No. 31 (2023)
Articles

Development of the Theory and Practice of the Textbook of Physics and Astronomy in the Scientific Heritage of Professor O.I. Buhaiov

Mykola Holovko
Bio

Published 2024-01-17

Keywords

  • Professor О. І. Buhaiov,
  • process of teaching in Physics and Astronomy,
  • textbook,
  • didactics of Physics and Astronomy,
  • historical and methodological research

How to Cite

Holovko М. . (2024). Development of the Theory and Practice of the Textbook of Physics and Astronomy in the Scientific Heritage of Professor O.I. Buhaiov. Problems of the Modern Textbook, (31), 49–61. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-49-61

Abstract

The article analyzes the scientific heritage of Professor O. I. Buhaiov in the context of the formation and development of the domestic textbook of Physics and Astronomy for General Secondary Education Institutions. It is investigated that the problem of creating a new generation textbook occupies a prominent place in the legacy of an outstanding methodologist. It is proved that the sources of innovative approaches implemented by O. I. Buhaiov in the system of the first textbooks of Physics and Astronomy for the National School, there are fundamental studies of the problems of differentiation of training and the application of an integrated approach, the development of conceptual foundations for the development of the structure and content of school Physical education, the development of the idea of specialized training of applicants for General Secondary Education, the implementation of competence, personality-oriented and activity-based approaches in the organization of training in Physics and Astronomy. Attention is focused on the defining role of O. I. Buhaiov in the formation of electronic textbooks of Physics and Astronomy, the first pedagogical software tools and software and methodological complexes were created, which were developed for the first time in Ukraine under the guidance of a scientist and implemented in a wide educational practice. The prospects of scientific concepts and practical approaches developed by O. I. Buhaiov for the modernization of the structure and content of school Natural Science Education, the development of modern textbooks as a priority area of didactics of Physics and Astronomy are shown. The expediency of carrying out historical and methodological research of the multifaceted scientific, pedagogical and methodological activities of Professor О. I. Buhaiov at the level of dissertation research, introducing them into the scientific circulation of modern theory and methods of teaching Physics and Astronomy and introducing them into the practice of General Education and higher schools is determined.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бугайов, О., & Головко, М. (2006). Нове покоління підручників для профільного навчання фізики у середніх загальноосвітніх навчальних закладах. Яким йому бути? Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Збірник наукових праць, 2, 28–31.
  2. Бугайов, О., & Коваль, В. (2001). Комп’ютерна підтримка курсу фізики в середній школі: реальність і перспективи. Фізика та астрономія в школі, 3, 16–19.
  3. Бугайов, О.І. (1998). До уваги учителів, які працюють за пробними підручниками «Фізика. Астрономія – 7,8». Деякі підсумки та перспективи. Фізика та астрономія в школі, 1, 3–4.
  4. Бугайов, О.І. (1999). Сучасний шкільний підручник з природничо-математичних предметів. Яким йому бути? Проблеми сучасного підручника: зб. наукових праць, 64–67.
  5. Бугайов, О.І. (2002). Про особливості структури і змісту підручників фізики для сучасної середньої школи. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. Серія: педагогічні науки, 13(І), 24–26.
  6. Бугайов, О.І., & Головко, М.В. (2007). Концептуальні підходи до профільного навчання фізики в загальноосвітній школі. Педагогічна і психологічна наука в Україні. Том 2: Дидактика, методика, інформаційні технології. 220–227.
  7. Бугайов, О.І., & Головко, М.В. (2008). Методичні засади організації навчання фізики на академічному рівні в профільній загальноосвітній школі. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2, 69–74.
  8. Бугайов, О.І., & ін. (1996). Програми для середніх загальноосвітніх шкіл. Фізика. Астрономія. 7‒11 кл.
  9. Бугайов, О.І., & ін. (2004). Програми для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Фізика, 10‒11 класи.
  10. Бугайов, О.І., Головко, М.В. & Коваль, В.С. (2005). Засоби комп’ютерної підтримки навчання фізики в основній школі. Комп’ютерне моделювання в освіті. Матеріали Всеукраїнського науково-методичного семінару, 11–13.
  11. Бугайов, О. І. (2001). Концепція фізичної освіти у 12-річній загальноосвітній школі. Фізика та астрономія в школі, 6, 6–13.
  12. Бугайов, О. І., Адронов, В. М. & Ляшенко, О. І. (1993). Концепція неперервної фізичної освіти у навчальних закладах України.
  13. Головко, М. (2014a). Видатні постаті вітчизняної дидактики: до 90-річчя від дня народження професора Олександра Івановича Бугайова. Рідна школа, 4-5, 68–72.
  14. Головко, М. (2014b). Розвиток проблеми диференціації навчання у вітчизняній дидактиці фізики як передумова становлення профільної школи. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 6 (2), 54–61.
  15. Головко, М.В. (2013a). Науковий доробок професора О.І. Бугайова та його значення для теорії і методики навчання фізики. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. 13, 63–71.
  16. Головко, М.В. (2013b). Світочі методичної науки: до 90-річчя з дня народження Олександра Івановича Бугайова. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи: збірник наукових праць. 44, 50–55.
  17. Олександр Іванович Бугайов: До 80-річчя від дня народження. (2003). Каталог виставки.
  18. Садовий, М.І. (2013). Олександр Іванович Бугайов – Воїн, Учитель, Вчений. Проблеми сучасного підручника: зб. наукових праць, 13, 245–254.
  19. Тематичний план наукових досліджень на 2009 р. (2009). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  20. Тематичний план науково-дослідної роботи на 1995 рік. (1995). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  21. Тематичний план науково-дослідної роботи на 1996 рік. (1996). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  22. Тематичний план науково-дослідної роботи на 1999 р. (1999). К.: Інститут педагогіки АПН України.
  23. Тематичний план науково-дослідної роботи на 2001 р. (2001). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  24. Тематичний план науково-дослідної роботи на 2002 р. (2002). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  25. Тематичний план науково-дослідної роботи на 2005 р. (2005). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  26. Тематичний план науково-дослідної роботи на 2006 р. (2006). Київ: Інститут педагогіки АПН України.
  27. Учений, педагог: 75-років Олександру Івановичу Бугайову. (1999). Фізика та астрономія в школі, (1), 2.