No. 29 (2022)
Articles

Use of Mediatexts in Ukrainian Literature Textbooks for 5-6 Grades of the New Ukrainian School

Olesia Slyzhuk
Bio

Published 2023-02-06

Keywords

  • media text,
  • media education,
  • a textbook of Ukrainian literature,
  • critical thinking,
  • key competencies,
  • integration
  • ...More
    Less

How to Cite

Slyzhuk О. . (2023). Use of Mediatexts in Ukrainian Literature Textbooks for 5-6 Grades of the New Ukrainian School. Problems of the Modern Textbook, (29), 194–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-194-201

Abstract

The article presents the concept of using mediatexts in the Ukrainian literature textbooks for the adaptation cycle of general secondary education. General didactic approaches to the use of media educational resources in the educational process of general secondary education institutions are analyzed. It was determined that the educational achievements of students in the linguistic and literary field are evaluated when working with various types of textbook texts, in particular with mediatexts. It is noted that in the process of studying Ukrainian literature, the educational tasks of the textbook provide for an integrated approach to the analysis of literary works and mediatexts. Some of the auxiliary mediatexts are placed in the sections of the digital supplement to the textbooks of Ukrainian literature. The main mediatexts are integrated in the methodological apparatus of the textbook or presented as illustrations to literary works.
 The stages of working with different types of mediatexts according to Ukrainian literature textbooks for grades 5-6 of the New Ukrainian School, are described. It is demonstrated how the stages of working with mediatexts according to the textbook are integrated with the stages of studying the texts of literary works or sequence is built by analogy to them.
In the process of approbation of the textbook of Ukrainian literature in the 5th grade of the New Ukrainian School, it was proven that integration of mediatexts into the educational tasks of the textbook modernizes its content, expands cognitive capabilities, creates space for independent reading and understanding of literary works in relationships with modern information, thematically related to them.
It has been proven that the use of mediatexts contributes to the deepened perception and individual interpretation of literary works by students, and is an effective way of realizing the competence potential of Ukrainian literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бондаренко, Н. В. (2021). Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, 27, 15–26. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-15-26
  2. Гоголь, Н. (2019). Медіаосвітні ресурси шкільних підручників як засіб реалізацій культурологічного підходу до вивчення української літератури. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 68, 47–51. https://doi.org/10.31392/2311-5491/2019-68.11
  3. Державний стандарт базової середньої освіти (2020). Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
  4. Засєкіна, Т. (2020). Інтеграція знань засобами навчальної книги. Проблеми сучасного підручника, 25, 57–64. https://doi.org/10.32405/2411–1309–2020–25–57–64
  5. Подаряща, О. І. (2016). Медіатекст у контексті нової комунікаційної парадигми освіти. Держава та регіони. Серія : Соціальні комунікації, 1 (25), 108–112.
  6. Серебрянська, І. М. (2018). Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства. Філологічні трактати. Т. 10, 3, 69–76. https://doi.org/10.21272/Ftrk.2018.10(3)-11
  7. Онкович, Г. В. (2008) Медіаосвіта як інтелектуально-комунікативна мережа. Вища освіта України. 3, 130–137.
  8. Топузов, О. & Засєкіна, Т. (2022). Концепція підручників як складників дидактичної системи адаптаційного циклу навчання. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, 28, 191–201. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-191-201
  9. Яценко, Т. О. (Ред.). (2021) Українська література. 5–6 класи: модельна навчальна програма. Київ: Педагогічна думка. https://osvita.ua/school/program/model-prog-nush/83182/
  10. Яценко, Т. & Пахаренко, В. (2022). Ключові компетентності в змісті підручника української літератури для 5 класу Нової української школи. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць, 28, 202–211. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-28-202-211
  11. Яценко, Т. О., Пахаренко, В. І. & Слижук, О. А. (2022). Українська література: фрагмент підруч. для 5 кл. закл. заг. серед. освіти. Київ: Видавничий дім «Освіта». https://ru.calameo.com/read/00619196378517e6de5ba
  12. Slyzhuk, O. (2021) Synergy of approaches to teaching modern Ukrainian literature to teenagers in gymnasium. Actual problems of philological sciences and methods of teaching: collective monograph O. Goroshkina, I. Hlukhovtseva, K. Hlukhovtseva, V. Kyzylova, etc.; edited by Professor V. V. Kyzylova. https://doi.org/10.36059/978-966-397-234-3-11