No. 29 (2022)
Articles

Forming High School Students’ Speech Competence on the Basis of Texts on Ecology in English Textbooks

Tetiana Datska
Bio
Olena Holyk
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • competence,
  • speech skills,
  • lingo-didactic aspect,
  • interactive teaching technologies

How to Cite

Datska Т. ., & Holyk О. . (2023). Forming High School Students’ Speech Competence on the Basis of Texts on Ecology in English Textbooks. Problems of the Modern Textbook, (29), 78–86. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-78-86

Abstract

The paper is a survey of the texts presented in 70 English language schoolbooks and teaching materials recommended for school use by Ukrainian Ministry of Education and Science. The results of the survey have revealed the fact that 75 per cent of surveyed books do not contain the texts on ecology. The topics of the texts in the remaining 25 per cent of books concern such issues as environmental pollution (47% of texts), environmental protection (24%), natural catastrophes and disasters (22%), energy saving and rational use of energy resources (4%) and renewable sources of energy (3%).
The texts on energy saving, rational use of energy resources and renewable sources of energy are least presented in the English textbooks for high school students, which gave the authors the ground to suggest possible ways to develop “ecological awareness and healthy lifestyle” speech competence by way of making up listening, speaking, reading, writing and vocabulary exercises and tasks.
About 60 terms and phrases on energy saving and renewable sources of energy have been used in the making up of exercises and tasks for the English lessons. Cooperative-interactive teaching technologies have been employed for the exercise and tasks. The proposed teaching material also allows to develop the students’ analytical and critical thinking skills concerning energy saving, rational use of energy resources and renewable sources of energy in the context of “ecological awareness and healthy lifestyle” competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бігич, О. Б.; Бориско, Н. Ф.; Борецька, Г. Е. (2013). Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підруч. для студ. класич., пед. і лінгвіст. ун-тів. Київ: Ленвіт. https://cutt.ly/fncc3Ps
  2. Голик, О. П., Дацька Т. О. (2021). Формування англомовної екологічної компетентності в учнів 10‒11 класів з використанням технологій навчання «диктант у русі» та «читання у міні-групах». Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії: Збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Кропивницький, 20 лютого 2021 р. Кропивницький, 230–232. https://www.cuspu.edu.ua/images/files-2021/konferencii/ONLINE_BOOK_OF_ABSTRACTS_2021.pdf.
  3. Зайченко, І. В. (2003). Педагогіка: Навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Чернігів. https://pidru4niki.com/12601020/pedagogika/sistema_vprav_zavdan
  4. Любченко, О.М. (2018). Наскрізні лінії в освіті та їх реалізація на уроках англійської мови. Англійська мова та література, 24 (574). https://gymnasiya2.org.ua/doc/metod.pdf
  5. Масняк, О. та ін. (ред). (2019). Глосарій технічних термінів у сфері енергоефективності та відновлюваних джерел енергії: довідник. Львів : Львівська політехніка.
  6. Навчальні програми (2017). Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 10‒11 класи : наказ від 23.10.2017 р. № 1407. Міністерство освіти і науки України. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018-2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf.
  7. Перелік підручників (2021). Перелік підручників з англійської мови, рекомендованих МОН України на 2020‒2021 н.р. Інститут модернізації змісту освіти. https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/.
  8. Поп, О. Ю. (2021). Екологічне виховання на уроках іноземної мови в Канаді. Репозитарій Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. https://cutt.ly/5ncLgct.
  9. Соловйова, Н. (2020). Реалізація змістової лінії «екологічна безпека та сталий розвиток» у підручнику з англійської мови для 8 класу. Scientific papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, Т. 2, № 2, 215‒226. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2020-1-2-215-226.
  10. Харчук, Л. В. (2017). Формування та системна організація української електроенергетичної терміносистеми: дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01, Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів. https://cutt.ly/Vnx66cY.
  11. Glossary: renewable energy sources, 2021. Glossary: renewable energy sources – statistics explained. European Commission. Choose your language. Choisir une langue. Wählen Sie eine Sprache. https://cutt.ly/Jncnugs.
  12. Kruse, A. et al. (2021). Glossary on renewable energy and landscape quality-the glossary. https://cutt.ly/Hncnwf1.
  13. Renewable Energy, 2021a. Renewable Energy 101. YouTube channel National Geographic. https://www.youtube.com/watch?v=1kUE0BZtTRc.
  14. Renewable Energy, 2021b. Renewable Energy. IB English Language B IELTS CAE. ESLeschool. https://www.esleschool.com/renewable-energy.
  15. Riba-Hrynyshyn, O. (2019). Structural and semantic features of the English energy-conservations terms. International humanitarian university herald. Philology, Vol. 2, № 42, 102‒104. https://doi.org/10.32841/2409-1154.2019.42.2.25.
  16. Types of Renewable Energy, 2021. 7 Types of Renewable Energy. YouTube channel EcoMastery Project. https://www.youtube.com/watch?v=44Wp3WE1AHs.