No. 29 (2022)
Articles

Updated History of Ukraine 2022 Educational Programs: Narratives, Concepts, Prospects of Textbook Creation

Yulia Malienko
Bio
Olena Hurska
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • history educational program,
  • historical narrative,
  • concept ,
  • methodological construct

How to Cite

Malienko Ю. ., & Hurska О. . (2023). Updated History of Ukraine 2022 Educational Programs: Narratives, Concepts, Prospects of Textbook Creation. Problems of the Modern Textbook, (29), 125–136. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-125-136

Abstract

The research substantiates the reasons for updating the history educational programs, analyzes the changes, in particular, in the content part. Methodological ideas that unify the content of the 2022 programs have been defined, primarily the expression of state-building traditions of the past and present, imperial discourse, multicultural and multi-ethnic accents. It is emphasized that the program on the history of Ukraine 2022 is a current educational document that defines the conceptual foundations of the formation of the content of school historical education, tools for researching the past, its interpretation and reinterpretation. The authors see the prospects of the program in the fact that it contains a methodology for selecting educational material for future model educational programs/textbooks for grades 7-11.
Within the scope of scientific exploration, works on the history of early modern Ukraine were considered, in which the role of the Ukrainian nobility was emphasized, the multifaceted nature of the history of the Ukrainian Cossacks and the phenomenon of the Cossack revolution of the 17th century, the practices of the Hetmanate in the early modern era were revealed. To characterize the changes in Ukraine in the 20th century. the multi-ethnic accents of the program, the new concept "USSR – totalitarian empire", the methodological construct "creating the image of the enemy" were chosen.
The choice of the sources given in the article is determined not only by their basic functions, but also by the presence of the latest narratives in support of textbook creation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Вінниченко, О. (2019). Річ Посполита. http: // www.history.org.ua/?termin=Rich_Pospolyta.
  2. Горобець, В. (2013). Держава і суспільство в Україні в ранній новий час: практики Речі Посполитої. Влада і суспільство в Україні. Історичний контекст. Київ: НАН України, Інститут історії України.
  3. Гриневич, Л. В. (2014). Механізми масового народовбивства: конструювання «образу ворога» в радянській політичній карикатурі (друга половина 1929 — початок 1930 рр.). Сторінки історії : збірник наукових праць, 38, 46‒64.
  4. Гриневич, Л. В. (2020). Чи був Радянський Союз імперією, а Радянська Україна – колонією: контури сучасних наукових підходів. http://history-pages.kpi.ua/wp-content/uploads/2020/02/49_14_Grynevych.pdf
  5. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text.
  6. Касьянов, Г., Смолій, В., Толочко, О. (2013). Україна в російському історичному дискурсі: проблеми дослідження та інтерпретації. Київ: Інститут історії України.
  7. Конституція України. https://www.president.gov.ua/documents/constitution
  8. Концепція Нової української школи (2016). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  9. Кульчицький, С. (2012) Сталінська диктатура в період другого комуністичного штурму (1929–1938 рр.). Проблеми історії України: факти, судження, пошуки: Міжвід. зб. наук. пр., 1, 118‒134.
  10. Малієнко, Ю. (2022) Зміни історичних наративів у змісті оновленої програми з історії України 2022 (на прикладі 8 класу). Проблеми цивілізаційної суб’єктності України: місія науки і освіти: матеріали Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайн-конференції (Київ, 29 вересня – 1 жовтня 2022 року). Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 472‒476.
  11. Навчальні програми для закладів загальної середньої освіти. (2022). Всесвітня історія. Історія України. (Інтегрований курс). 6 клас. Всесвітня історія. 7–9 класи. Історія України. 7–9 класи. Всесвітня історія. 10–11 класи. Історія України. 10–11 класи. Київ: HREC PRESS.
  12. Про освіту. (2017). Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  13. Смолій, В., Степанков, В. (2019). Феномен Української національної революції XVII ст.: компаративні та евристичні проєкції. Київ: Інститут історії України НАН України.
  14. Сокирко, О. (2021). Відсутність знань про свою еліту в минулому формує комплекс меншовартості в сучасного українця. Український тиждень. 22 серпня 2021р. http: // https://tyzhden.ua/Culture/252822
  15. Старченко, Н. (2021) Знайти місце для шляхти в українській історії. Візія оптимістична. Історична правда. 8 червня 2021р. http: // www.istpravda.com.ua/articles/2021/06/8/159640/.
  16. Старченко, Н. (2022). Що не так з уроками історії у школі? Пояснюють історики. https://localhistory.org.ua/texts/statti/shcho-ne-tak-z-urokami-istoriyi-u-shkoli-poiasniuiut-istoriki/
  17. Степанков, В.С. (2010). Національна революція 1648–1676. Енциклопедія історії України. Т. 7: Мі-О. Київ: Наукова думка. http://www.history.org.ua/?termin=Natsionalna_revoliutsiia
  18. Струкевич, О. К. (1999). Політична культура козацької старшини України-Гетьманщини середини ХVІІІ ст. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія, 1, 19‒25.
  19. Яковенко, Н. (2006) Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. 3-тє вид., перероблене та розширене. Київ: Критика.
  20. Якубова, Л. (2005). Центральна комісія національних меншин (ЦКНМ) при ВУЦВК та її місцеві органи. 1924 – 1934 рр. Проблеми історії України: факти, судження, пошуки: Міжвід. зб. наук. пр., 14, 329‒365.
  21. Якубова, Л. (2011). Повсякденне життя етнічних меншин радянської України у міжвоєнну добу. Київ: Інститут історії України.