No. 27 (2021)
Articles

SOME SYSTEM–METHODICAL FEATURES OF DESIGNING A MODULAR-INTEGRATED TEXTBOOK

Tamara Pushkarova
Institute for Modernization of Education
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • modular-­integrated textbook,
  • function,
  • elasticity,
  • structure,
  • content,
  • adaptability
  • ...More
    Less

How to Cite

Pushkarova Т. (2021). SOME SYSTEM–METHODICAL FEATURES OF DESIGNING A MODULAR-INTEGRATED TEXTBOOK. Problems of the Modern Textbook, (27), 233–245. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-233-245

Abstract

The article deals with the system-­methodical features of compiling a modular-­integrated textbook in the context of the adaptive elasticity of its individual modules under the influence of paradigmatic changes in the holistic organization of the modern educational system. The author clarifies the logical concepts of structural elasticity, content elasticity, and technological elasticity and explains their functional weight in ensuring the adaptive elasticity of a modularly integrated textbook as an urgent need, reflecting the rapid development of the technological society of the XXI century. The idea is focused on the need to reorient the textbook from an exclusive information carrier to a means of developing a person’s creative flair and creative activity, as the most important subjective qualities of today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Нова українська школа.(2016). Концептуальні засади реформування середньої школи. 4‒16. https://mon.gov.ua/storage/media/zagalna20serednya/nova-ukrainska-­shkola-compressed.pdf.
  2. Закон України «Про освіту». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text.
  3. Пометун О.І., Гупан, Н.І. (2014). Проектування шкільного підручника: вимоги і проблеми. Проблеми сучасного підручника. 14, 564‒873.
  4. Топузов, О.М. (2014). Дидактична прогностика в контексті теоретико-­методичного забезпечення створення сучасного підручника. Проблеми сучасного підручника. 14, 12‒20.
  5. Трубачева, С.Е. (2015). Шкільний підручник у компетентнісно зорієнтованому освітньому середовищі. Проблеми сучасного підручника. 15, Ч. 2, 300‒307.
  6. Фурман, А.В. (2010). Модульно-­розвивальний підручник як інструмент ефективної взаємодії. Психологія і суспільство.1, 171‒182.
  7. Огнев’юк, В.О., Фурман, А.В. (1995). Принцип модульності в історії освіти. Київ.
  8. Кодлюк, Я.П. (2014). Концептуальні основи побудови підручника для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 14, 284‒292.
  9. Державна національна програма «Україна. Освіта XXI століття. (1993). Освіта. Всеукраїнський громадсько-­політичний тижневик, 44.
  10. Державна національна програма «Україна. Освіта XXI століття. (1993). Освіта. Всеукраїнський громадсько-­політичний тижневик, 45.
  11. Державна національна програма «Україна. Освіта XXI століття. (1993). Освіта. Всеукраїнський громадсько-­політичний тижневик, 46.
  12. Мельничук, О.С. (ред.) (1985). Словник іншомовних слів. Київ. АН УРСР.
  13. Клепко, В.Ю., Голець, В.Л. (2009). Використання еластичності в економічному аналізі. Вища математика в прикладах і задачах. Київ, Україна.
  14. Nova ukrainska shkola.(2016). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. 4‒16. https://mon.gov.ua/storage/media/zagalna20serednya/nova-ukrainska-­shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
  15. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19#Text (in Ukrainian).
  16. Pometun O.I., Hupan, N.I. (2014). Proektuvannia shkilnoho pidruchnyka: vymohy i problemy. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 14, 564‒873 (in Ukrainian).
  17. Topuzov, O.M. (2014). Dydaktychna prohnostyka v konteksti teoretyko-­metodychnoho zabezpechennia stvorennia suchasnoho pidruchnyka. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 14, 12‒20 (in Ukrainian).
  18. Trubacheva, S.E. (2015). Shkilnyi pidruchnyk u kompetentnisno zoriientovanomu osvitnomu seredovyshchi. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 15, Ch. 2, 300‒307 (in Ukrainian).
  19. Furman, A.V. (2010). Modulno-­rozvyvalnyi pidruchnyk yak instrument efektyvnoi vzaiemodii. Psykholohiia i suspilstvo.1, 171‒182 (in Ukrainian).
  20. Ohneviuk, V.O., Furman, A.V. (1995). Pryntsyp modulnosti v istorii osvity. Kyiv.
  21. Kodliuk, Ya.P. (2014). Kontseptualni osnovy pobudovy pidruchnyka dlia pochatkovoi shkoly. Problemy suchasnoho pidruchnyka. 14, 284‒292 (in Ukrainian).
  22. Derzhavna natsionalna prohrama «Ukraina. Osvita XXI stolittia. (1993). Osvita. Vseukrainskyi hromadsko-­politychnyi tyzhnevyk, 44 (in Ukrainian).
  23. [Derzhavna natsionalna prohrama «Ukraina. Osvita XXI stolittia. (1993). Osvita. Vseukrainskyi hromadsko-­politychnyi tyzhnevyk, 45 (in Ukrainian).
  24. Derzhavna natsionalna prohrama «Ukraina. Osvita XXI stolittia. (1993). Osvita. Vseukrainskyi hromadsko-­politychnyi tyzhnevyk, 46 (in Ukrainian).
  25. Melnychuk, O.S. (red.) (1985). Slovnyk inshomovnykh sliv. Kyiv. AN URSR (in Ukrainian).
  26. Klepko, V. Yu., Holets, V.L. (2009). Vykorystannia elastychnosti v ekonomichnomu analizi. Vyshcha matematyka v prykladakh i zadachakh. Kyiv, Ukraina (in Ukrainian).