедія освіти. 1099–1100.
  11. Топузов, О. М. (2021). Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія: монографія. Київ: Інститут педагогіки: Педагогічна думка. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/Topuzov_007_7.pdf.
  12. Фіцула, М. М. (2000). Педагогіка: навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Видавничий центр «Академія».
  13. Чайковська, І. А. (2013). Опорні конспекти з фізики в системі компетентнісно-­орієнтованого навчання. Збірник наукових праць Кам’янець-­Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. Сер.: Педагогічна, 19, 334–336. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2013_19_118.
  14. Шаповал, Л. (2016). Створення опорного конспекту – важлива складова підготовки майбутнього вчителя біології до проведення уроку. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 13, 73–79. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2016_13_12.