No. 32 (2024)
Articles

INNOVATIONS AND PROSPECTS IN EDUCATIONAL PRACTICES: NON-FORMAL EDUCATION

Svіtlana Alіeksіeіeva
Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine
Bio

Published 2024-08-06

Keywords

  • non-formal education,,
  • lifelong learning,
  • compensation for educational losses,
  • educational resources,
  • formal education

How to Cite

Alіeksіeіeva С. (2024). INNOVATIONS AND PROSPECTS IN EDUCATIONAL PRACTICES: NON-FORMAL EDUCATION. Problems of the Modern Textbook, (32), 6–12. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-6-12

Abstract

The article highlights the possibilities of non-formal education as a modern innovation in educational practices. The author characterizes non-formal education as a type of education that deepens competence in areas of interest to learners and develops skills that go beyond the goals of the formal educational system. The analysis of the world and domestic experience of non-formal education shows that there is a wide range of educational services.

It is proved that non-formal education is understood as an educational activity organized outside of formal education. It complements formal education by ensuring the acquisition of the skills necessary for a socially and economically active citizen of the country. It is outlined that the main emphasis in obtaining non-formal education is placed on those areas of knowledge which are most relevant to an individual, which is its advantage over formal education which provides comprehensive knowledge. The author specifies the regulatory documents governing the procedure for recognizing the results obtained in non-formal education.

It is stated that non-formal education in Ukraine plays an important role, in particular, during peacetime by supporting democratic transformations and the development of civil society, and during the martial law by providing an opportunity to compensate for educational losses. War has a profound effect on the quality of education. Some children started studying online, but due to the lack of electricity, they lost the opportunity to study systematically, while others were forced to leave the country in search of safety. To mitigate the negative effects of the war on education, efforts are needed to ensure security and stability in the education system, as well as access to educational resources. In this approach, non-formal education is a means of compensating for educational losses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Алєксєєва, С. (2023) Дидактичний алгоритм розроблення індивідуальної освітньої траєкторії. Витоки педагогічної майстерності: журнал Полтавського національного педагогічного університетут імені В. Короленка, 32, 5–9. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292607
  2. Арістова, Н. О., Малихін, О. В., Топузов, О. М. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації (с. 19–25). Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 Європейська Комісія. (2020). ЄВРОПА 2020. Стратегія для розумного, сталого та всеохоплюючого зростання. Брюссель. http://old.minjust.gov.ua/file/31493.doc.
  3. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyatonovij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv
  4. Малихін, О., Арістова, Н. (2023) Індивідуалізація навчання в закладах загальної середньої освіти: концепція, методологія, дидактичні умови. У Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2023 рік (с.29-30). Київ: Педагогічна думка. Рекомендації Асамблеї Ради Європи 1437 Про неформальну освіту 2000. http/coe.kiev.ua/ bul/bul9/text30htm
  5. Савельєв, Є. (2021). Неформальна освіта як інструмент розвитку додаткових можливостей молоді. Вчені записки Університету «КРОК», 1 (61), 228–232. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-228-232
  6. Топузов, О., Алєксєєва, С. (2024) Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 1, 5–12. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740422
  7. Alieksieieva, S. (2023) Dydaktychnyi alhorytm rozroblennia indyvidualnoi osvitnoi traiektorii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti: zhurnal Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetut imeni V. Korolenka, 32, 5–9. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292607 (in Ukrainian).
  8. Aristova, N. O., Malykhin, O. V., Topuzov, O. M. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. U Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii (pp. 19–25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 (in Ukrainian).
  9. Yevropeiska Komisiia. (2020). YeVROPA 2020. Stratehiia dlia rozumnoho, staloho ta vseokhopliuiuchoho zrostannia. Briussel. http://old.minjust.gov.ua/file/31493.doc. (in Ukrainian).
  10. Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyatonovij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv. (in Ukrainian).
  11. Malykhin, O., Aristova, N. (2023) Indyvidualizatsiia navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: kontseptsiia, metodolohiia, dydaktychni umovy. U Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2023 rik (pp. 29–30). Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  12. Rekomendatsii Asamblei Rady Yevropy 1437 Pro neformalnu osvitu. 2000. http/coe.kiev.ua/ bul/ bul9/text30htm (in Ukrainian).
  13. Saveliev, Ye. (2021). Neformalna osvita yak instrument rozvytku dodatkovykh mozhlyvostei molodi. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 1 (61), 228–232. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-228-232 (in Ukrainian).
  14. Topuzov, O., Alieksieieva, S. (2024) Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5–12. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740422 (in Ukrainian).