№ 32 (2024)
Статті

ІННОВАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ В ОСВІТНІХ ПРАКТИКАХ: НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА

Світлана Алєксєєва
Інститут педагогіки НАПН України
Біографія

Опубліковано 06.08.2024

Ключові слова

  • неформальна освіта,
  • неперервне навчання,
  • компенсація освітніх втрат,
  • освітні ресурси,
  • формальна освіта

Як цитувати

Алєксєєва, С. (2024). ІННОВАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ В ОСВІТНІХ ПРАКТИКАХ: НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА. Проблеми сучасного підручника, (32), 6–12. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-6-12

Анотація

У статті висвітлено можливості неформальної освіти як сучасної інновації в освітніх практиках. Схарактеризовано неформальну освіту як вид освіти, що поглиблює компетентність у сферах, які представляють інтерес для тих, хто навчається та формує вміння й навички, що виходять поза межі цілей формальної освітньої системи. Аналіз світового й вітчизняного досвіду неформальної освіти засвідчує наявність широкого спектру освітніх послуг.

Доведено, що неформальну освіту розуміють, як організовану поза формальною освітою навчальну діяльність, що доповнює формальну освіту, забезпечуючи засвоєння тих умінь і навичок, які необхідні для соціально та економічно активного громадянина країни. Окреслено, що основний акцент при здобутті неформальної освіти зроблено на ті галузі знання, які виявляються найбільш актуальними для особистості, що є її перевагою в порівнянні з формальною, яка надає комплексні знання. Конкретизовано нормативно-правові документи, які регламентують процедуру визнання результатів, отриманих у неформальній освіті.

Констатовано, що в Україні неформальна освіта відіграє велику роль, зокрема, у довоєнний час – це підтримка демократичних перетворень та розвитку громадянського суспільства, а під час військового стану – це ще й можливість компенсації освітніх втрат. Війна докорінно впливає на якість освіти, деякі діти почали навчатися онлайн, але через відсутність електроенергії втратили можливість навчатися системно, хтось був вимушений залишити країну. Щоб зменшити негативні наслідки війни на освіту, необхідні зусилля для забезпечення безпеки та стабільності в освітній системі, а також забезпечення доступу до освітніх ресурсів. За такого підходу неформальна освіта стає засобом компенсації освітніх втрат

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

  1. Алєксєєва, С. (2023) Дидактичний алгоритм розроблення індивідуальної освітньої траєкторії. Витоки педагогічної майстерності: журнал Полтавського національного педагогічного університетут імені В. Короленка, 32, 5–9. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292607
  2. Арістова, Н. О., Малихін, О. В., Топузов, О. М. (2023). Методологічні та дидактичні засади компенсації освітніх втрат здобувачів повної загальної середньої освіти. У Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України: методичні рекомендації (с. 19–25). Київ: Педагогічна думка. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 Європейська Комісія. (2020). ЄВРОПА 2020. Стратегія для розумного, сталого та всеохоплюючого зростання. Брюссель. http://old.minjust.gov.ua/file/31493.doc.
  3. Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyatonovij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv
  4. Малихін, О., Арістова, Н. (2023) Індивідуалізація навчання в закладах загальної середньої освіти: концепція, методологія, дидактичні умови. У Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2023 рік (с.29-30). Київ: Педагогічна думка. Рекомендації Асамблеї Ради Європи 1437 Про неформальну освіту 2000. http/coe.kiev.ua/ bul/bul9/text30htm
  5. Савельєв, Є. (2021). Неформальна освіта як інструмент розвитку додаткових можливостей молоді. Вчені записки Університету «КРОК», 1 (61), 228–232. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-228-232
  6. Топузов, О., Алєксєєва, С. (2024) Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал, 1, 5–12. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740422
  7. Alieksieieva, S. (2023) Dydaktychnyi alhorytm rozroblennia indyvidualnoi osvitnoi traiektorii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti: zhurnal Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetut imeni V. Korolenka, 32, 5–9. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292607 (in Ukrainian).
  8. Aristova, N. O., Malykhin, O. V., Topuzov, O. M. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity. U Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy: metodychni rekomendatsii (pp. 19–25). Kyiv: Pedahohichna dumka. https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 (in Ukrainian).
  9. Yevropeiska Komisiia. (2020). YeVROPA 2020. Stratehiia dlia rozumnoho, staloho ta vseokhopliuiuchoho zrostannia. Briussel. http://old.minjust.gov.ua/file/31493.doc. (in Ukrainian).
  10. Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» (2020) https://mon.gov.ua/ua/news/prijnyatonovij-zakon-pro-povnu-zagalnu-serednyu-osvitu-za-progolosuvali-450-nardepiv. (in Ukrainian).
  11. Malykhin, O., Aristova, N. (2023) Indyvidualizatsiia navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: kontseptsiia, metodolohiia, dydaktychni umovy. U Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky za 2023 rik (pp. 29–30). Kyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian).
  12. Rekomendatsii Asamblei Rady Yevropy 1437 Pro neformalnu osvitu. 2000. http/coe.kiev.ua/ bul/ bul9/text30htm (in Ukrainian).
  13. Saveliev, Ye. (2021). Neformalna osvita yak instrument rozvytku dodatkovykh mozhlyvostei molodi. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 1 (61), 228–232. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-228-232 (in Ukrainian).
  14. Topuzov, O., Alieksieieva, S. (2024) Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 5–12. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740422 (in Ukrainian).