No. 29 (2022)
Articles

The Upbringing Potential of a Modern Physics Textbook for Institutions of Vocational Pre-Higher Education

Viacheslav Biletskyi
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • physics textbook,
  • upbringing function of education,
  • physical component of science education,
  • vocational pre-higher education

How to Cite

Biletskyi В. . (2023). The Upbringing Potential of a Modern Physics Textbook for Institutions of Vocational Pre-Higher Education. Problems of the Modern Textbook, (29), 24–31. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-24-31

Abstract

The article substantiates approaches to the formation and implementation of the upbringing function of teaching physics on the pages of a modern textbook. Emphasis is placed on the fact that civic-patriotic, military-patriotic, spiritual-moral and ecological education is basic and fundamental in the formation of a student’s worldview and ensures its harmonious development. The basis of the natural-scientific picture of the world, which includes the main methods, forms and means that ensure the implementation of the upbringing functions of teaching physics in colleges, is determined.
An analysis of physics textbooks used in the educational process was carried out for the purpose of implementing the upbringing functions of education. Emphasis is placed on the importance of using physical tasks, physical projects, information and communication technologies on the pages of the textbook, which contribute to the development of interest, creative abilities and motivation of students to study. The main factors that will ensure the successful implementation of civic-patriotic and environmental education in the context of the competency-based approach in the course of physics of vocational pre-higher education institutions have been determined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бугайов, О. І. (2006). Нове покоління підручників для профільного навчання фізики у середніх загальноосвітніх навчальних закладах. Яким йому бути? Уманський державний педагогічний університет ім. Павла Тичини: збірник наукових праць. Київ: Науковий світ, 28–31.
  2. Бургун, І. В. (2015). Теоретико-методичні засади розвитку навчально-пізнавальних компетенцій учнів основної школи у навчанні фізики: автореферат дисертації доктора педагогічних наук: спец. 13.00.02 ‒ теорія та методика навчання (фізика). Київ.
  3. Галатюк, Ю. М., Левшенюк, Я. Ф., Левшенюк, В. Я., Тищук, В. І. (2007). Методи розв’язування фізичних задач. Методи моледювання та аналогії. Харків: Основи.
  4. Головко, М.В., Крячко, І.П., Мельник, Ю.С., Непорожня, Л.В., Сіпій В.В. (2018b). Фізика і астрономія (рівень стандарту) підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти.Київ: Педагогічна думка.
  5. Головко, М.В., Мельник, Ю.С., Непорожня, Л.В., Сіпій, В.В. (2018a). Фізика (рівень стандарту). Підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Педагогічна думка.
  6. Головко, М. В. (1998). Українські вчені-фізики за кордоном. Фізика та астрономія в школі, 3, С.52–55.
  7. Концепція (2022). Концепція національно-патріотичного виховання в закладах освіти. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12
  8. Садовий, М.І., Вовкотруб, В.П., Трифонова, О.М. (2013). Вибрані питання загальної методики навчання фізики: навчальний посібник. Кіровоград: «Центр оперативної поліграфії «Авангард».
  9. Шарко, В. Д. (2013). Навчання учнів проектувальної діяльності з фізики в контексті нової програми. Фізика та астрономія в сучасній школі, 5, С. 19–22.
  10. Шут, М. І. Благодаренко, Л. Ю., Мартинюк, М. Т. (2013). Нові підручники з фізики для основної школи та їх можливості у реалізації інтегрованих способів методичного впливу. Науково-дослідна робота в системі підготовки фахівців – пелагогів у природничій та технологічний галузях: матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції. Бердянськ: БДПУ, С. 206–209.
  11. Шут, М. І., Мартинюк, М. Т., Благодаренко, Л. Ю. (2012). Концептуальні підходи до створення підручника з фізики як системи формування основ навчальної діяльності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 3. Фізика і математика у вищій і середній школі: збірник наукових праць. Київ: Видво НПУ імені М. П. Драгоманова,10, 152‒158.