No. 29 (2022)
Articles

Psychological Aspects of the Pedagogy of Partner Interaction in Educational Institutions in a Textbook for Manager

Olena Onats
Bio
Antonina Danko
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • partnership,
  • pedagogy of partnership,
  • psychological aspects,
  • pedagogy of partnership interaction,
  • inclusive educational environment

How to Cite

Onats О., & Danko А. (2023). Psychological Aspects of the Pedagogy of Partner Interaction in Educational Institutions in a Textbook for Manager. Problems of the Modern Textbook, (29), 172–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-172-184

Abstract

The article highlights the psychological aspects of the pedagogy of partnership interaction, in particular, in the conditions of an inclusive educational environment in educational institutions; the characteristics of the essence of the concepts: "partnership", "partnership pedagogy", "partner interaction", "psychological basis of the pedagogy of partner interaction", "partnership activity" are presented; the author's interpretation of the essence of the concept of partnership, the psychological basis of partnership pedagogy and its component – partnership interaction as a subject-subject relationship – communication and cooperation, two or more subjects, benevolent interpersonal relationships, interaction and cooperation, partnership activity of the teacher, student, parents and other participants in the educational process; the role of partnership pedagogy in creating a new comfortable educational space, introducing a safe and inclusive educational environment is justified; generalized psychological aspects of the pedagogy of partnership interaction in educational institutions are presented, in particular such as: psychological competence, psychology of communication and psychological culture; the psychological basis of the principles of partnership pedagogy, according to NUS; mandatory dynamic prolonged psychological and pedagogical support; the results of research on the levels of general anxiety of students in experimental educational institutions are presented, as well as summarized conclusions and recommendations for creating an effective educational inclusive environment based on the pedagogy of partnership interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Задіранова, Г. В. (2011). Розвиток дитини з обмеженнями життєдіяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища. http://koris.com.ua/other/3054/index.html?page=63.
  2. Закон «Про освіту» (2017). http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
  3. Калініна, Л. М., Лісова Н. І. (2021). Соціальне партнерство як предмет розгляду в змісті підручника для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника: ключові компетентності та предметні навички: збірник тез Міжнародної науково-практичної інтернет конференції (електронне наукове видання), 20-21 травня 2021 р. Київ: Педагогічна думка, 98–102. http://undip.org.ua/news/library/zbirniki_detail.php?ID=10281
  4. Калініченко, І. О. (2012). Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Apn/2012_9/kalinich.PDF
  5. Концепція «Нова українська школа» (2016). https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
  6. Коханова, О. (2011). Психологія партнерської взаємодії в освіті: навчальнометодичний посібник. Київ: Вид-во ПП Щербатих О. В. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.pdf
  7. Кравченко В., Ковганич Г. (2015). Соціальне партнерство школи і сімї: переосмислення проблем і перспектив. Довідник директора школи, 5‒6 (травень‒червень, 2015), 27‒34.
  8. Кравчинська, Т. С. (2017). Педагогіка партнерства – основні ідеї, принципи та сутність. http://lib.iitta.gov.ua/707221/1/
  9. Онаць, О. М., Калініна Г.М., Малюга М. М., Мелешко В. В., Попович Л. М., Топузов М.О., Чижевський Б. Г. (2021). Економічно-правові умови державно-партнерської взаємодії суб’єктів управління опорних закладів освіти: практичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ. https://undip.org.ua/library/ekonomichno-pravovi-umovy-derzhavno-partnerskoi-vzaiemodii-sub-iektiv-upravlinnia-opornykh-zakladiv-osvity-praktychny posybnyk.
  10. Партнерська взаємодія (2018). Партнерська взаємодія школи і сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  11. Побірченко, Н. А. (2018). Освітньо-практичні перспективи розвитку партнерської діяльності школи і сім’ї. Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС, 14‒20. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  12. Синявський, В. В., Сергієнкова, О. П. (2007). Психологічний словник. Київ: Науковий світ.
  13. Самойленко, Г. Е. (2018). Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: СТАТУС. 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553.
  14. Топузов, О., Калініна, Л., Лісова, Н., Калініна, Г.; Малюга, М. (2021). Партнерські засади державно-громадського управління як предмет розгляду в підручнику для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника, (27), 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276
  15. Яланська, С. П. (2021). Психологічні аспекти педагогіки партнерства нової української школи. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8036/1/62.
  16. Kapustian, I., Yalanska, S., Nikolashina, T. et.al. (2016). Tolerance, Volunteerism and Leadership: textbook. Poltava: Publishing House «Simon».