No. 30 (2023)
Articles

The Didactic Structure of the Content of “Technology” Textbooks According to Model Curricula at the Level of Basic Secondary Education

Tetyana Machacha
Bio

Published 2023-07-24

Keywords

  • technological educational field,
  • educational subject ,
  • didactic structure of a textbook,
  • assessment of learning results

How to Cite

Machacha Т. . (2023). The Didactic Structure of the Content of “Technology” Textbooks According to Model Curricula at the Level of Basic Secondary Education. Problems of the Modern Textbook, (30), 74–85. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-74-85

Abstract

The article updates the problem of developing model curricula and textbooks based on didactic systems defined by the authors. Attention is focused on the need to develop innovative textbooks on technologies that will contribute to the effective implementation of the educational subject "Technology" in the educational process of the new Ukrainian school at the level of basic secondary education.
The didactic structure of the author's model curriculum "Technologies. Grades 7-9" and related textbooks based on the concept of cultural content of technological education, which is consistent with personal and competence-oriented learning are justified and characterized. The didactic structure of the textbook takes into account the academic freedom of the teacher and pupils during the selection of the objects of project-technological activity and the technology for their creation, at the same time it solves multidimensional tasks to achieve the expected learning outcomes according to the model curriculum.
The offered didactic structure of the textbook, the criterion-evaluation technology of formative and summative evaluation are aimed at the consistent and gradual formation of critical design and technical thinking in pupils, the education of responsibility and confidence in one's own abilities, the development of readiness and ability to creatively solve real problems in changing everyday life – from household to social and professional ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Державний стандарт початкової освіти. (2018). Постанова КМУ від 21.02.2018 р., № 87. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text.
  2. Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Постанова КМУ від 30.09.2020 р., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text.
  3. Кільдеров, Д., Мачача, Т., Юрженко, В., Луп’як, Д. (2021). Особливості змісту проєкту модельної програми навчального предмета «Технології», 5–6 класи. Трудова підготовка в рідній школі, 2, 2–15. https://lib.iitta.gov.ua/728955/
  4. Мачача, Т. (2007). Культуротворчий потенціал освітньої галузі «Технологія». Рідна школа, липень-серпень, 9–12.
  5. Мачача, Т. С. (2011). Формування проектно-технологічної культури учнів основної школи у процесі трудового навчання: Дисертація кандидата педагогічних наук. 13.00.02. Київ, 233 с. https://lib.iitta.gov.ua/713852/
  6. Мачача, Т., Юрженко, В. (2017) Стратегії розвитку технологічної освіти в середній загальноосвітній українській школі: наскрізність змісту і структури. Український педагогічний журнал, 2, 58‒68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/
  7. Мачача, Т. С. (2018). Особливості змісту та методики інтегрованого курсу «Дизайн і технології» технологічної освітньої галузі початкової освіти. Початкова освіта : Методичні рекомендації щодо використання в освітньому процесі Типов ої освітньої програми для 1 класу; методичні коментарі провідних науковців Інституту педагогіки НАПН України щодо впровадження ідей Нової української школи в початковій освіті. Київ, УОВЦ «Оріон», 61–65. https://lib.iitta.gov.ua/713937/
  8. Мачача, Т. (2021). Дидактичний конструктор навчального предмета «Технології. 5-6 класи». Трудова підготовка в рідній школі, 3, 2–12. https://lib.iitta.gov.ua/729340/
  9. Мачача, Т. (2021). Дидактичний конструктор навчального предмета «Технології. 5-6 класи»: за модельною програмою Д. Кільдерова, Т. Мачачі, В. Юрженка, Д. Луп’яка. Частина ІІ. Трудова підготовка в рідній школі, 4, 2–18. https://lib.iitta.gov.ua/729340/
  10. Пузіков, Д. (2017). Модель прогнозування підручника для Нової української школи: дидактичний аспект. Проблеми сучасного підручника, 19, 274–284.
  11. Редько, В. Г. (2017). Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ, Педагогічна думка.
  12. Савченко, О.Я. (ред). (2022). Типова освітня програма1–2 класи. Наказ МОН України від 12.08.2022. № 743-22. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
  13. Савченко, О.Я. (ред). (2022). Типова освітня програма. 3–4 класи. Наказ МОН України від 12.08.2022. № 743-22. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli
  14. Терещук, А. (2016). Підручник з трудового навчання для загальноосвітньої школи як засіб реалізації змісту сучасної освіти. Проблеми сучасного підручника, 16, 415–423.
  15. Machacha, T. (2016). Cultural and creative potential of technological education content of the secondary school pupils. Intercultural Communication. 1/1, 122–135.
  16. Derzhavny`j standart pochatkovoyi osvity`. (2018). Postanova KMU vid 21.02.2018 r., № 87. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text. (in Ukrainian).
  17. Derzhavny`j standart bazovoyi seredn`oyi osvity`. (2020). Postanova KMU vid 30.09.2020 r., № 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text. (in Ukrainian).
  18. Kil`derov, D., Machacha, T., Yurzhenko, V., Lup'yak, D. (2021). Osobly`vosti zmistu proyektu model`noyi programy` navchal`nogo predmeta «Texnologiyi», 5–6 klasy`. Trudova pidgotovka v ridnij shkoli, 2, 2–15. https://lib.iitta.gov.ua/728955/ (in Ukrainian).
  19. Machacha, T. (2007). Kul`turotvorchy`j potencial osvitn`oyi galuzi «Texnologiya». Ridna shkola, ly`pen`-serpen`, 9–12. (in Ukrainian).
  20. Machacha, T. S. (2011). Formuvannya proektno-texnologichnoyi kul`tury` uchniv osnovnoyi shkoly` u procesi trudovogo navchannya: Dy`sertaciya kandy`data pedagogichny`x nauk. 13.00.02. Ky`yiv, 233 s. https://lib.iitta.gov.ua/713852/ (in Ukrainian).
  21. Machacha, T., Yurzhenko, V. (2017) Strategiyi rozvy`tku texnologichnoyi osvity` v serednij zagal`noosvitnij ukrayins`kij shkoli: naskriznist` zmistu i struktury`. Ukrayins`ky`j pedagogichny`j zhurnal, 2, 58‒68. https://lib.iitta.gov.ua/712557/ (in Ukrainian).
  22. Machacha, T. S. (2018). Osobly`vosti zmistu ta metody`ky` integrovanogo kursu «Dy`zajn i texnologiyi» texnologichnoyi osvitn`oyi galuzi pochatkovoyi osvity`. Pochatkova osvita : Metody`chni rekomendaciyi shhodo vy`kory`stannya v osvitn`omu procesi Ty`pov oyi osvitn`oyi programy` dlya 1 klasu; metody`chni komentari providny`x naukovciv Insty`tutu pedagogiky` NAPN Ukrayiny` shhodo vprovadzhennya idej Novoyi ukrayins`koyi shkoly` v pochatkovij osviti. Ky`yiv, UOVCz «Orion», 61–65. https://lib.iitta.gov.ua/713937/ (in Ukrainian).
  23. Machacha, T. (2021). Dy`dakty`chny`j konstruktor navchal`nogo predmeta «Texnologiyi. 5-6 klasy`». Trudova pidgotovka v ridnij shkoli, 3, 2–12. https://lib.iitta.gov.ua/729340/ (in Ukrainian).
  24. Machacha, T. (2021). Dy`dakty`chny`j konstruktor navchal`nogo predmeta «Texnologiyi. 5-6 klasy`»: za model`noyu programoyu D. Kil`derova, T. Machachi, V. Yurzhenka, D. Lup'yaka. Chasty`na II. Trudova pidgotovka v ridnij shkoli, 4, 2–18. https://lib.iitta.gov.ua/729340/ (in Ukrainian).
  25. Puzikov, D. (2017). Model` prognozuvannya pidruchny`ka dlya Novoyi ukrayins`koyi shkoly`: dy`dakty`chny`j aspekt. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 19, 274–284. (in Ukrainian).
  26. Red`ko, V. G. (2017). Konstruyuvannya zmistu shkil`ny`x pidruchny`kiv z inozemny`x mov: teoriya i prakty`ka: monografiya. Ky`yiv, Pedagogichna dumka. (in Ukrainian).
  27. Savchenko, O.Ya. (red). (2022). Ty`pova osvitnya programa1–2 klasy`. Nakaz MON Ukrayiny` vid 12.08.2022. # 743-22. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli (in Ukrainian).
  28. Savchenko, O.Ya. (red). (2022). Ty`pova osvitnya programa. 3–4 klasy`. Nakaz MON Ukrayiny` vid 12.08.2022. # 743-22. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli (in Ukrainian).
  29. Tereshhuk, A. (2016). Pidruchny`k z trudovogo navchannya dlya zagal`noosvitn`oyi shkoly` yak zasib realizaciyi zmistu suchasnoyi osvity`. Problemy` suchasnogo pidruchny`ka, 16, 415–423. (in Ukrainian).
  30. Machacha, T. (2016). Cultural and creative potential of technological education content of the secondary school pupils. Intercultural Communication. 1/1, 122–135. (in English).