No. 27 (2021)
Articles

METHODS OF TEACHING THE UKRAINIAN LANGUAGE IN THE TEACHERS’ VERSION

Olena Goroshkina
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Nellie Bondarenko
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Valentyna Novosolova
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio
Liudmyla Popova
Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Bio

Published 2021-12-24

Keywords

  • methods of teaching the Ukrainian language,
  • traditional methods,
  • innovative methods

How to Cite

Goroshkina О., Bondarenko Н., Novosolova В., & Popova Л. (2021). METHODS OF TEACHING THE UKRAINIAN LANGUAGE IN THE TEACHERS’ VERSION. Problems of the Modern Textbook, (27), 55–63. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-55-63

Abstract

The article is devoted to the analysis and generalization of the results of the online survey of teachers of the Ukrainian language and literature on the problem of theory and practical application of methods of teaching the Ukrainian language. The survey focused on the following issues: the problem of classification of methods in terms of competency-­based teaching; typologies of methods used by subject teachers for the organization of competency-­based learning; clarifying teachers’ awareness of the essence of teaching methods; efficiency of their use; suggestions of teachers on the scientific support of the solution of the researched problem. The relevance of the chosen topic in the context of the problem of selection of effective methods of teaching the Ukrainian language is substantiated in the article. Classifications of methods on various bases are characterized. Based on the analysis of the results, a conclusion is made about the need to streamline, modernize methods of teaching the Ukrainian language and develop the ways for their effective application in the context of competency-­based transformations in education. The tasks that face scientists have been identified. This is primarily the formation of teachers’ ideas about the methods of teaching the Ukrainian language on the basis of the methodology of competency-­based and personality-­oriented education; analysis and systematization of language teaching methods on the basis of a holistic approach to the existing classifications; determining the didactic potential of the main methods of teaching the Ukrainian language, characterizing their strengths and weaknesses; development of an algorithm of the conscious and reasonable choice of expedient methods; determination of conditions of effective application of methods, optimal combination and ratio to ensure the effective formation of the subject and key competencies; experimental confirmation of the effectiveness of the proposed methods. This encourages scientists to develop a terminological apparatus, optimal classification of methods, description of their essential characteristics, a list of techniques of a method, highlighting their advantages for distance learning, as well as for the formation of the subject and key competencies of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Біляєв, О.М. (1982). Сучасний урок української мови. Київ: Радянська школа.
  2. Бондаренко, Н.В. (2013). Методи навчання української мови крізь призму компетентнісного підходу. Дивослово, 12, 2‒7.
  3. Бондаренко, Н.В. (2017). Проектна діяльність учнів на уроках української мови. Українська мова і література в школі, 12, 36‒40.
  4. Бондаренко, Н. В. (2021). Текст-метод і досвід його ефективного застосування у навчанні мови [Text-method and experience of its effective application in language teaching]. The world of science and innovation. Abstracts of the 7th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 369–378.
  5. Бондаренко, Н.В. (2019). Storytelling як комунікаційний тренд і всепредметний метод навчання. Молодь і ринок, 7 (174), 130–135.
  6. Галаєвська, Л.В. (2016). Методи активного навчання української мови в школі (на матеріалі синтаксису й пунктуації). Українська мова та література в школі, 6, 16‒21.
  7. Голуб, Н. Б. (2014). Метод проектів на уроці української мови в школі. Українська мова і література в школі, 8, 15‒19.
  8. Горошкіна, О.М. (2013). Особливості використання інтерактивних методів на уроках української мови. Українська мова і література в школі, 3, 7‒10.
  9. Караман, С. О. (2000). Зміст і технологія навчання української мови в гімназії [Дис. доктора пед. наук]. Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ.
  10. Кучерук, О.А. (2013). Методи навчання в системі понять сучасної лінгводидактики. Українська мова і література в школі, 3, 10‒15.
  11. Кучерук, О.А. (2012). Система методів навчання української мови в основній школі [Автореф. дис. доктора пед. наук]. Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ.
  12. Новосьолова, В.І. (2014). Методи, прийоми й засоби навчання у процесі формування лексичної компетентності учнів 5‒7 класів. Українська мова і література в школі, 3, 19‒23.
  13. Плиско, К.М. (1995). Принципи, методи і форми навчання української мови: Теоретичний аспект. Харків: Основа.
  14. Попова, Л.О. (2017). Метод проектів на уроках української мови в старших класах: проблеми і перспективи оцінювання. Українська мова і література в школі, 4, 50‒53.
  15. Проблеми методів компетентнісно орієнтованого навчання української мови в закладах загальної середньої освіти: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті члена-­кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора Біляєва Олександра Михайловича (22 жовтня 2020 р.). Київ: Педагогічна думка.
  16. Топузов О. М. (2007) Проблемна ситуація в теорії проблемного навчання. Шлях освіти. 2007, 1, 12–16.
  17. Топузов О. М. (2015) Становлення проблемного навчання в педагогічній науці. Рідна школа, 2015, 1, 57–60.
  18. Biliaiev, O.M. (1982). Suchasnyi urok ukrainskoi movy. Kyiv: Radianska shkola (in Ukrainian).
  19. Bondarenko, N.V. (2013). Metody navchannia ukrainskoi movy kriz pryzmu kompetentnisnoho pidkhodu. Dyvoslovo, 12, 2‒7 (in Ukrainian).
  20. Bondarenko, N.V. (2017). Proektna diialnist uchniv na urokakh ukrainskoi movy. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 12, 36‒40 (in Ukrainian).
  21. Bondarenko, N. V. (2021). Tekst-metod i dosvid yoho efektyvnoho zastosuvannia u navchanni movy [Text-method and experience of its effective application in language teaching]. The world of science and innovation. Abstracts of the 7th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 369–378 (in Ukrainian).
  22. Bondarenko, N.V. (2019). Storytelling yak komunikatsiinyi trend i vsepredmetnyi metod navchannia. Molod i rynok, 7 (174), 130–135 (in Ukrainian).
  23. Halaievska, L.V. (2016). Metody aktyvnoho navchannia ukrainskoi movy v shkoli (na materiali syntaksysu y punktuatsii). Ukrainska mova ta literatura v shkoli, 6, 16‒21 (in Ukrainian).
  24. Holub, N. B. (2014). Metod proektiv na urotsi ukrainskoi movy v shkoli. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 8, 15‒19 (in Ukrainian).
  25. Horoshkina, O.M. (2013). Osoblyvosti vykorystannia interaktyvnykh metodiv na urokakh ukrainskoi movy. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 3, 7‒10 (in Ukrainian).
  26. Karaman, S. O. (2000). Zmist i tekhnolohiia navchannia ukrainskoi movy v himnazii [Dys. doktora ped. nauk]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova. Kyiv (in Ukrainian).
  27. Kucheruk, O.A. (2013). Metody navchannia v systemi poniat suchasnoi linhvodydaktyky. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 3, 10‒15 (in Ukrainian).
  28. Kucheruk, O.A. (2012). Systema metodiv navchannia ukrainskoi movy v osnovnii shkoli [Avtoref. dys. doktora ped. nauk]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova. Kyiv (in Ukrainian).
  29. Novosolova, V.I. (2014). Metody, pryiomy y zasoby navchannia u protsesi formuvannia leksychnoi kompetentnosti uchniv 5‒7 klasiv. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 3, 19‒23 (in Ukrainian).
  30. Plysko, K.M. (1995). Pryntsypy, metody i formy navchannia ukrainskoi movy: Teoretychnyi aspekt. Kharkiv: Osnova (in Ukrainian).
  31. Popova, L.O. (2017). Metod proektiv na urokakh ukrainskoi movy v starshykh klasakh: problemy i perspektyvy otsiniuvannia. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 4, 50‒53 (in Ukrainian).
  32. Problemy metodiv kompetentnisno oriientovanoho navchannia ukrainskoi movy v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: zbirnyk materialiv kruhloho stolu, prysviachenoho pamiati chlena-­korespondenta NAPN Ukrainy, doktora pedahohichnykh nauk, profesora Biliaieva Oleksandra Mykhailovycha (22 zhovtnia 2020 r.). Kyiv: Pedahohichna dumka (in Ukrainian).
  33. Topuzov O. M. (2007) Problemna sytuatsiya v teoriyi problemnoho navchannya. Shlyakh osvity, 2007, 1, 12–16 (in Ukrainian)
  34. Topuzov O. M. (2015) Stanovlennia problemnoho navchannia v pedahohichniy nautsi. Ridna shkola, 2015, 1, 57–60 (in Ukrainian)