No. 28 (2022)
Articles

Key competencies in the content of the Ukrainian literature textbook for the 5th grade of the New Ukrainian School

Tamila Yatsenko
Bio
Vasil Pakharenko
Bio

Published 2022-07-20

Keywords

  • New Ukrainian School,
  • secondary literary education,
  • Ukrainian literature,
  • textbook,
  • textbook content,
  • key competencies,
  • student-­reader
  • ...More
    Less

How to Cite

Yatsenko Т., & Pakharenko В. (2022). Key competencies in the content of the Ukrainian literature textbook for the 5th grade of the New Ukrainian School. Problems of the Modern Textbook, (28), 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211

Abstract

This article addresses the issue of realizing in practice a competence-­oriented model of secondary literary education. We place an emphasis on the importance of preparing innovative educational support for the Ukrainian literature course that belongs to the adaptation cycle of the New Ukrainian School. The content of a new 5th grade Ukrainian literature textbook (created by the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine) is thoroughly described, particularly its emphasis on the formation of key student competencies, as defined by the new State Standard of Basic Secondary Education (2020). We demonstrate the specifics of organizing the educational activities of fifth graders during the process of working with the proposed Ukrainian literature textbook, which is aimed at the consistent formation of 11 key student competencies. Using specific examples of proposed sections, such as “Reading Guide,” “THINK,” “Read and Explore,” “In the Circle of the Arts,” and “Linguistic Treasures,” we explain their competence-­forming potential in relation to the following competencies in students-­readers: fluency in the state language; ability to communicate in native (if different from the state) and foreign languages; mathematical competence; competencies in the natural sciences, engineering, and technology; innovative thinking; environmental competence; informational and communication-­related competencies; interest in lifelong learning; civic, social, and cultural competencies; entrepreneurship and financial literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бандура, О. М. (2001). Шкільний підручник з української літератури. Київ: Педагогічнадумка.
  2. Бурда, М. І. (2000). Шкільний підручник як предмет педагогічного дослідження. Директор школи, 6, 4–5.
  3. Гоголь, Н. В. (2019). В Шляхи реалізації культурологічного підходу засобами шкільного підручника української літератури для 5-го класу. Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. LXXXVI. (с. 97–103). Херсон: Вид. дім «Гельветика».
  4. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  5. Ісаєва, О. О. (2018) Підручник для представника цифрової епохи в запитаннях і відповідях. Всесвітня література в школах України, 7/8, 31–35.
  6. Мартиненко, В. О.(2015). В Реалізація програмових вимог з літературного читання у змісті оригінал-­макетів конкурсних підручників (4 клас): погляд експерта. Проблеми сучасного підручника. Вип. 15. (с. 345–357).
  7. Оліфіренко, В. В. (2003) Підручник з української літератури: історія і теорія. Донецьк: Східний видавничий дім, 2003.
  8. Петрук, О. М. (2020). В Потенціал підручників української мови у формуванні в учнів–представників національних меншин умінь діалогічного мовлення. Проблеми сучасного підручника. Вип. 25. (с. 103–111). Київ: Педагогічна думка.
  9. Пометун, О. І. (2018). В Розвиток критичного мислення учнів засобами шкільного підручника історії. Проблеми сучасного підручника. Вип. 20. (с. 327–338).
  10. Савченко, О. Я. (2019). Інноваційний потенціал підручника з читання. Український педагогічний журнал, 3, 65–71.
  11. Слижук, О. А. (2020). В Навчальні завдання для формування громадянських і соціальних компетентностей підлітків у підручниках української літератури. Проблеми сучасного підручника: зб. тез міжнарод. наук.-практ. інтернет конф., (м. Київ, 20–21 травня 2021 р.).(с. 230–232). Київ: Педагогічна думка.
  12. Трубачева, С. Е. (2011). В Трансформація функцій шкільного підручника в умовах компетентнісного підходу. В. Мадзігон (Ред.), Проблеми сучасного підручника. Вип. 11. (с. 17–22). Київ: Педагогічна думка.
  13. Фасоля, А. М. (2017). В Концептуальні засади створення підручника української літературиз урахуванням положень діяльнісного, особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів. О. Топузов (Ред.), Проблеми сучасного підручника. Вип. 18. (с. 231–242). Київ: Педагогічна думка.
  14. Яценко, Т. О. (Ред.). (2021) Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма. Київ: Педагогічна думка, 2021. Відновлено з https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83182/
  15. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. (2021). Підручник літератури для 5 класу Нової української школи: питання структури та змісту. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка: зб. наук. пр. (Серія «Педагогічні науки»). Вип. 4. (c. 214–221). Старобільськ: ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка.
  16. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І., Слижук, О. А. (2022). Українська література: фрагмент підруч. для 5 кл. закл. заг. серед. освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта». Відновлено з https://ru.calameo.com/read/0061919638390f0c06f9f