No. 31 (2023)
Articles

Subject Partnership Interaction in the Implementation of State and Public Management of General Secondary Education Institutions as an Innovation

Olena Onats
Bio

Published 2024-01-17

Keywords

  • subject partnership interaction,
  • management entities,
  • general secondary education institution,
  • public administration;,
  • specifics of subject partnership interaction,
  • decentralization,
  • managerial innovation
  • ...More
    Less

How to Cite

Onats О. . (2024). Subject Partnership Interaction in the Implementation of State and Public Management of General Secondary Education Institutions as an Innovation. Problems of the Modern Textbook, (31), 117–130. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-117-130

Abstract

The article carries out a theoretical analysis of the essence of the definition “subject partnership interaction in the implementation of state-public management of general secondary education institutions” and reveals its specifics in the conditions of decentralization in regulatory and legal acts, scientific literature and publications. For the purpose of a detailed analysis of the essence of the definition “subject partnership interaction in the implementation of state-public management of the GSEI”, the essence of the definitions: “state-public management”, “interaction”, “partnership”, “partnership interaction”, “subject”, “subjectivity”, “subject-subject relations”, “subject partnership interaction”, “management subjects”; the author’s definition of the essence of the definition “subject partnership interaction in the implementation of state-public management of general secondary education institutions” is presented as a system of interdependent exchange of actions and at the same time an active non-stop process with a dynamic structure of direct or indirect mutual influence of the influence of subjects on each other in order to agree on the reasons for their directed actions and relationships for the implementation of joint coordinated activities and responsibilities. The specifics of subject partnership interaction in the implementation of state-public management of general secondary education institutions» are revealed, which consists in the fact that this is a special form of partnership and social interaction with equal autonomous subjects; this is a process on which both social partnership in education and state-public management of educational institutions based on the principles of subject partnership interaction are based; this is the coordinated activity of the subjects of the management process – partners; the foundation on which democratic governance is built, which needs new management; it is a process of various subject-subject mutually beneficial connections and relations, exchange of experience, thoughts, ideas, material and spiritual carriers of activity results, which must have feedback, in which it is reflected the ability of partners to determine the constructive goals of joint activity and achieve planned results; it is a management innovation, it is the highest form of interaction, a modernization mechanism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Арістова, Н. О. (2017). Формування професійної суб’єктності майбутніх філологів: теорія і практика: монографія. Київ: Інтерсервіс, 79‒80.
  2. Бойко, А. М. Педагогіка в єдності методології, теорії, практики. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38435/Boiko%20A.pdf?sequence=1&isAllowed=y%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%96%D1%8F%22
  3. Вишківська, В. Б. (2008). Суб’єктивність студентів у навчальному процесі – необхідна умова формування професійної компетентності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 8 (18). 2–4.
  4. Герасіна, С., Грудинін, Б., Коляденко, С. (2015). Партнерська взаємодія як механізм і форма реалізації соціального партнерства. Соціальне партнерство науки і бізнесу: форми взаємодії, проблеми і рекомендації щодо їх вирішення. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 3. 7–14.
  5. Дубасенюк, О. (2020). Партнерська взаємодія як чинник консолідації творчих пошуків молодих науковців в умовах сталого розвитку http://lib.khmnu.edu.ua/konfer_HNU/2022/Konf_2_22.pdf
  6. Енциклопедія практичної психології (2023). http://psychologis.com.ua/vzaimodeystvie.htm.
  7. Жданенко, С. Б. (2003). Партнерська взаємодія у процесі становлення громадянського суспільства (соціально-філософський аналіз): дисертація кандата філосських наук: 09.00.03. Харків: Харківський військовий університет. http://www.disslib.org/partnerska-vzayemodia-u-protsesi-stanovlennja-hromadjanskoho-suspilstva.htm
  8. Закон України « Про освіту». (2017). Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  9. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020). (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
  10. Калініна, Л. М. (2019). Соціально-педагогічне партнерство як демократична модель державно-громадської взаємодії та компонента підручника для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника. 22. 105−120. http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2019_22_14
  11. Калініна, Л. М. (2022). Модель інформаційної системи державно-громадського управління закладом загальної середньої освіти на засадах суб’єктної партнерської взаємодії. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2022 рік. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка. 184−185. https://undip.org.ua/library/anotovani-rezultaty-naukovo-doslidnoi-roboty-instytutu-pedahohiky-br-za-2022-rik/
  12. Калініна, Л. М., Лісова Н. І. (2022). Концептуальна модель системи державно-громадського управління закладом загальної середньої освіти на засадах суб’єктної партнерської взаємодії. Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2022 рік. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка. 181−183. https://undip.org.ua/library/anotovani-rezultaty-naukovo-doslidnoi-roboty-instytutu-pedahohiky-br-za-2022-rik/
  13. Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
  14. Коханова, О. П. (2011). Психологія партнерської взаємодії в освіті. навчально-методичний посібник. Київ: Вид-во ПП Щербатих ОВ. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/2004/1/O_Kokhanova_PPTP_2_IPSP.p
  15. Кремень, В. (ред.). (2008). Енциклопедія освіти. Київ: Юрінком Інтер. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38435/Boiko%20A.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  16. Кремень, В. (ред.). (2021). Енциклопедія освіти. 2-ге вид., доповнене та перероблене Київ: Юрінком Інтер.
  17. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи (2016) https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
  18. Онаць, О. М., Калініна, Г. М., Малюга, М. М., Мелешко, В. В., Топузов, М. О., Попович, Л. М., Чижевський, Б. Г. (2021) Економічно-правові умови державно-партнерської взаємодії суб’єктів управління опорних закладів освіти: практичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. https://undip.org.ua/library/ekonomichno-pravovi-umovy-derzhavno-partnerskoi-vzaiemodii-sub-iektiv-upravlinnia-opornykh-zakladiv-osvity-praktychnyposybnyk.
  19. Онаць, О., Данко, А., (2023). Психологічні аспекти педагогіки партнерської взаємодії в закладах освіти в підручнику для керівника. Проблеми сучасного підручника, (29), 172–184. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2022-29-172-184 https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/660
  20. Онаць, О. М. (2021) Проблеми і перспективи державно-громадського управління закладами загальної середньої освіти в умовах децентралізації на засадах партнерської взаємодії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 4 (83). 27−34. http://otr.iod.gov.ua/index.php/2021-rik
  21. Самойленко, Г. Е. (2018). Партнерська взаємодія учня і вчителя в освітньому процесі. Партнерська взаємодія школи та сім’ї як фактор оновлення сучасної освіти: науково-методичний збірник. Запоріжжя: 21–26. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710553
  22. Топузов, О. М. (2021). Освітнє партнерство в системі загальної середньої освіти: теорія і методологія. Інститут педагогіки: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-603-2-2021-160
  23. Топузов, О. М., Калініна, Л. М., Лісова, Н. І., Калініна, Г. М., Малюга, М. М. (2021). Партнерські засади державно-громадського управління як предмет розгляду в підручнику для керівника освіти. Проблеми сучасного підручника. 27. 264–276. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2021-27-264-276
  24. Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text
  25. Філософія: словник термінів та персоналій (2020). Київ: КВІЦ. https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/3551/1/%D0%91%D0%BB%D1%96%D1%85%D0%B0%D1%80__%D0%9C.%C2%A0%D0%90. B9_%282%29.pdf
  26. Чижевський, Б. Г. (2023). Державно-громадянське управління закладами загальної середньої освіти на засадах партнерської взаємодії (соціально-правовий аспект). Вісник післядипломної освіти. Серія «Педагогічні науки», 21 (50). https://lib.iitta.gov.ua/733454/
  27. Шехавцова, С. О. (2017). Теоретичні і методичні засади формування суб’єктності учителів у процесі фахової підготовки http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1876