PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF APPLICATION OF QR‑CODES IN MODERN TEXTBOOKS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
Published 2021-12-24
Keywords
- modern textbook,
- information and communication technologies,
- QR code,
- blended learning
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
The article outlines the problems and prospects of using QR‑codes in modern textbooks of the New Ukrainian School. The analysis of the modern scientific researches devoted to problems of the modern textbook in the context of the use of QR‑codes is generalized. Prospects for the integration of modern information and communication technologies on the example of QR‑codes with the traditional presentation of educational material in the textbook are considered. It was found that the use of this technology has certain advantages for improving the quality of learning, individualization of learning and will extend the overall impact on traditional teaching literature in the context of solving a number of issues (maximum information on the minimum space of the textbook page, use of activity approach to learning, etc.). Psychological and pedagogical conditions of effective use of QR‑codes in modern textbooks of the New Ukrainian school are singled out.
Downloads
References
- On approval of Instructional-methodical materials for conducting expert examinations of electronic versions of textbook projects. (2018). Available: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf (in Ukrainian).
- About the statement of the State sanitary norms and rules «Hygienic requirements to printed matter for children». (2007). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0077–07#Text (in Ukrainian).
- New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).
- Baranovskaya, O.V. (2018). School textbook in a new educational environment. Problems of the modern textbook: coll. Science. works. Pedagogical thought, 21, 20–30. (in Ukrainian).
- Baranovska, O. (2020). Opportunities and prospects of school textbooks in blended learning. https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2021/07/SCIENCE-AND-EDUCATION-PROBLEMSPROSPECTS-AND-INNOVATIONS‑21–23.07.21.pdf#page=75 (in Ukrainian).
- Svistunov, O.Y (2012). Prospects for the use of multimedia technologies in education. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8290/Svystunov%20O.%20Yu..pdf; jsessionid=7A20CABF4C58322C71754F8F2CB0ED91?sequence=1 (in Ukrainian).
- Melnyk, Y. (2021). Didactic features of constructing the content of teaching mechanical phenomena in the textbook of physics 7th grade. http://ipvid.org.ua/vypusk‑26/Statti_2021_26/%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1% 8C% D0% BD% D0% B8% D0% BA.pdf
- Popova, L. (2019). QR‑code: problems and prospects of application in textbooks of the Ukrainian language for 10–11 classes. http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/2019/N1–2(39–40)/ploddk.pdf (in Ukrainian).
- Matveeva, O. (2015). Approaches to determining the criteria for the effectiveness of the system of pedagogical diagnostics in higher music and pedagogical education. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/12suk
- Про затведження Інструктивно-методичних матеріалів для проведення експертами експертиз електронних версій проектів підручників. (2018). https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bd/c11/8e3/5bdc118e32ea9452929709.pdf
- Про затвердження Державних санітарних норм і правил «Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей». (2007). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0077–07#Text
- Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf
- Барановська, О. В. (2018). Шкільний підручник в умовах нового освітнього середовища. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. Педагогічна думка, 21, 20–30.
- Барановська, О. (2020). Можливості і перспективи шкільного підручника в умовах змішаного навчання. https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2021/07/SCIENCE-AND-EDUCATIONPROBLEMS-PROSPECTS-AND-INNOVATIONS‑21–23.07.21.pdf#page=75
- Свистунов, О. Ю. (2012). Перспективи застосування мультимедійних технологій у навчанні. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8290/Svystunov%20O.%20Yu..pdf;jsessionid=7A20CABF4C58322C71754F8F2CB0ED91?sequence=1
- Мельник, Ю. (2021). Дидактичні особливості конструювання змісту навчання механічних явищ у підручнику фізики 7 класу. http://ipvid.org.ua/vypusk‑26/Statti_2021_26/%D0%AE%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf