No. 29 (2022)
Articles

Individualization and Differentiation of Learning as a Means of Compensation for Educational Losses of Primary School Pupils

Olena Baranovska
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • textbook,
  • elementary school,
  • individualization of education,
  • differentiation of education,
  • group work,
  • educational losses of pupils
  • ...More
    Less

How to Cite

Baranovska О. . (2023). Individualization and Differentiation of Learning as a Means of Compensation for Educational Losses of Primary School Pupils. Problems of the Modern Textbook, (29), 14–23. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-14-23

Abstract

The article raises the problem of the possibilities of individualization and differentiation of education in the conditions of changes in the system of social relationships, the rules of behavior of pupils in the new realities of life. Emphasis is placed on the importance of new requirements for the education system: flexibility, adaptability, feedback, quick response to changes in the social environment, cooperation with psychological and medical institutions in related fields. The concept of “individualization of education” is analyzed, which is based on taking into account the individual characteristics of the child and creating potential opportunities in the educational process for their implementation. The results of research by scientists are presented, which showed that individualization is carried out in didactic and psychological directions, in particular, differentiation and individualization of education ensure the creative development of the pupil, taking into account his/her intellectual, emotional-volitional and action-practical spheres, physical and mental state. The author considered possible means of compensating for the educational losses of elementary school pupils: assessment of the level of key competencies, basic cross-cutting skills; implementation of the corrective program; identifying groups of pupils who need help within the class; individual additional classes with a teacher; psychological help. The possibilities of the group form of education, which includes joint planning, discussion and selection of methods of solving educational tasks, mutual assistance, cooperation, mutual control and mutual evaluation, are analyzed. The importance of determining a child’s individual educational trajectory and providing him/her with opportunities to develop his/her creative potential, which will allow him/her to work and study fruitfully throughout life, adapt to its realities and interact in society, is substantiated. It was concluded that the use of textbook questions and tasks can help to successfully organize group and pair work of elementary school pupils in unstable living conditions and with unequal access to distance learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Барановська, О.В. (2021а). Змішане навчання у початковій школі: нові форми взаємодії: методичні рекомендації. Київ: Фенікс.
  2. Барановська, О.В. (2021b). Можливості і перспективи шкільного підручника в умовах змішаного навчання. Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Kyoto, Japan, 75–84.
  3. Барановська, О.В. (2021c). Теоретико-методологічні основи індивідуалізації навчання в початковій школі. Theoretical foundations of the functioning of Education. Ways to improve the effectiveness of educational activities: collective monograph. Іnternational Science Group. Boston: Primedia eLaunch, 16‒23.
  4. Барановська, О.В. (2021d). Формування наскрізних умінь третьокласників за допомогою методичного апарату підручника. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. Київ: Педагогічна думка, 26, 18–32.
  5. Барановська, О.В. (2022а). Забезпечення психологічної складової змішаного навчання. Традиції та новації у сфері педагогіки та психології: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 4–5 лютого 2022 р. Київ: Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського, 9‒12.
  6. Барановська, О.В. (2022b). Особливості форм організації навчальної діяльності учнів початкових класів в умовах змішаного навчання. Topical issues of modern science, society and education. Proceedings of the 1st International scientific and practical conference. SPC “Sci-conf.com.ua”. Kharkiv, Ukraine, 404‒410.
  7. Барановська, О.В. (2022c). Підручник для початкової школи в умовах змішаного навчання. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том 7: Чинники оцінювання якісних досліджень [колективна монографія]. Конін–Ужгород–Перемишль: Посвіт, 76‒87.
  8. Барановська, О.В. (2022d). Розвиток соціальної взаємодії учнів початкової школи засобами підручника. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том ХIІ: Якісні дослідження для покращення життя людини. Конін–Ужгород–Перемишль: Посвіт, 38‒40.
  9. Кремень, В.Г. (ред.) (2021). Індивідуалізація навчання. Енциклопедія освіти. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ. Юрінком Інтер.
  10. Локшина, О., Глушко, О., Джурило, А., Кравченко, С., Максименко, О., Нікольська, Н., Шпарик, О. (2022). Освіта в реаліях війни: орієнтири міжнародної спільноти: оглядове видання. Київ: Педагогічна думка.
  11. Малихін, О.В.; Арістова, Н.О. (2018). Реалізація положень технологічного підходу в навчанні професійно орієнтованої англійської мови. https://www.researchgate.net/publication/340778386_Malihin_Aristova_REALIZACIA_POLOZEN_TEHNOLOGICNOGO_PIDHODU_V_NAVCANNI_PROFESIJNO-ORIENTOVANOI_ANGLIJSKOI_MOVI
  12. Паламарчук, В.Ф. (2005). Першооснови педагогічної інноватики. Київ: Знання України, 1, 41‒42.
  13. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти Кабінет Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text
  14. Розвантажувальний рік чи додаткові заняття: чого потребують українські учні? (2022). Освіторія. https://osvitoria.media/experience/rozvantazhuvalnyj-rik-chy-dodatkovi-zanyattya-chogo-potrebuyut-ukrayinski-uchni/
  15. Савченко, О. Я. (1993). Урок у початкових класах. Навчально-методичний посібник. Київ: Освіта, 35‒50.
  16. Трубачева, С., Барановська, О. (2018). Компетентнісно орієнтовані педагогічні технології в структурі шкільного підручника. Проблеми сучасного підручника: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Київ, Педагогічна думка, 81–85.
  17. Шелестова, Л. В. (2021). Змішане навчання у початковій школі: методичні рекомендації. Київ: Фенікс.